Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9091
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวลัย อิศรางกูร ณ อยุธยา, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorอานนท์ เพ็ชรเกลี้ยง, 2534--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-08-24T11:28:57Z-
dc.date.available2023-08-24T11:28:57Z-
dc.date.issued2564-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9091-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณก่อนเรียนและหลังเรียน เรื่อง พัฒนาการของอาณาจักรอยุธยา ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โดยการจัดการเรียนรู้ด้วยวิธีการทางประวัติศาสตร์ ผลการวิจัยปรากฏว่า ความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนที่เรียนด้วยวิธีการทางประวัติศาสตร์ เรื่องพัฒนาการของอาณาจักรอยุธยาหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectสังคมศึกษา--การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)th_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--หลักสูตรและการสอนth_TH
dc.titleผลการจัดการเรียนรู้ด้วยวิธีการทางประวัติศาสตร์ เรื่อง พัฒนาการของอาณาจักรอยุธยาที่มีต่อความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนกระทุ่มแบน “วิเศษสมุทคุณ” จังหวัดสมุทรสาครth_TH
dc.title.alternativeThe effects of historical method in the Topic of Development of Ayutthaya Kingdom on the Critical Thinking Ability of Grade 8 students at Krathum Baen “Wisetsamutthakhun” School in Samut Sakhon Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this study was to compare critical thinking ability in the topic of Development of Ayutthaya Kingdom of Grade 8 students at Krathumbean “Wisetsamutthakhun” School in Samut Sakhon Province before and after by the historical method. The research sample consisted of 36 Grade 8 students who studied in the first semester of the 2022 academic year at Krathumbean “Wisetsamutthakhun” School in Samut Sakhon Province, obtained by cluster sampling. The research instruments were (1) four lesson plans of historical method covering 12 periods of instructional time; and (2) one set of a critical thinking ability test with reliability coefficients of .83. Statistics employed for data analysis were the mean, standard deviation, and t-test. The research findings showed that the post-learning critical thinking ability in the topic of Development of Ayutthaya Kingdom of the students who learned by the historical method was higher than their pre-learning counterpart at the .05 level of statistical significance.en_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
168606.pdfเอกสารฉบับเต็ม19.71 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons