Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9936
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorปธาน สุวรรณมงคลth_TH
dc.contributor.authorนุช หวังสุข, 2518-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชารัฐศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-10-16T03:37:56Z-
dc.date.available2023-10-16T03:37:56Z-
dc.date.issued2559-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/9936en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาวัฒนธรรมทางการเมืองแบบ ประชาธิปไตย กรณีศึกษาคณะครูโรงเรียนบ้านดงมัน ตำบลคอโค อำเภอเมือง จังหวัดสุรินทร์ และ 2) เสนอแนะ แนวทางส่งเสริมวัฒนธรรมทางการเมืองแบบประชาธิปไตยต่อคณะครูโรงเรียนบ้านดงมัน ตำบลคอโค อำเภอเมือง จังหวัดสุรินทร์ ผลการวิจัยพบว่า 1) วัฒนธรรมการเมืองแบบประชาธิปไตยของคณะครูโรงเรียนบ้านดงมัน ยึดตามหลักการปกครองตามระบอบประชาธิปไตย โดยปฏิบัติตามหลักเกณฑ์ ดังนี้หลัก เสียงส่วนใหญ่และสิทธิเสียงส่วนน้อย รองลงมาคือ หลักความเสมอภาค ในการต่อสัเพื่อสิทธิของ ตนเองและการเคารพสิทธิของผู้อื่น หลักความยุติธรรม ความศรัทธาในระบอบการปกครองแบบ ประชาธิปไตย ในหลักนิติธรรม การมีจิตสำนึกในเรื่องสิทธิเสรีภาพ และความอดทนอดกลั้นต่อ ความคิดเห็นและพฤติกรรมที่แตกต่าง ตามลำดับ และ 2) ข้อเสนอแนะ ควรให้การศึกษาทางการ เมืองในระบอบประชาธิปไตยแก่ครูอย่างต่อเนื่อง และรัฐควรจัดสรรหนังสือเกี่ยวประชาธิปไตย และข้อกฎหมายต่างๆ พร้อมทั้งรัฐธรรมนูญแห่งราชอาณาจักรไทยให้ครูมีไว้เพื่อศึกษาหาความรู้ใน กฎหมายรัฐธรรมนูญเพิ่มเดิมth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. วิชาเอกการเมืองการปกครอง--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectวัฒนธรรมทางการเมือง--ไทยth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--การเมืองการปกครองth_TH
dc.subjectการทำงาน--แง่การเมืองth_TH
dc.subjectครู--ประชาธิปไตยth_TH
dc.titleวัฒนธรรมทางการเมืองแบบประชาธิปไตย กรณีศึกษาคณะครูโรงเรียนบ้านดงมัน ตำบลคอโค อำเภอเมือง จังหวัดสุรินทร์th_TH
dc.title.alternativeDemocratic political culture : a case study of Bandongmun School Teachers in Corko Sub-district, Mueang District, Surin Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameรัฐศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชารัฐศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research are ( 1 ) to study the democratic political culture: a case study of Bandongmun School teachers in Corko Sub-District, Mueang District, Surin Province and (2) to propose a solutions to promote a democratic political culture to the teachers of Bandongmun School teachers in Corko Sub-District, Mueang District,Surin Province. The qualitative approach was used to apply in this research. Data collection was gathered from literature review and in-depth interview. Samplings were teachers in Bandongmun School (17 interviewees in total). Then, the data were analyzed using a content analysis method and a descriptive analysis method. This research found that (1) the democratic political culture of teachers in Bandongmun School follows the democratic principles. The democratic principles consists of the majority rule/minority rights, the equality of rights, the acceptance and respect of the other, the faith in democracy, the consciousness of freedom and the understanding of the different opinions and behaviors. (2) The proposed solutions are a continuously providing the democratic political education and book (related to democratic, law and Constitution of the Kingdom of Thailand book) to teachers.en_US
Appears in Collections:Pol-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
153302.pdfเอกสารฉบับเต็ม4.86 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons