Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11061
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorนิตยา เพ็ญศิรินภา, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorพาณี สีตกะลิน, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorสุรกิจ พรชัย, 2521--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2024-01-09T04:01:16Z-
dc.date.available2024-01-09T04:01:16Z-
dc.date.issued2561-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11061-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ส.ม. (บริหารโรงพยาบาล))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2561th_TH
dc.description.abstractการวิจัยเชิงสำรวจนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) พฤติกรรมการมาพบแพทย์ของผู้ป่วย ที่มีก้อนที่เต้านมในโรงพยาบาลสระบุรี (2) ความรู้การรับรู้เกี่ยวกับก้อนและโรคมะเร็งเต้านม ความสนใจในการตรวจเต้านมของตนเองและสิ่งชักนำให้มาพบแพทย์ (3) ความสัมพันธ์ระหว่าง ความรู้การรับรู้เกี่ยวกับก้อนและโรคมะเร็งเต้านม ความสนใจในการตรวจเต้านมของตนเองและ สิ่งชักนำให้มาพบแพทย์ กับพฤติกรรมการมาพบแพทย์ และ (4) อิทธิพลของความรู้การรับรู้ ความสนใจ ในการตรวจเต้านมของตนเองและสิ่งชักนำให้มาพบแพทย์ ต่อพฤติกรรมการมาพบแพทย์ ผลการวิจัยพบว่า (1) ผู้ป่วยมีพฤติกรรมการมาพบแพทย์เร็วหรือภายใน 1 เดือนหลัง พบก้อนที่เต้านมคิดเป็นร้อยละ 61.7 และมีระยะเวลามาพบแพทย์เฉลี่ย 145.09 วัน (2) ผู้ป่วย มีความรู้อยู่ในระดับต่ำร้อยละ 50 การรับรู้อยู่ในระดับปานกลางร้อยละ 61.7 มีความสนใจในการ ตรวจเต้านมของตนเองในระดับมากร้อยละ 63.3 มีสิ่งชักนำให้มาพบแพทย์ในระดับมากร้อยละ 54.7 (3) ผลการวิเคราะห์ความสัมพันธ์พบว่ามีเพียงความรู้เท่านั้นที่ความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการมาพบ แพทย์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ และ (4) ผลการวิเคราะห์การถดถอยโลจิสติกพบว่าปัจจัยที่มีผลต่อ พฤติกรรมการมาพบแพทย์เร็วอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติคือความรู้ที่ลดโอกาสการมีพฤติกรรมมาพบ แพทย์เร็ว และสิ่งชักนำให้มาพบแพทย์ที่เพิ่มโอกาสการมีพฤติกรรมมาพบแพทย์เร็วth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectพฤติกรรมสุขภาพth_TH
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการมาพบแพทย์ของผู้ป่วยที่มีก้อนที่เต้านมในโรงพยาบาลสระบุรีth_TH
dc.title.alternativeFactors affecting doctor-visit behaviors among patients with breast tumor at Saraburi Hospitalen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameสาธารณสุขศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาศาสตร์สุขภาพth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThis research aimed to study: (1) doctor-visit behaviors; (2) knowledge and perception of breast tumor/cancer, interest in breast self-examination and cues to action for doctor visits; (3) relationships between knowledge and perception of breast tumor/cancer, interest in breast self-examination and cues to action for doctor visits; and (4) influence of knowledge and perception, interest in breast self-examination and cues to action for doctor visits, all among patients with breast tumor at Saraburi Hospital. The study was conduced in 128 breast tumor patients selected using the systemic random sampling from those who attended the Surgical Outpatient Department at Saraburi Hospital, from 1 January through 31 December 2015. Data were collected using a questionnaire with reliability values of 0.73–0.81. Statistics used for data analysis included descriptive statistics, chi-square, Pearson product-moment correlation, and multiple logistic regression. The results showed that: (1) of all respondents, 61.7% visited the doctor early or within 1 month after their breast tumor was detected, or 145.09 days on average; (2) as for tumor/cancer knowledge and perception, 50% of them had a low level of knowledge and 61.7% had a moderate level of perception, 63.3% had a high level of interest in breast self-examination, and 54.7% had a high level of cues to action for doctor visits; (3) only their tumor/caner knowledge was significantly associated with doctor-visit behaviors; and (4) based on a logistic regression analysis, their levels of tumor/ cancer knowledge significantly decreased the chance of early doctor visits and the cues to action significantly increased the chance of early doctor visitsen_US
Appears in Collections:Health-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fulltext_159584.pdfเอกสารฉบับเต็ม2.86 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons