Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/6371
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุทธิวรรณ ตันติรจนาวงศ์, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorสฤษดิ์พงษ์ ลิมปิษเฐียร, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorแสงเดือน กมลมาลย์, 2500--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-06-13T03:49:29Z-
dc.date.available2023-06-13T03:49:29Z-
dc.date.issued2552-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/6371-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหาร สถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานนทบุรี และ (2) เปรียบเทียบภาวะผู้นำ การเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา นนทบุรี จำแนกตามเพศ อายุ ระดับการศึกษา ประสบการณ์ในการปฏิบัติงาน และขนาดของ สถานศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ ครูผู้ปฏิบัติหน้าที่การสอนในสถานศึกษา ขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดนนทบุรี จำนวน 353 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่ม แบบแบ่งชั้น เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามแบบมาตรประมาณค่าที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น มีค่าความ เทียงเท่ากับ .97 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การ ทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนและเปรียบเทียบรายคู่โดยวิธีของเซฟเฟ่ ผลการวิจัยพบว่า (1) ผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่ การศึกษาจังหวัดนนทบุรี โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เรียงตามลำดับดังนี้ การมี อิทธิพลอย่างมีอุดมการณ์ การสร้างแรงบันดาลใจ การคำนึงถึงความเป็นปัจเจกบุคคล และการ กระตุ้นทางปัญญา และ (2) ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัด สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดนนทบุรี จำแยกตามเพศ อายุ ประสบการณ์ในการปฏิบัติงาน ไม่แตกต่างกันในขณะที่ระดับการศึกษาและขนาดของสถานศึกษา แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ ทางสถิติที่ระดับ .05 เมื่อเปรียบเทียบเป็นรายคู่พบว่า ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหาร สถานศึกษาขนาดใหญ่แตกต่างกับขนาดเล็ก กลางและใหญ่พิเศษอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ ระดับ .05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารการศึกษา -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานนทบุรีth_TH
dc.subjectผู้นำทางการศึกษาth_TH
dc.subjectภาวะผู้นำทางการศึกษาth_TH
dc.titleภาวะผูู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาจังหวัดนนทบุรีth_TH
dc.title.alternativeTransformational leadership of administrators in schools under the offices of Nonthaburi Educational Service Areath_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.degree.nameศึกษาศาสตร์มหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were (1) to study transformational leadership of basic education school administrators under the offices of Nonthaburi Educational Service Area; and (2) to compare transformational leadership levels of basic education school administrators under the offices of Nonthaburi Educational Service Area as classified by gender, age, educational level, work experience, and school size. TJ16 research sample consisted of 353 teachers in basic education schools under the offices of Nonthaburi Educational Service Area, obtained by stratified random sampling. The employed research instrument was a rating scale questionnaire, developed by the researcher, with .97 reliability coefficient. Data was analyzed using the percentage, mean, standard deviation, t-test, ANOVA, and Scheffe’s'multiple comparison method. The research findings indicated that (1) the overall transformational leadership of basic education school administrators under the offices of Nonthaburi Educational Service Area was rated at the high level; aspects of transformational leadership could be ranked as follows: idealized influence, creation of inspiration, individualized consideration, and intellectual stimulation; and (2) no significant difference was found regarding transformational leadership levels of basic education school administrators under the offices of Nonthaburi Educational Service Area as classified by gender, age, and work experience; while significant difference at the .05 level was found regarding transformational leadership levels of basic education school administrators as classified by educational level, and school size; and when paired comparisons were made via the Scheffe’ร method at the .05 significance level, it was found that transformational leadership level of administrators of large basic education schools significantly differed from those of administrators of small, medium size, and extra large basic education schoolsen_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
121808.pdfเอกสารฉบับเต็ม6.15 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons