Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10320
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorยุทธพร อิสรชัย, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorสุภาภรณ์ วงษ์วิจารณ์, 2524--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชารัฐศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-11-06T07:02:59Z-
dc.date.available2023-11-06T07:02:59Z-
dc.date.issued2554-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10320-
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาความเป็นมาและความสัมพันธ์ระหว่างวันเด็กกับการเมืองไทย ตั้งแต่เริ่มก่อตั้งวันเด็กแห่งชาติ ในวันจันทร์ที่ 3 ตุลาคม 2498 จนถึงวันเสาร์ที่ 14 มกราคม 2555 ผลการศึกษาพบว่า วันเด็กมีความสัมพันธ์กับการเมืองไทย คือ 1) คำขวัญวันเด็ก เพราะที่มา ขั้นตอน กระบวนการ ความเป็นมาของคำขวัญวันเด็ก ตั้งแต่อดีตจนถึงปัจจุบัน มีจุดเริ่มต้น มาจากผู้นำหรือนายกรัฐมนตรี ที่สามารถบ่งบอกและสะท้อนได้ถึงความต้องการ หรือความคาดหวังของรัฐบาลที่มีต่อเด็กได้อย่างชัดเจน นอกจากนั้นยังสะท้อนให้เห็นกระแสหรือสภาพการณ์ทางสังคมในแต่ละยุคสมัยได้อีกด้วย 2) กิจกรรมวันเด็ก มีความสัมพันธ์กับรัฐบาลหรืออำนาจรัฐ เพราะกิจกรรมที่จัดขึ้นทุกปี จะมีลักษณะใกล้เคียงกัน ทุกหน่วยงานทั้งภาครัฐและเอกชนจะยึดโครงสร้างของนโยบายด้านการศึกษาของรัฐบาลนั้น ๆ โดยกิจกรรมที่จัดขึ้นเพื่อเด็ก ๆ ทิศทางหรือแนวโน้มมีทั้งที่เป็นการปลูกฝังความคิดที่สร้างสรรค์ สนุกสนาน ให้ความรู้ ปลูกฝังจิตสำนึกที่ดี เปิดโอกาสให้เด็กได้ตระหนักถึงคุณค่า บทบาท หน้าที่ และความสำคัญของตนเอง และกิจกรรมที่มีแนวโน้มครอบงำความคิดของเด็กไทย ปลูกฝังอุดมกาณ์ชาตินิยม โดยรัฐบาลสอดแทรกความคิดอำนาจนิยมทำให้เด็ก ๆ ยอมรับในความคิด และอุดมการณ์ของรัฐ และนำอุดมการณ์นั้นไปพัฒนาเป็นส่วนหนึ่งในค่านิยมทางสังคมและวัฒนธรรมของพวกเขาต่อไปth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาการเมืองการปกครอง --การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectเด็กกับการเมืองth_TH
dc.titleวันเด็กกับการเมืองไทยth_TH
dc.title.alternativeChildren's Day and Thai politicsen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameรัฐศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชารัฐศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objective of this research was to study the background and relationship between Children’s Day and Thai politics since the first national Children’s Day on 3 October 1955 up until 14 January 2012. This was a qualitative participatory action research based on in-depth interviews with 3 key informants involved with the organization of Children’s Day activities, namely: 1) Suwanna Mongkolkai, Expert Policy and Planning Analyst, Speech Group, Secretarial Office of the Prime Minister; 2) General Peerawat Prohmkladpanaow, Assistant Director, Armed Forces Development Unit, Civilian Affairs Department, Royal Thai Armed Forces Headquarters; and 3) Tanyaporn Mongkolkan, Expert Events Organizer, Office of the Permanent Secretary, Ministry of Education. Data were analyzed through interpretation and descriptive analysis. The results showed that Children’s Day is related to Thai politics in these ways: 1) the Children’s Day motto, a new one of which is set every year, since the beginning has always come from the head executive or the prime minister. The words chosen clearly reflect the government’s desires or expectations for the nation’s youth. They also indicate something about the political situation in that year. 2) Children’s Day activities are related to the government or government power. The activities each year are very similar. Every government and private sector agency plans activities that are based on the educational policies of the present government. Mainly the activities focus on creativity, fun, learning, and social conscience. They aim to give children the opportunity to realize their value, role, duties and importance. They also tend to indoctrinate the children and inculcate patriotism. The government infuses respect for authoritarianism into the activities, pressuring the children to accept the government’s ideals and develop those ideals into their social values and cultureen_US
Appears in Collections:Pol-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
129141.pdfเอกสารฉบับเต็ม10.73 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons