Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12913
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ธนรัชฏ์ ศิริสวัสดิ์ | th_TH |
dc.contributor.author | วาสนา ตั้งวัฒนาสิน, 2532- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.date.accessioned | 2024-10-07T07:55:09Z | - |
dc.date.available | 2024-10-07T07:55:09Z | - |
dc.date.issued | 2564 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12913 | en_US |
dc.description.abstract | การศึกษาค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) สร้างหนังสือส่งเสริมการอ่าน เรื่อง ภูมิปัญญาท้องถิ่นชัยนาท สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ในจังหวัดชัยนาท และ (2) ตรวจสอบคุณภาพของหนังสือส่งเสริมการอ่านที่สร้างขึ้น กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 3 คน และนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จำนวน 10 คน จากโรงเรียนบ้านชัฏฝาง จังหวัดชัยนาท ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แบบประเมินคุณภาพหนังสือสำหรับผู้เชี่ยวชาญ และแบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อหนังสือส่งเสริมการอ่าน สถิติที่ใช้ใน การวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษา พบว่า (1) หนังสือที่สร้างขึ้นมีเนื้อหา ประกอบด้วยภูมิปัญญาท้องถิ่นสาขาเกษตรกรรม ภูมิปัญญาท้องถิ่นสาขาอุตสาหกรรมและหัตถกรรม ภูมิปัญญาท้องถิ่นสาขาการแพทย์แผนไทยภูมิปัญญาท้องถิ่นสาขาภาษาและวรรณกรรม ภูมิปัญญาท้องถิ่นสาขาศาสนาและประเพณี และภูมิปัญญาท้องถิ่นสาขาอาหารและโภชนาการ แต่ละเรื่องมีกิจกรรมท้ายบท และ (2) ผลการตรวจสอบคุณภาพของหนังสือ พบว่า ผู้เชี่ยวชาญมีความคิดเห็นว่าภาพรวมของหนังสือส่งเสริมการอ่านมีความเหมาะสมในระดับมาก และนักเรียนมีความคิดเห็นว่าภาพรวมของหนังสือส่งเสริมการอ่านมีความเหมาะสมในระดับมากเช่นกัน | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาหลักสูตรและการสอน--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | หนังสืออ่านประกอบ | th_TH |
dc.subject | ภูมิปัญญาชาวบ้าน--ไทย--ชัยนาท | th_TH |
dc.subject | การศึกษาอิสระ--หลักสูตรและการสอน | th_TH |
dc.title | การสร้างหนังสือส่งเสริมการอ่าน เรื่อง ภูมิปัญญาท้องถิ่นชัยนาทสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จังหวัดชัยนาท | th_TH |
dc.title.alternative | Construction of a supplementary reading entitled local wisdom of Chainat for grade 7 students, in Chainat Province | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The purposes of this independent study were (1) to construct a supplementary reading entitled Local Wisdom of Chainat for grade 7 students in Chainat Province; and (2) to verify quality of the constructed supplementary reading. The research sample consisted of 3 experts and 10 grade 7 students of Ban Chat Fang School in Chainat Province, all of whom were purposively selected. The employed research instruments were (1) a book quality evaluation form for the experts, and (2) a questionnaire on student’s opinions toward the supplementary reading book. Statistics employed for data analysis were the mean and standard deviation. Results of this study were as follows: (1) the constructed supplementary reading comprised the following topics: Local Wisdom in Agriculture; Local Wisdom in Industry and Handicrafts; Local Wisdom in Thai Indigenous Medicine; Local Wisdom in Language and Literature; Local Wisdom in Religion and Traditions; and Local Wisdom in Food and Nutrition; each topic was completed with end-of-topic activities; and (2) regarding results of quality verification of the constructed supplementary reading, it was found that the experts had opinions that the supplementary reading as a whole was appropriate at a high level, and the students also had opinions that the supplementary reading as a whole was appropriate at a high level | en_US |
Appears in Collections: | Edu-Independent study |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FULLTEXT.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 15.83 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License