Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7659
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสาวภา มีถาวรกลุ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorนวลเสน่ห์ วงศ์เชิดธรรม, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorเยาวเรศ รัตนเศรษฐ, 2510--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-07-13T06:11:18Z-
dc.date.available2023-07-13T06:11:18Z-
dc.date.issued2545-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/7659-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 4 ประการคือ (1) เพื่อศึกษากลยุทธ์การตลาดที่มีอิทธิพล ต่อการตัดสินใจซื้อเนยเทียม (2) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อเนยเทียม (3) เพื่อศึกษาความ สัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อเนยเทียมกับประเภทกิจการ (4) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ ระหว่างกลยุทธ์ส่วนประสมการตลาดกับประเภทกิจการ การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ ประชากรที่ใช้ศึกษา ได้แก่ ผู้ใช้เนยเทียมทาง อุตสาหกรรม แบ่งเป็น ผู้ใช้เพื่อการผลิตและผู้ใช้เพื่อการจัดจำหน่าย กลุ่มตัวอย่าง แบ่งเป็น โรงงาน อุตสาหกรรม 68 ราย ร้านค้าปลีกเบเกอรี่ 135 ราย และร้านค้าปลีกส่งอุปกรณ์เบเกอรี่ 30 ราย เก็บ รวบรวมข้อมูล โดยใช้แบบสอบถามวิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละของข้อมูลทั่วไป และ พฤติกรรมการตัดสินใจซื้อ หาค่าเฉลี่ยเลขคณิตและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานของกลยุทธ์การตลาดที่ มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อเนยเทียม ใช้ค่าสถิติไคสแควร์ (x?) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่าง พฤติกรรมการตัดสินใจซื้อกับประเภทกิจการ และกลกลยุทธ์ส่วนประสมการตลาดกับประเภทกิจการ ผลวิจัยพบว่ากลยุทธ์การตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อเนยเทียมของผู้ใช้เพื่อการ อุตสาหกรรม สอดคล้องกับทฤษฏีความได้เปรียบทางการแข่งขัน คือ คุณภาพของสินค้าที่ได้ มาตรฐาน, ราคาคุ้มค่าเหมาะสมกับสินค้า, การบริการของพนักงานขายอย่างเอาใจใส่ และการบริการ จัดส่งรวดเร็วตรงเวลาและการจัดรายการลด แลก แจก แถมสินค้า พรัอมการจัดการอบรมความรู้ ด้านเบเกอรี่ จากการทดสอบความแตกต่างของกลยุทธ์ทางการตลาด ปรากฏว่า กลยุทธ์ทางการตลาด มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อ ที่ระดับนัยสำคัญ .05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2002.57en_US
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารธุรกิจ -- วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectเนยเทียม -- การตลาดth_TH
dc.titleกลยุทธ์การตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อเนยเทียม ในเขตกรุงเทพมหานคร และปริมณฑลth_TH
dc.title.alternativeMarketing strategies influence on decision making to buying margarine in Bangkok metropolitan regionth_TH
dc.typeThesisth_TH
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research are four parts (I) to study the marketing strategy that have influence to buying decision of margarine (2) to study buying decision behavior of margarine (3) to study relation between buying decision behavior and business type of margarine (4) to study relation between marketing mixes strategy and business type. This is a historical survey research. The population is the margarine industry users by divide in two parts: production users and selling users. The sample data consist of 68 factories, 135 bakery shops and 30 bakery wholesalers (raw material & equipment). The studying methodology is the self-administered questionnaire. The statistic tests are the arithmetic mean (X) of general information and buying decision behavior. The standard deviation (S.D.) to determine the marketing strategy that have an influence to buying decision of margarine. Then, the statistic Chi-square is employed to study relationship between buying decision behavior and business type, marketing mixes strategy and business type. Major finding in this research indicate that the most influences and marketing strategy of margarine buying decision in each channel of the 4P marketing strategies conform to the competitive advantage theory as follows (1) guarantee the quality of product (2) reasonable price as compared to the products (3) take care of existing customers by sales representative and on-time delivery service and (4) discount, free goods and bakery' training. The marketing strategy of buying decision are statistically different at the significance level of .05en_US
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
78977.pdfเอกสารฉบับเต็ม2.65 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons