Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/4230
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเก็จกนก เอื้อวงศ์, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorพัตร์พิมล จัตุรัตน์, 2520-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-03-14T07:47:30Z-
dc.date.available2023-03-14T07:47:30Z-
dc.date.issued2555-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/4230-
dc.description.abstractการศึกษาค้นคว้าอิสระครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) สภาพการดำเนินงานส่งเสริมคุณธรรมจริยธรรมนักเรียนในสถาศึกษา ขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตจตุจักรกรุงเทพมหานคร และ (2) แนวทางการพัฒนาการดำเนินงานส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรมนักเรียนในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตจตุจักรกรุงเทพมหานคร กลุ่มผู้ให้ข้อมูลสำคัญ คือ ผู้บริหาร ครูผู้สอน นักเรียน และผู้ปกครอง โรงเรียนละ 6 คน รวมทั้งสิ้น 24 คน เครื่องมือในการเก็บข้อมูลได้แก่ แนวคำถามในการสัมภาษณ์ และวิเคราะห์ข้อมูล โดยการวิเคราะห์เนื้อหาผลการวิจัยพบว่า (1) สถานศึกษามีการดำเนินงานส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรมนักเรียน ในด้านการกำหนดนโยบายการพัฒนาอย่างเป็นรูปธรรมมีการกำหนดผู้รับผิดชอบไว้ชัดเจนการจัดสภาพแวดล้อมเหมาะสม เอื้อต่อการพัฒนา การจัดกิจกรรมของโรงเรียนเพียงพอ และประสบความสำเร็จ การจัดการเรียนการสอนมีทั้งการสอนโดยตรง และสอดแทรกในทุกรายวิชา การเป็นแบบอย่างที่ดีมีการกำหนดระเบียบการปฏิบัติตนของบุคลากรและให้มีการปฏิบัติตามอย่างเคร่งครัด การมีส่วนร่วมของผู้ปกครองและชุมชนไค้รับความร่วมมือจากวัดในชุมชนเป็นอย่างดี การนิเทศติดตาม และประเมินผล ดำเนินงานเป็นระบบมีแนวทางเดียวกัน โดยการสรุปเป็นภาพความสำเร็จและมีการเสนอแนวทางการพัฒนาในปีการศึกษาต่อไป แต่พบปัญหาคือผลการพัฒนามีลักษณะไม่ยั่งยืน เนื่องจากการดำเนินงานไม่มีความต่อเนื่องและจริงจัง บุคลากรขาดกำลังใจ และการสนับสนุนจากผู้บริหารการมีส่วนร่วมยังเป็นเพียงการดำเนินตามนโยบายการจัดการศึกษา การนิเทศติดตาม และประเมินผลยังไม่มีเกณฑ์การวัดที่มีคุณภาพและครอบคลุม และ (2) แนวทางการพัฒนา พบว่า ควรมีการดำเนินงาน ดังนี้ ส่งเสริมการพัฒนาสภาพแวดค้อมโดยเฉพาะที่บ้าน และการเป็นแบบอย่างที่ดีของบุคลากรทุกฝ่ายทั้งในโรงเรียนและนอกโรงเรียนให้มีความต่อเนื่องเป็นแนวทางเดียวกัน สนับสนุนให้ผู้ปกครองเข้ามาร่วมพัฒนาผู้เรียนกับทางโรงเรียนให้มากขึ้นผู้บริหารควรให้ความสำคัญและเป็นผู้นำในการดำเนินงานทุกด้าน มีการนิเทศติดตาม และประเมินผลอย่างจริงจัง แต่งตั้งคณะกรรมการดำเนินงานจากบุคลากรทุกฝ่ายเพื่อทราบปัญหาและหาทางดำเนินการแก้ไขร่วมกัน อีกทั้งให้การสนับสนุนซื้ออุปกรณ์ ตลอดจนให้กำลังใจและคำปรึกษาในการดำเนินงานอย่างต่อเนื่องth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceReformated digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารการศึกษา --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectจริยธรรม--การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)--ไทย--กรุงเทพฯth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--ศึกษาศาสตร์th_TH
dc.titleสภาพและแนวทางการพัฒนาการดำเนินงานส่งเสริมคุณธรรม จริยธรรมนักเรียนในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตจตุจักร กรุงเทพมหานครth_TH
dc.title.alternativeThe conditions and guidelines for developing the management of the student's virtues and ethics enhancement work in basic education schools under Chatuchak District Office, Bangkok Metropolitan Administrationen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.description.abstractalternativeThis independent study aimed (1) to examine the operational conditions of the student’s virtues and ethics enhancement work in basic education schools under Chatuchak District Office, Bangkok Metropolitan Administration; and (2) to identify guidelines for developing the management of student’s virtues and ethics enhancement work in basic education schools under Chatuchak District Office, Bangkok Metropolitan Administration. A group of 24 key informants comprising six administrators, teachers, students and parents from each of the four schools provided research data for this study. The data collecting instrument was an interview structure. Content analysis was employed as the data analysis method. Research findings showed that (1) the schools had set up concrete development policies for the operation of student’s virtues and ethics enhancement work; the staff members responsible for this work were clearly assigned; appropriate environment facilitating virtues and ethics development was organized; activities of the schools were sufficient andsuccessful; in classroom instruction, there were both direct teaching on virtues and ethics and insertion of tile topic in the teaching of every other subject; as for being good role models by teachers, there were rules and regulations on conduct to be strictly observed and followed by the staff members; regarding the participation by parents and the community, the school received good cooperation from Buddhist temples in the community, the monitoring, supervision and evaluation were conducted systematically under the same guidelines; all of these points were summed up to show the achievement of operation and to present guidelines for development in subsequent academic years; however, the schools still encountered some problems, namely, the development outcomes were not sustainable due to the operation bemg not continuous and lacking seriousness; the personnel lacked morale and needed more supports from the administrator; the participation was earned out just merely to follow the educational management policy; and the monitoring, follow-up and supervision lacked qualify and comprehensive measurement criteria; and (2) as for development guidelines, the following were provided: promotion should be given for development of environment, especially at home; the personnel should be encouraged to act as good role models under the same guidelines both within and outside the school; tile school should encourage parents to participate more in learner development with the school; the administrator should give importance to tins matter and should act as tile leader in every aspect of operation; there should be serious monitoring, follow-up and supervision on this matter; an operation committee involving personnel from all sections should be appointed to take charge of this matter in order to be informed of tile problems and to find ways for solving the problems; and the school should provide supports on media, materials, morale and advices for tile operation on a continuous basis.en_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
full_text130995.pdf22.05 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons