Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9527
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ธีระวุธ ธรรมกุล | th_TH |
dc.contributor.author | มลฤดี พัฒนพงษ์, 2526- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษา | th_TH |
dc.date.accessioned | 2023-09-15T02:10:41Z | - |
dc.date.available | 2023-09-15T02:10:41Z | - |
dc.date.issued | 2563 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9527 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ส.ม.(สาธารณสุขศาสตร์))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2563 | th_TH |
dc.description.abstract | การวิจัยแบบภาคตัดขวางครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ปัจจัยส่วนประสมการตลาดในการเข้ารับบริการทันตกรรม (2) อัตราความชุกการเข้ารับบริการทันตกรรม และ (3) อิทธิพลของปัจจัยส่วนประสมการตลาดต่อการเข้ารับบริการทันตกรรมของผู้สูงอายุในโครงการส่งเสริมสุขภาพผู้สูงอายุ อำเภอหนองฉาง จังหวัดอุทัยธานี กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้สูงอายุที่เข้าร่วมโครงการส่งเสริมสุขภาพผู้สูงอายุ อำเภอหนองฉาง จังหวัดอุทัยธานี จํานวน 294 คน จากจํานวนประชากร 1,240 คน คำนวณขนาดตัวอย่างด้วยสูตรคำนวณแบบทราบประชากร และทำการสุ่มตัวอย่างแบบมีระบบเครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถาม ค่าความเที่ยงในด้านปัจจัยส่วนประสมการตลาดเท่ากับ 0.94 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ถดถอยโลจิสติค ผลการวิจัยพบว่า (1) ปัจจัยส่วนประสมการตลาดในการเข้ารับบริการทันตกรรมของผู้สูงอายุโดยรวมอยู่ในระดับมาก (2) การเข้ารับบริการทันตกรรมของผู้สูงอายุในโครงการส่งเสริมสุขภาพผู้สูงอายุ มีอัตราความชุก ร้อยละ 35.37 และ (3) ปัจจัยที่สัมพันธ์กับการเข้ารับบริการทันตกรรมของผู้สูงอายุในโครงการส่งเสริมสุขภาพผู้สูงอายุ ได้แก่ ระดับการศึกษา ปัจจัยส่วนผสมการตลาดด้านราคา ด้านลักษณะทางกายภาพ และด้านกระบวนการให้บริการ ซึ่งสามารถร่วมกันอธิบายโอกาสการเข้ารับบริการทันตกรรมได้ร้อยละ 26.60 | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาศาสตร์สุขภาพ--วิทยานิพนธ์ | th_TH |
dc.subject | ทันตกรรมชุมชน--ไทย--อุทัยธานี--การตลาด | th_TH |
dc.title | ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนประสมการตลาดและการเข้ารับบริการทันตกรรมในโครงการส่งเสริมสุขภาพผู้สูงอายุ อำเภอหนองฉาง จังหวัดอุทัยธานี | th_TH |
dc.title.alternative | The association between marketing mix and dental service attendance under Elderly Health Promotion Project in Nong Chang District, Uthai Thani Province | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | สาธารณสุขศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาวิทยาศาสตร์สุขภาพ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | This cross-sectional research aimed to determine: (1) marketing mix factors in enhancing dental care attendance; (2) dental service attendance rate; and (3) the influence of marketing mix factors on dental service attendance under the Elderly Health Promotion Project in Uthai Thani’s Nong Chang district. The study involved a sample of 294 elderly persons, selected using systematic random sampling from 1,240 older people who took part in Nong Chang’s Elderly Health Promotion Project, based on the finite population formula for sample size calculation. Data were collected using a questionnaire with the marketing mix reliability value of 0.94. Statistics for data analyses were frequency, percentage, mean, standard deviation, and logistic regression. The results demonstrated among elderly participants under the Elderly Health Promotion Project, that: (1) the overall marketing mix factors of dental service attendance were at a high level; (2) the dental service attendance rate was 35.37%; and (3) the factors associated with elderly dental service attendance were educational level and marketing mix factors (price, physical characteristics, and service process), which could explain 26.60% of opportunity to attend dental service facilities | en_US |
dc.contributor.coadvisor | อารยา ประเสริฐชัย | th_TH |
Appears in Collections: | Health-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FULLTEXT.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 16.03 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License