Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/5717
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสินีนุช ครุฑเมือง แสนเสริม, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorภรณี ต่างวิวัฒน์, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorพรพิศ ตรีสอน, 2523--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-05-01T06:58:28Z-
dc.date.available2023-05-01T06:58:28Z-
dc.date.issued2558-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/5717-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (กษ.ม. (ส่งเสริมการเกษตร))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2558th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษา (1) ปัจจัยทางสังคมและเศรษฐกิจของเกษตรกร (2) สภาพทั่วไปและกระบวนการปลูกอ้อยโรงงานของเกษตรกร (3) ความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับตัดสินใจปลูกอ้อยโรงงานของเกษตรกร และ (5) ปัญหาและข้อเสนอแนะของเกษตรกรในการปลูกอ้อยโรงงาน ผลการวิจัยพบว่า (1) เกษตรกรมีอายุเฉลี่ย 44.37 ปี จำนวนสมาชิกในครัวเรือน เฉลี่ย 4.22 คน มีประสบการณ์ในการปลูกอ้อยเฉลี่ย 9.10 ปี มีพื้นที่ในการปลูกอ้อยโดยเฉลี่ย 18.45 ไร่ มีแรงงานในครัวเรือนที่ผลิตอ้อยเฉลี่ย 2.16 คน แรงงานที่จ้างในการผลิตอ้อย เฉลี่ย 9.59 คน รายได้จากการปลูกอ้อยปี 2557/58 เฉลี่ย 10,910.78 บาทต่อไร่ ต้นทุนการผลิตอ้อยโรงงานปี 2557/58 เฉลี่ย 5,688.02 บาทต่อไร่ (2) เกษตรกรส่วนใหญ่ปลูกอ้อยโรงงานในช่วงปลายฤดูฝน มีการไถเตรียมดินก่อนปลูกเฉลี่ย 2.88 ครั้ง มีอายุการไว้ตอเฉลี่ย 3.19 ปี อาศัยนํ้าฝนในการปลูกอ้อย เกษตรกรทุกคนมีการใช้ปุ๋ยเคมีและใช้สารเคมีในการกำจัดวัชพืช เกือบทั้งหมด เกษตรกรสามในสี่จ้างแรงงานในการเก็บเกี่ยวอ้อยและมีการเผาอ้อยก่อนเก็บเกี่ยว มีการจำหน่ายเองที่โรงงานนํ้าตาล เกษตรกรมากกว่าครึ่งไม่เคยผ่านการฝึกอบรมเกี่ยวกับการปลูกอ้อย (3) การตลาดและจำหน่ายผลผลิต และการได้รับการสนับสนุน/ส่งเสริม มีระดับความสำคัญที่มีผลต่อการตัดสินใจปลูกอ้อยโรงงานในระดับมาก (4) เกษตรกรมีปัญหาเกี่ยวกับการตัดสินใจปลูกอ้อยโรงงานในระดับปานกลาง มีข้อเสนอแนะ ได้แก่ ให้หน่วยงานประสานแหล่งจำหน่ายปัจจัยการผลิตราคาถูก รัฐควรมีการกำหนดราคาขั้นตํ่าของอ้อยให้คงที่ มีการจัดลำดับคิวตัดอ้อยจากโรงงานที่ชัดเจนและรวดเร็วth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2015.44-
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectอ้อย--การปลูก--การตัดสินใจth_TH
dc.titleปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการตัดสินใจปลูกอ้อยโรงงานของเกษตรกรในตำบลหนองใหญ่ อำเภอโพนทอง จังหวัดร้อยเอ็ดth_TH
dc.title.alternativeFactors relating to farmers' decision making for sugarcane production in Nong Yai Sub-district, Phon Thong District, Roi Et Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.DOI10.14457/STOU.the.2015.44-
dc.degree.nameเกษตรศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research are to investigate (1) factors related to the farmers’ social and economic conditions, (2) the farmers’ general conditions and processes of sugarcane production, (3) the farmers’ opinions on factors related to deciding planting sugarcanes, and (4) the farmers’ problems and suggestions dealing with sugarcane plantation. This research is a survey study. The population of the study was 898 farmers planting sugarcanes during 2015 to 2016 in Nong Yai Sub - District, Phon Thong District, Roi Et Province. Random sampling was employed to gain 167 farmers as the participants of the study. The structured interview was used in collecting data. The data obtained was analyzed with computer programusing statistics. The statistics used in analyzing were frequency, percentage, maximum, minimum, mean, and standard deviation. The findings revealed that (1) the farmers of the study were 44.37 years old in average, had 4.22 members for each household, and had overall experiences in sugarcane planting for 9.10 years. They had plantation area for 18.45 rai in average, had workers in each household for 2.16 people, gained incomes from sugarcane plantation during 2015 to 2016 for 10,910.78 baht/ rai, and spent money for sugarcane investments during 2015 to 2016 for 5,688.02 bath/ rai. (2) Most of the farmers planted sugarcanes during the rainy season. They had soil preparation before the plantation for 2.88 times in average, and kept the previous sugarcanes for 3.19 years to harvest. The water used in the plantation was dependent on the rain. Every farmer of the study used chemical manure and pesticide in sugarcane production. Three from four parts of the farmers paid workers for harvesting and burnt the sugarcanes before harvest. The farmers their own sold the sugarcanes to sugar factories. More than half of the farmers had never been trained about sugarcane plantation. (3) Marketing, product contribution, and promotion of the sugarcane products affected the farmers’s decision in planting sugarcanes in a very high level. (4) The farmers had problems in making a decision of sugarcane plantation in a moderate level. The farmers of the study suggested that the government should collaborate with agents selling cheap sources of sugarcane production. Also, the government should determine the steady price of sugarcanes and systematically, fast run the ques for harvesting from the factories.en_US
Appears in Collections:Agri-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
151254.pdfเอกสารฉบับเต็ม13.81 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons