Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10066
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | นพดล อุดมวิศวกุล | th_TH |
dc.contributor.author | นฤมล เกษรล้ำ, 2530- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการ | th_TH |
dc.date.accessioned | 2023-10-27T08:09:30Z | - |
dc.date.available | 2023-10-27T08:09:30Z | - |
dc.date.issued | 2564 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10066 | en_US |
dc.description.abstract | การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาสภาพการณ์และปัญหาการนำนโยบายระบบบริหารการเงินการคลังภาครัฐแบบอิเล็กทรอนิกส์ไปปฏิบัติของกรมบัญชีกลาง (2) วิเคราะห์ปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จของการนำนโยบายระบบบริหารการเงินการคลังภาครัฐแบบอิเล็กทรอนิกส์ไปปฏิบัติของกรมบัญชีกลาง และ(3) เสนอแนวทางความสำเร็จสู่การนำนโยบายการพัฒนาระบบบริหารการเงินการคลังภาครัฐแบบอิเล็กทรอนิกส์ใหม่ไปปฏิบัติของกรมบัญชีกลาง ผลการศึกษาพบว่า (1) การมอบหมายภาระความรับผิดชอบแก่บุคลากรยังไม่เหมาะสม จำนวนบุคลากรที่ปฏิบัติงานมีไม่เพียงพอ การจัดสรรงบประมาณไม่เพียงพอ สถานที่ปฏิบัติงานแออัดไม่เป็นสัดส่วน และขั้นตอนการปฏิบัติงานในระบบบริหารการเงินการคลังภาครัฐแบบอิเล็กทรอนิกส์ยุ่งยาก ซับซ้อน (2) ปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จของการนำนโยบายไปปฏิบัติ เรียงลำดับจากมากไปน้อย ได้แก่ ด้านโครงสร้าง ด้านวัสดุอุปกรณ์และเครื่องมือเครื่องใช้ และด้านสถานที่ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และ (3) แนวทางความสำเร็จ คือควรจัดสรรบุคลากรในการปฏิบัติงานให้เพียงพอ จัดฝึกอบรมเกี่ยวกับการใช้งานในระบบอย่างสม่ำเสมอและต่อเนื่องส่งเสริมและสนับสนุนบุคลากรในการพัฒนาความรู้ความสามารถทางเทคโนโลยีสารสนเทศ และสนับสนุนและส่งเสริมความก้าวหน้าในสายอาชีพอย่างโปร่งใสและยุติธรรม เพื่อเสริมสร้างแรงจูงใจและขวัญกำลังใจแก่บุคลากรในการนำไปสู่ความสำเร็จของการนำนโยบายไปปฏิบัติ | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารรัฐกิจ--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | นโยบายการคลัง--ไทย | th_TH |
dc.subject | ระบบอิเล็กทรอนิกส์ | th_TH |
dc.subject | การเงิน--เทคโนโลยีสารสนเทศ | th_TH |
dc.subject | การศึกษาอิสระ--บริหารรัฐกิจ | th_TH |
dc.title | แนวทางการนำนโยบายการพัฒนาระบบบริหารการเงินการคลังภาครัฐแบบอิเล็กทรอนิกส์ใหม่ไปปฏิบัติของกรมบัญชีกลาง | th_TH |
dc.title.alternative | Guidelines for implementation of The new GFMIS Thai Development Policy of the Comptroller General's Department | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาวิทยาการจัดการ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The purposes of this study were to (1) study the situation and the problems in the implementation of the GFMIS Policy of The Comptroller General's Department; (2) analyze success factors affecting the implementation of the GFMIS Policy of The Comptroller General's Department; and (3) propose guidelines for a successful approach to the Implementation of The New GFMIS Thai Development Policy of The Comptroller General's Department. The research approaches were mixed methods. In the quantitative research, the population was 536 officers of The Comptroller General's Department central office who involve in GFMIS system operation. A sample of 2 30 officers was calculated by using the Taro Yamane Formula and chosen by means of a proportional stratified random sampling method. The research tool was a questionnaire. Data analysis was carried out by using statistical tools including frequency, percentage, mean, standard deviation, and multiple regression analysis. In the qualitative research, the population is the executive of the unit that oversees the GFMIS System of The Comptroller General's Department central office, totaling 12 people. A sample of 3 executives were chosen by a purposive sampling as they were directly related to the subject studied. The study instruments were the structured interviews and analyzed data by analyzing the content. The results of the study revealed that (1) assigning responsibilities to personnel is not appropriate, the number of officers is insufficient, insufficient budget allocation, the workplace is disproportionately crowded, and the GFMIS operating procedures are complicated and complicated; (2) factors affecting the success of policy implementation in descending order, namely, organizational structure, materials and tools, and workplace statistically significant at the 0.05 level; and (3) guidelines for success include that adequate personnel should be allocated to operate, training on how to use the system should be organized regularly and continuously, promote and support personnel to develop knowledge and competence in information technology, and support and promote career advancement in a transparent and fair manner in order to enhance the motivation and morale of personnel in contributing to the successful implementation of the policy. | en_US |
Appears in Collections: | Manage-Independent study |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
168613.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 22.89 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License