Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/529
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | นิยดา น่วมไม้พุ่ม | - |
dc.contributor.author | ธนรัชฏ์ ศิริสวัสดิ์ | - |
dc.contributor.author | ธนิศ ภู่ศิริ | - |
dc.date.accessioned | 2022-08-11T09:06:08Z | - |
dc.date.available | 2022-08-11T09:06:08Z | - |
dc.date.issued | 2563 | - |
dc.identifier.citation | วารสารศึกษาศาสตร์ มสธ. ปีที่ 13, ฉบับที่ 1 (ม.ค.-มิ.ย. 2563), หน้า 58-68 | th_TH |
dc.identifier.issn | 1905-4653 | - |
dc.identifier.uri | http://ir.stou.ac.th/handle/123456789/529 | - |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) สร้างหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ เรื่อง ภูมิปัญญาท้องถิ่นจังหวัดสมุทรสาครของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนกระทุ่มแบน“วิเศษสมุทคุณ” จังหวัดสมุทรสาคร (2) เปรียบเทียบความสามารถในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยหนังสือที่พัฒนาขึ้น และ(3) เปรียบเทียบเจตคติต่อท้องถิ่นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา ปีที่ 6 ก่อนเรียนและหลังเรียน กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนกระทุ่มแบน “วิเศษสมุทคุณ” จำนวน 30 คน ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ หนังสืออิเล็กทรอนิกส์ แผนการจัดการเรียนรู้ แบบทดสอบวัดความสามารถในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณ และแบบวัดเจตคติต่อท้องถิ่น สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าประสิทธิภาพ E1/E2 ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า (1) หนังสืออิเล็กทรอนิกส์ที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพ 83.89/86.43 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด (2) ความสามารถในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ (3) นักเรียนมีเจตคติต่อท้องถิ่นสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 | th_TH |
dc.language.iso | other | th_TH |
dc.publisher | สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | - |
dc.subject | หนังสืออิเล็กทรอนิกส์ -- การศึกษาการใช้ | th_TH |
dc.title | ผลการใช้หนังสืออิเล็กทรอนิกส์เรื่อง ภูมิปัญญาท้องถิ่นจังหวัดสมุทรสาครที่มีต่อความสามารถในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณและเจตคติต่อท้องถิ่นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนกระทุ่มแบน “วิเศษสมุทคุณ” จังหวัดสมุทรสาคร | th_TH |
dc.title.alternative | Effects of using an electronic book entitled local wisdom of Samut Sakhon on critical reading ability and attitude toward locality of Mathayom Suksa VI Students at Krathumbean “Wisetsamutthakhun” School in Samut Sakhon Province | th_TH |
dc.type | Article | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The purposes of this research were (1) to develop an electronic book entitled Local Wisdom of Samut Sakhon for Mathayom Suksa VI students at Krathumbaen“Wisetsamutthakhun” School in Samut Sakhon; (2) to compare critical reading abilities of the students before and after learning with the use of the developed book; and (3) to compare attitudes toward locality of the students before and after learning.The research sample consisted of 30 Mathayom Suksa VI students at Krathumbaen “Wisetsamutthakhun” School in Samut Sakhon Province during the first semester of the 2018 academic year, obtained by cluster random sampling. The employed research instruments were (1) an electronic book; (2) learning management plans; (3) a critical reading ability test; and (4) a scale to assess the student's attitude toward locality. Statistics employed for data analysis were the E1 /E2 efficiency index, mean, standard deviation, and t-test. Research finding revealed that (1) the developed electronic book was efficient at 83.89/86.43, thus meeting the set efficiency criterion; (2) the post-learning critical reading ability of the students was significantly higher than their pre-learning counterpart ability at the .05 level of statistical significance; and (3) the post-learning attitude toward local area of the students was significantly higher than their pre-learning counterpart attitude at the .05 level of statistical significance | en_US |
Appears in Collections: | STOU Education Journal |
This item is licensed under a Creative Commons License