Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8687
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorนิธิพัฒน์ เมฆขจร, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorยุพยง ใจกว้าง, 2507- ผู้แต่ง.th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-08-09T08:14:04Z-
dc.date.available2023-08-09T08:14:04Z-
dc.date.issued2561-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/8687en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เปรียบเทียบทักษะชีวิตด้านการสร้างสัมพันธภาพที่ดีกับผู้อื่นของนักเรียนกลุ่มทดลองก่อนและหลังการใช้ชุดกิจกรรมแนะแนว และ (2) เปรียบเทียบทักษะชีวิตด้านการสร้างสัมพันธภาพที่ดีกับผู้อื่นของนักเรียนกลุ่มทดลองกับของนักเรียนกลุ่มควบคุม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 จำนวน 40 คน ใน 1 ห้องเรียนของโรงเรียนสุราษฎร์ธานี 2 จังหวัดสุราษฎร์ธานี ในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2560 ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม แล้วสุ่มอย่างง่ายแบ่งเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 20 คน กลุ่มทดลองใช้ชุดกิจกรรมแนะแนวเพื่อพัฒนาทักษะชีวิตด้านการสร้างสัมพันธภาพที่ดีกับผู้อื่น กลุ่มควบคุมได้รับกิจกรรมแนะแนวปกติ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ชุดกิจกรรมแนะแนวเพื่อพัฒนาทักษะชีวิตด้านการสร้างสัมพันธภาพที่ดีกับผู้อื่น กิจกรรมแนะแนวปกติ และแบบวัดทักษะชีวิตด้านการสร้างสัมพันธภาพที่ดีกับผู้อื่น มีค่าความเที่ยงเท่ากับ 83 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลวิจัยปรากฏว่า (1) ภายหลังการใช้ชุดกิจกรรมแนะแนว นักเรียนกลุ่มทดลองมีทักษะชีวิตด้านการสร้างสัมพันธภาพที่ดีกับผู้อื่นสูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 (2) ภายหลังการทดลองนักเรียนกลุ่มทดลอง มีทักษะชีวิตด้านการสร้างสัมพันธภาพที่ดีกับผู้อื่นสูงกว่าของกลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาการแนะแนวและการปรึกษาเชิงจิตวิทยา --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectสัมพันธภาพ--กิจกรรมการเรียนการสอนth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--การแนะแนวและการปรึกษาเชิงจิตวิทยาth_TH
dc.titleผลการใช้ชุดกิจกรรมแนะแนวเพื่อพัฒนาทักษะชีวิตด้านการสร้างสัมพันธภาพที่ดีกับผู้อื่นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนสุราษฎร์ธานี 2 จังหวัดสุราษฎร์ธานีth_TH
dc.title.alternativeThe effects of using a guidance activities package to develop good interpersonal relationship life skill of Mathayom Suksa VI students at Surat Thani 2 School in Surat Thani Provinceth_TH
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตร์มหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this study were (1) to compare good interpersonal relationship life skill levels of the experimental group students before and after using a guidance activity package; and (2) to compare good interpersonal relationship life skill level of the experimental group students with the counterpart level of the control group students. The research sample consisted of 40 Mathayom Suksa VI in an intact classroom of Surat Thani 2 School in Surat Thani province during the first semester of the 2017 academic year, obtained by cluster sampling. Then the students were randomly divided into an experimental group and a control group each of which consisting of 20 students. The experimental group students received a guidance activities package to develop good interpersonal relationship life skill; while the control group students receive a set of normal guidance activities. The employed research instruments were a guidance activities package to develop good interpersonal relationship life skill; a set of normal guidance activities; and a scale to assess good interpersonal relationship life skill, with reliability coefficient of .83. Statistics employed in data analysis were the mean, standard deviation, and t-test. The research results were as follows: (1) after using the guidance activities package to develop good interpersonal relationship life skill, the experimental group students’ post-experiment good interpersonal relationship life skill level was significantly increased over their pre-experiment counterpart level at the .01 level of statistical significance; and (2) the post-experiment good interpersonal relationship life skill level of the experimental group students was significantly higher than the post-experiment counterpart level of the control group students at the .01 level of statistical significance.en_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fulltext_162227.pdfเอกสารฉบับเต็ม13.54 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons