Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/5806
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | บำเพ็ญ เขียวหวาน, อาจารย์ที่ปรึกษา | th_TH |
dc.contributor.advisor | พลสราญ สราญรมย์, อาจารย์ที่ปรึกษา | th_TH |
dc.contributor.author | ภัคศจี ดำกิ่ง, 2529- | - |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษา | th_TH |
dc.date.accessioned | 2023-05-03T04:09:41Z | - |
dc.date.available | 2023-05-03T04:09:41Z | - |
dc.date.issued | 2558 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/5806 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (กษ.ม. (ส่งเสริมการเกษตร))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2558 | th_TH |
dc.description.abstract | การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) สภาพพื้นฐานส่วนบุคคล สภาพทางสังคมและเศรษฐกิจของเกษตรกรผู้ผลิตมังคุดคุณภาพ (2) สภาพการผลิตและการตลาดมังคุดคุณภาพ (3) ความคิดเห็นของเกษตรกรในการผลิตและการตลาดมังคุดคุณภาพ (4) ความรู้และแหล่งความรู้ในการผลิตมังคุดคุณภาพ และ(5) ปัญหาและข้อเสนอแนะของเกษตรกรผู้ผลิตมังคุดคุณภาพ ประชากร คือเกษตรกรสมาชิกกลุ่มเครือข่าย ผลการวิจัยพบว่า (1) เกษตรกรร้อยละ 54.2 เป็นเพศหญิง มีอายุเฉลี่ย 52.37 ปี เกษตรกรทั้งหมดเป็นสมาชิกกลุ่มเครือข่ายมังคุดคุณภาพเพื่อการส่งออก รองลงมาร้อยละ 60.0 เป็นสมาชิกธนาคารเพื่อการเกษตรและสหกรณ์การเกษตร มีพื้นที่ปลูกเฉลี่ย 8.90 ไร่ มีประสบการณ์การปลูกมังคุดเฉลี่ย 19.74 ปี มีประสบการณ์การผลิตมังคุดคุณภาพเฉลี่ย 4.79 ปี เกษตรกรร้อยละ 53.5 มีการปลูกมังคุดเป็นสวนผสมร่วมกับทุเรียนและลองกอง มีแรงงานที่ใช้ในการทำสวนมังคุดคุณภาพเฉลี่ย 4.65 คน เป็นแรงงานในครัวเรือนเฉลี่ย 1.91 คน เป็นแรงงานรับจ้างเฉลี่ย 3.84 คน เกษตรกรมีรายได้ในการทำสวนมังคุดคุณภาพเฉลี่ย 15,508.26 บาท/ไร่ มีต้นทุนรวมในการผลิตมังคุดคุณภาพเฉลี่ย 6,602.92 บาท/ไร่ (2) สภาพการผลิตมังคุดมีการปฏิบัติการผลิตภายใต้ระบบการจัดการคุณภาพ : GAP มังคุด เกษตรกรทั้งหมดนำผลผลิตไปรวบรวมที่กลุ่มและใช้วิธีการประมูลราคาในการจำหน่าย มีราคาผลผลิตเฉลี่ย 32.25 บาท/กก. (3) เกษตรกรมีความคิดเห็นเกี่ยวกับการผลิตและการตลาดมังคุดคุณภาพโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด โดยความคิดเห็นที่เกษตรกรเห็นด้วยมากที่สุด 3 อันดับคือ ผลผลิตมังคุดคุณภาพเป็นที่ต้องการของตลาดต่างประเทศ, การผลิตมังคุดให้ได้คุณภาพและมีมาตรฐานทำให้ได้ราคาผลผลิตที่สูงขึ้น, การรวมกลุ่มเกษตรกรสามารถต่อรองราคากับผู้รับซื้อได้ (4) เกษตรกรร้อยละ 50.4 มีความรู้เกี่ยวกับการผลิตมังคุดคุณภาพในระดับมากที่สุด แหล่งความรู้ที่เกษตรกรสามารถรับความรู้ได้ในระดับมากที่สุด คือ สื่อบุคคล ได้แก่ ประธานกลุ่ม คณะกรรมการกลุ่ม แหล่งความรู้ที่เกษตรกรสามารถรับความรู้ได้ในระดับมาก คือ สื่อกลุ่ม ได้แก่ การประชุมและการฝึกอบรม (5) เกษตรกรมีปัญหาโดยรวมอยู่ในระดับน้อย โดยมีปัญหาในเรื่องราคาค่าปัจจัยการผลิต ค่าจ้างแรงงาน และขาดแคลนแรงงานในการเก็บเกี่ยวผลผลิต มีข้อเสนอแนะให้ภาครัฐช่วยควบคุมราคาและคุณภาพปัจจัยการผลิต ควบคุมราคาการจ้างแรงงาน | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มังคุด--การผลิต--ไทย--ชุมพร | th_TH |
dc.subject | มังคุด--การตลาด--ไทย--ชุมพร | th_TH |
dc.title | การผลิตและการตลาดมังคุดคุณภาพของเกษตรกรอำเภอหลังสวน จังหวัดชุมพร | th_TH |
dc.title.alternative | Mangosteen quality production and marketing by farmers in Langsuan District, Chumphon Province | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | เกษตรศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this study were to study (1) social and economic fundamental state of quality mangosteen farmers in Lang Suan District, Chumphon Province; (2) the state of quality mangosteen production and marketing; (3) their opinions on quality mangosteen production and marketing; (4) their knowledge and knowledge sources of