Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/1655
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ดวงกมล ปิ่นเฉลี่ยว, อาจารย์ที่ปรึกษา | th_TH |
dc.contributor.advisor | ทิพย์ฆัมพร เกษโกมล, อาจารย์ที่ปรึกษา | th_TH |
dc.contributor.author | อังสินี กันสุขเจริญ, 2514 | - |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษา | th_TH |
dc.date.accessioned | 2022-09-30T04:11:18Z | - |
dc.date.available | 2022-09-30T04:11:18Z | - |
dc.date.issued | 2562 | - |
dc.identifier.uri | http://ir.stou.ac.th/handle/123456789/1655 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (พย.ม. (การพยาบาลเวชปฏิบัติชุมชน)) - - มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2562 | th_TH |
dc.description.abstract | การวิจัยกึ่งทดลองนื้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา ผลของโปรแกรมพัฒนาความตระหนักรู้ และทักษะการป้องกันการตั้งครรภ์ซํ้าต่อความตระหนักรู้ในตนเองและพฤติกรรมป้องกันการตั้งครรภ์ ซํ้าของมารดาวัยรุ่น จังหวัดเพชรบุรี กลุ่มตัวอย่างเป็นมารดาวัยรุ่นหลังคลอดบุตรคนแรกอายุนัอยกว่า 20 ปี ที่มารับบริการที่ แผนกหลังคลอดในโรงพยาบาลทั่วไป จังหวัดเพชรบุรี จำนวน 50 คน ซึ่งได้มาจากการคัดเลือกกลุ่ม ตัวอย่างแบบเจาะจง แบ่งเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มเปรียบเทียบ กลุ่มละ 25 คน เครื่องมือวิจัย ได้แก่ 1) โปรแกรมพัฒนาความตระหนักรู้และทักษะการป้องกันการตั้งครรภ์ชํ้าโดยประยุกต่ไข้แบบจำลอง ข้อมูล แรงจูงใจและทักษะทางพฤติกรรม ร่วมกับทฤษฎีความตระหนักรู้ในตนเอง มืระยะเวลา ดำเนินการ 8 สัปดาห์ กิจกรรมประกอบด้วย (1) การสรัางความตระหนักรู้ (2) การให้ข้อมูล 3) การ สรัางแรงจูงใจ และ (4) การพัฒนาทักษะการป้องกันการตั้งครรภ์ซํ้า 2) แบบสอบถาม ได้แก่ แบบสอบถามความตระหนักรู้ในตนเองและพฤติกรรมป้องกันการตั้งครรภ์ซํ้า มีค่าดัชนีความตรงเชิง เนื้อหาเท่ากับ .91 และ .93 และค่าความเที่ยงเท่ากับ .92 และ .92 ตามลำดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ สถิติเชิงพรรณนา และสถิติทดสอบที ผลการวิจัยพบว่า ความตระหนักรู้ในตนเอง และพฤติกรรมการป้องกันการตั้งครรภ์ซํ้า ของมารดาวัยรุ่นในกลุ่มทดลองหลังเข้าร่วมโปรแกรมสูงกว่าก่อนเข้าร่วมโปรแกรมและสูงกว่ากลุ่ม เปรียบเทียบอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | th_TH |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาพยาบาลศาสตร์ -- วิทยานิพนธ์ | th_TH |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาการพยาบาลเวชปฏิบัติชุมชน -- วิทยานิพนธ์ | th_TH |
dc.subject | การตั้งครรภ์ในวัยรุ่น -- การป้องกัน | th_TH |
dc.subject | คุมกำเนิด | th_TH |
dc.title | ผลของโปรแกรมพัฒนาความตระหนักรู้และทักษะการป้องกันการตั้งครรภ์ซ้ำต่อการตระหนักรู้และพฤติกรรมป้องกันการตั้งครรภ์ซ้ำในมารดาวัยรุ่น จังหวัดเพชรบุรี | th_TH |
dc.title.alternative | The effects of a self-awareness and behavioral skills development program on self-awareness and repeated pregnancy prevention behaviors in teenage mothers, Phetchaburi Province | th_TH |
dc.type | Thesis | th_TH |
dc.degree.name | พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต (การพยาบาลเวชปฏิบัติชุมชน) | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาพยาบาลศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this quasi-experimental research was to study the effects of a self-awareness and behavioral skills development program on self-awareness and repeated pregnancy prevention behaviors of teenage mothers in Phetchaburi Province. The sample were 50 teenage mothers (age less than 20) admitted at the postnatal unit of Phetchaburi Hospital, selected by purposive sampling, and they were divided into the experimental (25) and the comparative (25) groups. The research instruments included: 1) a self-awareness and behavioral skills development program which was developed based on the informational motivation behavior skill model and self-awareness theory; The duration of the program was 8 weeks. The activities comprised: (1) developing self-awareness; (2) giving information; (3) enhancing motivation; and (4) developing behavioral skills; and 2) self-awareness and repeated pregnancy preventive behaviors questionnaires. Content validity indexes (CVIs) of the questionnaires were .91 and .93, and the reliability scores were .92 and .92, respectively. Data were analyzed by descriptive statistics and t-test. The result revealed as follows. After attending the program, self-awareness and repeated pregnancy preventive behaviors of the experimental group were significantly higher than before attending the program, and significantly higher than the comparative group (p<.05) | en_US |
Appears in Collections: | Nurse-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Thesbib165219.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 16.65 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License