Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10135
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ดวงกมล ปิ่นเฉลียว, อาจารย์ที่ปรึกษา | th_TH |
dc.contributor.advisor | ทิพย์ฆัมพร เกษโกมล, อาจารย์ที่ปรึกษา | th_TH |
dc.contributor.author | วัชรีวงค์ หวังมั่น, 2519- | - |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษา | th_TH |
dc.date.accessioned | 2023-10-31T02:32:03Z | - |
dc.date.available | 2023-10-31T02:32:03Z | - |
dc.date.issued | 2562 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10135 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (พย.ม.(การพยาบาลเวชปฏิบัติชุมชน))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2562 | th_TH |
dc.description.abstract | การวิจัยกึ่งทดลองนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนร่วมกับแอปพลิเคชั่นไลน์ต่อความรู้เกี่ยวกับมะเร็งเต้านมและการตรวจเต้านมด้วยตนเอง การรับรู้ความสามารถ และพฤติกรรมการตรวจเต้านมด้วยตนเองของนักศึกษาพยาบาล วิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนี จังหวัดสุรินทร์ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาพยาบาลหญิงที่กำลังศึกษาในหลักสูตรพยาบาลศาสตรบัณฑิตชั้นปีที่ 1 จำนวน 40 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มตัวอย่างแบบอย่างง่าย แบ่งเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มเปรียบเทียบ กลุ่มละ 20 คน เครื่องมือวิจัย ได้แก่ 1) โปรแกรมส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนร่วมกับแอปพลิเคชั่นไลน์ โดยประยุกต์ใช้แนวคิดการรับรู้ความสามารถของตนเองของแบนดูรา มีระยะเวลาดำเนินการ 8 สัปดาห์ กิจกรรมประกอบด้วย (1) การให้ความรู้และฝึกทักษะ (2) การส่งเสริมการรับรู้สมรรถนะแห่งตน และ (3) การใช้แอปพลิเคชันไลน์ 2) แบบทดสอบความรู้เรื่องมะเร็งเต้านมและการตรวจเต้านมด้วยตนเอง มีค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.83 3) แบบสอบถามการรับรู้สมรรถนะแห่งตน และ 4) พฤติกรรมการตรวจเต้านมด้วยตนเอง มีค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.88 และ 0.93 ตามลำดับ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนาและสถิติทดสอบที่ ผลการวิจัยพบว่า คะแนนเฉลี่ยความรู้เรื่องมะเร็งเต้านมและการตรวจเต้านมด้วยตนเอง การรับรู้ความสามารถ และพฤติกรรมการตรวจเต้านมด้วยตนเองของนักศึกษาพยาบาลหลังการทดลองสูงกว่าก่อนการทดลอง และสูงกว่ากลุ่มเปรียบเทียบอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาการพยาบาลเวชปฏิบัติชุมชน --วิทยานิพนธ์ | th_TH |
dc.subject | เต้านม--การตรวจ | th_TH |
dc.title | ประสิทธิผลของโปรแกรมส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนในการตรวจเต้านมด้วยตนเองร่วมกับแอปพลิเคชันไลน์ของนักศึกษาพยาบาลวิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนี จังหวัดสุรินทร์ | th_TH |
dc.title.alternative | The effectiveness of a self-efficacy enhancing program with Line application on breast self-examination of nursing student at Boromrajonnanee Nursing College, Surin Province | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาพยาบาลศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this quasi-experimental research was to study the effects of a selfefficacy enhancing program with Line application for nursing students on knowledge of breast cancer and breast self-examination, self-efficacy, and breast self-examination behaviors. The sample was 40 female nursing students who were studying in the first year of a bachelor’s degree program in nursing science, selected by the simple random sampling technique, and they were divided into the experimental (20) and comparative (20) groups. The research instruments included: 1) a self-efficacy enhancing program with Line application which was developed based on the self-efficacy concepts of Bandura; The duration of the program was 8 weeks; and 2) questionnaires on knowledge of breast cancer and breast selfexamination, self-efficacy, and breast self-examination behaviors. The reliabilities of these three questionnaires were .83, .88 and .93, respectively. Data were analyzed by descriptive statistics and t-test. The result revealed as follows. After attending the program, the mean scores of knowledge of breast cancer and breast self-examination, self-efficacy, and breast self-examination behaviors of the experimental group were significantly higher than before attending the program, and also higher than the comparative group (p < .05). | en_US |
Appears in Collections: | Nurse-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
165476.pdf | เอกสาณฉบับเต็ม | 20.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License