quality mangosteen production; and (5) their problems and suggestions on quality mangosteen production and marketing. The population in this study was 1,310 quality mangosteen farmers who were a member of a network of quality mangosteen farmers in Lang Suan District, Chumphon Province and produced quality mangosteens for exporting. The sample size, 230 persons, was determined by Taro Yamane formula, and they were selected by using simple random sampling methodology. The data were collected by interviewing the studied farmers using structured interview form. The statistical methodology used to analyze the data was descriptive analysis, percentage, maximum value, minimum value, and standard deviation. The findings of this study were as follows: (1) 54.2% of the studied farmers were female with average age at 52.37 years. All of them were a member, in Lang Suan District, Chumphon Province, of a network of quality mangosteen farmers who produced quality mangosteens for exporting. 60.0% of them were a member of the Bank for Agriculture and Agricultural Cooperatives. Their average quality mangosteen cultivating area was 8.90 rai. Their average period of experience of cultivating mangosteens and quality mangosteens were 19.74 years and 4.79 years respectively. 53.5% of them had cultivated mixed fruits consisting of durian, longkong, and mangosteen. The average number of their labor used in cultivating their quality mangosteens was 4.65 persons, their average number of household labor and hired labor were 1.91 persons and 3.84 persons respectively. Their average income deriving from producing quality mangosteens was 15,508.26 baht/rai, while their average total cost of quality mangosteen production was 6,602.92 baht/rai. (2) considering their quality mangosteen production, it was found that they practiced adhering to Good Agricultural Practice (GAP- Mangosteen). All of them gathered their produce at the site of their group and distributed their produce at an auction, the average selling price of their produce was 32.25 baht/kg. (3) their opinions on quality mangosteen production and marketing were, on the whole, at the highest level. In their opinions, the first 3 issues with which they agreed at the highest level were as follows: Their quality mangosteens were in demand of foreign markets, their quality mangosteens were qualified and met the standards leading to better selling price, and their uniting made them be able to bargain with middlemen. (4) 50.4% of them had knowledge of quality mangosteen production at the highest level. The knowledge source from which they were transferred knowledge at the highest level was personal media, these were the group chairman and the group committee, while their knowledge source from which they were transferred knowledge at high level was group media, these were the meetings and training courses. And (5) the studied farmers had problems on quality mangosteen production and marketing at low level, these were the high price of the production factors, the high wage of hired labor, and the lack of labor used in harvesting their produce. They made suggestions that the government should have controlled the selling price of production factors and controlled the wage of hired labor. | en_US |
Appears in Collections: | Agri-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
152378.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 4.91 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License