Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13363
Title: | Marketing Mix Factors Affecting Consumer Purchasing Decision toward HONDA CITY in Phrae Province ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ ยี่ห้อ ฮอนด้า รุ่น ซิตี้ ของผู้บริโภคในจังหวัดแพร่ |
Authors: | Chayakrit Maneekat ชยกฤต มณีกาศ Narubodee Wathanakom นฤบดี วรรธนาคม Sukhothai Thammathirat Open University Narubodee Wathanakom นฤบดี วรรธนาคม [email protected] [email protected] |
Keywords: | ส่วนประสมทางการตลาด การตัดสินใจซื้อ รถยนต์ยี่ห้อ ฮอนด้า รุ่น ซิตี้ Marketing mix Purchasing Decision Honda City Car |
Issue Date: | 9 |
Publisher: | Sukhothai Thammathirat Open University |
Abstract: | The objectives of this study were: (1) to examine the demographic factors influencing consumer purchasing decision toward Honda City cars in Phrae Province; (2) to analyze the marketing mix factors affecting purchasing decision toward Honda City cars in Phrae Province; (3) to investigate consumer purchasing decision in purchasing Honda City cars in Phrae Province; (4) to compare differences in consumer purchasing decisions based on demographic factors among consumers in Phrae Province; and (5) to assess the impact of marketing mix factors on consumer purchasing decision toward Honda City cars in Phrae Province.This research utilized a quantitative approach. The population consisted of consumers in Phrae Province who had either purchased or expressed interest in Honda City cars, with the total population size being unknown. A sample size of 400 was determined using Cochran’s formula and obtained through multi-stage sampling. Data were collected via a questionnaire, and the statistical techniques used for analysis included frequency, percentage, mean, standard deviation, One-way ANOVA, and multiple regression analysis.The study's results indicated that: (1) the majority of respondents were female, aged 21-30, single, holding a bachelor's degree, employed primarily as government officers or state enterprise employees, with an average monthly income of 15,001-25,000 baht; (2) respondents rated the impact of marketing mix factors on their decision to purchase Honda City cars in Phrae Province as being at the highest level; (3) overall, their decision to purchase Honda City cars was rated at the highest level; (4) demographic factors such as age, marital status, occupation, and income significantly influenced purchasing decisions at the 0.05 level; and (5) product, price, distribution, and promotion aspects of the marketing mix were found to have a statistically significant impact on consumers' purchasing decisions at the 0.05 level. การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ปัจจัยประชากรศาสตร์ของผู้บริโภคในจังหวัดแพร่ที่ตัดสินใจซื้อรถยนต์ฮอนด้า รุ่นซิตี้ (2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดของรถยนต์ฮอนด้า รุ่นซิตี้ (3) การตัดสินใจซื้อรถยนต์ฮอนด้า รุ่นซิตี้ของผู้บริโภคในจังหวัดแพร่ (4) เปรียบเทียบความแตกต่างของการตัดสินใจซื้อรถยนต์ฮอนด้า รุ่นซิตี้ ของผู้บริโภคในจังหวัดแพร่จำแนกตามปัจจัยประชากรศาสตร์ (5) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ฮอนด้า รุ่นซิตี้ ของผู้บริโภคในจังหวัดแพร่การศึกษานี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ ประชากร คือ ผู้บริโภคที่เคยซื้อหรือมีความสนใจในรถยนต์ยี่ห้อฮอนด้า รุ่นซิตี้ ในจังหวัดแพร่ ซึ่งไม่ทราบจำนวนประชากรที่แน่นอน กำหนดกลุ่มตัวอย่างด้วยสูตรของคอร์แครน ได้กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 400 คน ด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียวและการวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุคูณผลการศึกษาพบว่า (1) กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อยู่ในช่วงอายุ 21 - 30 ปี สถานภาพโสด สำเร็จการศึกษาในระดับปริญญาตรี ส่วนใหญ่ประกอบอาชีพข้าราชการ/พนักงานรัฐวิสาหกิจ และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001-25,000 บาท (2) กลุ่มตัวอย่างมีความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ยี่ห้อ ฮอนด้า รุ่น ซิตี้ ของผู้บริโภคในจังหวัดแพร่ แบบภาพรวม อยู่ในระดับมากที่สุด (3) กลุ่มตัวอย่างมีความคิดเห็นเกี่ยวกับการตัดสินใจซื้อรถยนต์ยี่ห้อ ฮอนด้า รุ่น ซิตี้ ของผู้บริโภคในจังหวัดแพร่ อยู่ในระดับมากที่สุด (4) ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ ได้แก่ อายุ สถานภาพการสมรส อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือนมีการตัดสินใจซื้อแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 (5) ส่วนประสมทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด มีผลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ยี่ห้อ ฮอนด้า รุ่น ซิตี้ ของผู้บริโภคในจังหวัดแพร่ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 |
URI: | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13363 |
Appears in Collections: | Manage-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2653000774.pdf | 1.15 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.