Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13303
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | SIRIKAN POOLVIWATANA | en |
dc.contributor | ศิริกาญจน์ พูลวิวัฒนา | th |
dc.contributor.advisor | Kanjana Boonyoung | en |
dc.contributor.advisor | กาญจนา บุญยัง | th |
dc.contributor.other | Sukhothai Thammathirat Open University | en |
dc.date.accessioned | 2025-01-24T08:37:24Z | - |
dc.date.available | 2025-01-24T08:37:24Z | - |
dc.date.created | 2024 | |
dc.date.issued | 3/10/2024 | |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13303 | - |
dc.description.abstract | The objectives of the study were: (1) to study the relationship between organizational culture and staff satisfaction at Debaratana Vejjanukula Hospital Commemorating Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirinthorn’s 60th Birthday Anniversary, (2) to compare the staff satisfaction at Debaratana Vejjanukula Hospital Commemorating Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirinthorn’s 60th Birthday Anniversary, classified by personal factors, (3) to test the relationship between organizational culture and staff satisfaction of the staff at Debaratana Vejjanukula Hospital Commemorating Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirinthorn’s 60th Birthday Anniversary, and (4) to study the problems and guidelines for developing staff satisfaction at Debaratana Vejjanukula Hospital Commemorating Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirinthorn’s 60th Birthday Anniversary.This study is a mixed method study. It combines both quantitative and qualitative research methods. The sample group consisted of 130 staff members from Debaratana Vejjanukula Hospital Commemorating Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirinthorn’s 60th Birthday Anniversary. Simple random sampling was used. Statistical analysis included one-way analysis of variance and Pearson’s correlation coefficient. For qualitative research, key informants were executives. Content analysis was used to analyze the data.The quantitative research results found that: (1) Debaratana Vejjanukula Hospital Commemorating Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirinthorn’s 60th Birthday Anniversary, had the highest overall organizational culture. The staff had the highest perception of the organizational culture in terms of service, followed by volunteerism and friendliness, respectively. (2) The staff with different personal factors had no different opinions on the organizational culture at a statistically significant level of 0.05. (3) The results of the hypothesis test showed that the organizational culture was statistically significantly related to the staff satisfaction at Debaratana Vejjanukula Hospital Commemorating Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirinthorn’s 60th Birthday Anniversary 0.05. (4) The results of a study on the organizational culture of officers at Debaratana Vejjanukula Hospital, commemorating Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirindhorn’s 60th Birthday Anniversary, found that the level of compassion in the organizational culture was lower than in other areas. Development guidelines should include training in professional ethics and morality to raise awareness of the importance of their profession and to encourage compassionate actions that foster a warm and supportive work environment. In summary, the results of both the quantitative and qualitative studies are consistent. | en |
dc.description.abstract | การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) วัฒนธรรมองค์การและความพึงพอใจของเจ้าหน้าที่ โรงพยาบาลเทพรัตนเวชชานุกูล เฉลิมพระเกียรติ 60 พรรษา (2) เปรียบเทียบความพึงพอใจของเจ้าหน้าที่ โรงพยาบาลเทพรัตนเวชชานุกูล เฉลิมพระเกียรติ 60 พรรษาจำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล (3) ทดสอบความสัมพันธ์ของวัฒนธรรมองค์การกับความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของเจ้าหน้าที่ โรงพยาบาลเทพรัตนเวชชานุกูล เฉลิมพระเกียรติ 60 พรรษา และ (4) สภาพปัญหา และแนวทางการพัฒนาความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของเจ้าหน้าที่ โรงพยาบาลเทพรัตนเวชชานุกูล เฉลิมพระเกียรติ 60 พรรษาการศึกษานี้เป็นการวิจัยแบบผสมวิธี เป็นการนำวิธีเชิงปริมาณ และเชิงคุณภาพ กลุ่มตัวอย่าง คือ เจ้าหน้าที่โรงพยาบาลเทพรัตนเวชชานุกูล เฉลิมพระเกียรติ 60 พรรษาทั้งหมดจำนวน 130 คน ใช้วิธีการสุ่มอย่างง่าย สถิติ คือ การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียวและค่าสัมประสิทธิ์ของเพียร์สัน สำหรับเชิงคุณภาพ ผู้ให้ข้อมูลสำคัญคือ ผู้บริหาร ดำเนินการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหาผลการศึกษาเชิงปริมาณ พบว่า (1) โรงพยาบาลเทพรัตนเวชชานุกูล เฉลิมพระเกียรติ 60 พรรษา มีภาพรวมวัฒนธรรมองค์การ อยู่ในระดับมากที่สุด โดยมีความคิดเห็นต่อวัฒนธรรมองค์การ ด้านการบริการอย่างดีที่สุดมีค่าเฉลี่ยสูงที่สุดรองลงมา คือ ด้านมีจิตอาสา และด้านความโอบอ้อมอารีตามลำดับ (2) เจ้าหน้าที่ที่มีปัจจัยส่วนบุคคลแตกต่างกันมีความคิดเห็นต่อวัฒนธรรมองค์การไม่แตกต่างกัน ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 (3) ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า วัฒนธรรมองค์การมีความสัมพันธ์กับความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของเจ้าหน้าที่ โรงพยาบาลเทพรัตนเวชชานุกูล เฉลิมพระเกียรติ 60 พรรษา อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 (4) ผลการศึกษาวัฒนธรรมองค์การของเจ้าหน้าที่ โรงพยาบาลเทพรัตนเวชชานุกูล เฉลิมพระเกียรติ 60 พรรษา พบว่า วัฒนธรรมองค์การด้านความโอบอ้อมอารีมีระดับต่ำกว่าด้านอื่น แนวทางการพัฒนา ควรการจัดอบรมคุณธรรม จริยธรรมวิชาชีพ เพื่อให้ตระหนักถึงความสำคัญของวิชาชีพและปฏิบัติตนด้วยความโอบอ้อมอารีสร้างสังคมการทำงานที่อบอุ่นเกื้อกูลกันในการปฏิบัติงาน และโดยสรุปผลการศึกษาเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพมีความสอดคล้องกัน | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Sukhothai Thammathirat Open University | |
dc.rights | Sukhothai Thammathirat Open University | |
dc.subject | ความสัมพันธ์ วัฒนธรรมองค์การ ความพึงพอใจ | th |
dc.subject | Relationship | en |
dc.subject | Organizational Culture | en |
dc.subject | Satisfaction | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Administrative and support service activities | en |
dc.title | The Relationship between Organizational Culture and Staff Satisfaction at Debaratana Vejjanukula Hospital Commemorating Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirinthorn’s 60th Birthday Anniversary | en |
dc.title | ความสัมพันธ์ของวัฒนธรรมองค์การกับความพึงพอใจในการปฏิบัติงาน ของเจ้าหน้าที่ โรงพยาบาลเทพรัตนเวชชานุกูล เฉลิมพระเกียรติ 60 พรรษา | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การศึกษาค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Kanjana Boonyoung | en |
dc.contributor.coadvisor | กาญจนา บุญยัง | th |
dc.contributor.emailadvisor | [email protected] | |
dc.contributor.emailcoadvisor | [email protected] | |
dc.description.degreename | Master of Public Administration (M.P.A.) | en |
dc.description.degreename | รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต แขนงวิชาบริหารรัฐกิจ (รป.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Master of Business Administration | en |
dc.description.degreediscipline | บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต | th |
Appears in Collections: | Manage-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2643000827.pdf | 2.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.