Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13283
Title: Organizational Culture Factors Affecting the Achievement of Central Excise Department
ปัจจัยวัฒนธรรมองค์การที่ส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์การปฏิบัติงาน ของกรมสรรพสามิตในส่วนกลาง
Authors: NUTSARA BUTTARA
นุสรา บุตระ
jirawat Metasuttirat
จิรวัฒน์ เมธาสุทธิรัตน์
Sukhothai Thammathirat Open University
jirawat Metasuttirat
จิรวัฒน์ เมธาสุทธิรัตน์
[email protected]
[email protected]
Keywords: วัฒนธรรมองค์การ  ค่านิยม  ผลสัมฤทธิ์การปฏิบัติงาน  กรมสรรพสามิต
Organizational culture
Values
the Achievement
Excise Department
Issue Date:  3
Publisher: Sukhothai Thammathirat Open University
Abstract: This thesis aims to : (1) study the level of Organizational Culture within the Central Excise Department,  (2) study the achievement level of the Central Excise Department, (3) study the Organizational Culture Factors influencing the achievement of the Central Excise Department, and (4) propose guidelines for creating an organizational culture that impacts the achievement of the Central Excise Department.The thesis utilized a mixed methods research design. The population used in the quantitative study consisted of 1,177 individuals from the Central Excise Department, with a sample size of 299 determined using Taro Yamane's formula. Additionally, 15 key informants were selected using the purposive sampling method. Data were collected through questionnaires and structured interviews, and statistical analyses included frequency, percentage, mean, standard deviation, Correlation Coefficient Analysis, stepwise multiple linear regression, with statistical significance set at .05. Qualitative data were analyzed using the principles of Content Analysis.The results found that: (1) the level of organizational culture within the Central Excise Department is above average, with the civil servant work values factor, demonstrating the highest average value, (2) the performance achievement level of the Central Excise Department exceeds 70 percent, which is classified as being at a high level, with service quality emerging as the dimension with the highest average, (3) the civil servant work values factor is the primary variable entered into the regression equation, followed by the Excise Department values factor and the Excise Department organizational culture factor, respectively, the civil servant work values factor explains the highest variation in the performance results of the Central Excise Department, with a regression coefficient of .474, while the Excise Department values factor and the Excise Department organizational culture factor have regression coefficients of .275 and .213, respectively, when all variables are combined, the multiple correlation coefficient is .922, explaining 85.0 percent of the variation in the achievement of the Central Excise Department with statistical significance at the .05 level, and (4) the guidelines proposed for cultivating an organizational culture conducive to achievement within the Central Excise Department emphasize fostering a sense of belonging, goal alignment, and satisfaction among employees, thereby promoting higher levels of engagement and productivity. Additionally, fostering collaboration stimulates innovation and creativity, enabling individuals to share ideas, experiment, and engage in problem-solving when they feel empowered and supported.
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาระดับวัฒนธรรมองค์การของกรมสรรพสามิตในส่วนกลาง  (2) ศึกษาระดับผลสัมฤทธิ์การปฏิบัติงานของกรมสรรพสามิตในส่วนกลาง (3) ศึกษาปัจจัยวัฒนธรรมองค์การที่ส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์การปฏิบัติงานของกรมสรรพสามิตในส่วนกลาง (4) เสนอแนะแนวทางการสร้างวัฒนธรรมองค์การที่ส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์การปฏิบัติงานของกรมสรรพสามิตในส่วนกลาง การวิจัยนี้เป็นการวิจัยแบบผสมวิธี ประชากรที่ใช้ในการศึกษาเชิงปริมาณ คือ บุคลากรกรมสรรพสามิต ในส่วนกลาง จำนวน 1,177 คน และกำหนดขนาดของกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 299 คน ซึ่งคำนวณโดยใช้สูตร ของทาโร่ ยามาเน่ ผู้ให้ข้อมูลสำคัญ จำนวน 15 คน ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์ชนิดมีโครงสร้าง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ การถดถอยเชิงเส้นแบบพหุคูณ แบบขั้นตอน  อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพใช้หลักการวิเคราะห์เนื้อหาผลการวิจัยพบว่า (1) ระดับวัฒนธรรมองค์การของกรมสรรพสามิตในส่วนกลาง สูงกว่าระดับปานกลาง โดยปัจจัยค่านิยมในการทำงานของข้าราชการ มีค่าเฉลี่ยมากที่สุด (2) ระดับผลสัมฤทธิ์การปฏิบัติงานของกรมสรรพสามิตในส่วนกลางมากกว่าร้อยละ 70 ซึ่งจัดอยู่ในระดับมาก โดย มิติที่ 2 ด้านคุณภาพการให้บริการ มีค่าเฉลี่ยมากที่สุด (3) ปัจจัยค่านิยมในการทำงานของข้าราชการ เป็นตัวแปรลำดับแรกที่เข้าสู่สมการถดถอย ปัจจัยค่านิยมกรมสรรพสามิต และปัจจัยวัฒนธรรมองค์กรของกรมสรรพสามิต เข้าสู่สมการถดถอยเป็นลำดับที่ 2 และ 3 ตามลำดับโดยปัจจัยค่านิยม ในการทำงานของข้าราชการ สามารถอธิบายความผันแปรเรื่องผลสัมฤทธิ์การปฏิบัติงานของกรมสรรพสามิตในส่วนกลางได้สูงสุด มีค่าสัมประสิทธิ์การถดถอยในรูปคะแนนดิบเท่ากับ .474 ปัจจัยค่านิยมกรมสรรพสามิต และปัจจัยวัฒนธรรมองค์กรกรมสรรพสามิต เท่ากับ .275 และ .213 ตามลำดับ เมื่อรวมตัวแปรทุกตัวเข้าด้วยกันแล้ว มีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณเป็น .922 และสามารถอธิบายความผันแปรเรื่องผลสัมฤทธิ์การปฏิบัติงานของกรมสรรพสามิตในส่วนกลาง ได้ร้อยละ 85.0 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  (4) แนวทางในการสร้างวัฒนธรรมองค์การที่ส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ในการปฏิบัติงานของกรมสรรพสามิตในส่วนกลาง ได้แก่ การปลูกฝังวัฒนธรรมองค์กรที่บ่มเพาะความรู้สึกเป็นส่วนหนึ่งขององค์กร เป้าหมาย และความพึงพอใจ ส่งเสริมระดับการมีส่วนร่วมและประสิทธิภาพการทำงานที่สูงขึ้น ส่งเสริมการทำงานร่วมกันจะกระตุ้นนวัตกรรมและความคิดสร้างสรรค์ บุคลากรมีแนวโน้มที่จะแบ่งปันแนวคิด ทดลอง และมีส่วนร่วมในการแก้ไขปัญหามากขึ้น เมื่อรู้สึกว่าได้รับอำนาจและได้รับการสนับสนุน
URI: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13283
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2633002619.pdf3.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.