Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10443
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorธีรารักษ์ โพธิสุวรรณ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorจิรพงศ์ กลัดเกิด, 2521--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชานิเทศศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-11-15T02:37:17Z-
dc.date.available2023-11-15T02:37:17Z-
dc.date.issued2555-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10443-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) รูปแบบการสื่อสารของบุคลากรฝ่ายผลิตรายการสถานีโทรทัศน์ไทยทีวีสีช่อง 3 และ 2) อุปสรรคในการสื่อสารของบุคลากรฝ่ายผลิตรายการสถานีโทรทัศน์ไทยทีวีสีช่อง 3 ผลการวิจัยพบว่า 1) รูปแบบการสื่อสารของบุคลากรฝ่ายผลิตรายการสถานีโทรทัศน์ไทยทีวีสีช่อง 3 มีลักษณะเป็นการสื่อสารในระนาบเดียวกันมากที่สุด และรองลงมาเป็นการสื่อสารตามสัญลักษณ์ ได้แก่ การสื่อสารแบบวัจนภาษา 2) อุปสรรคในการสื่อสารของบุคลากรฝ่ายผลิตรายการ สถานีโทรทัศน์ไทยทีวีสีช่อง 3 ด้านผู้ส่งสารพบว่า มีการสื่อสารแบบสองทางน้อย แจ้งข่าวสารช้า และขาดความชัดเจน ด้านสารพบว่า เนื้อหาไม่ครบถ้วนและเปลี่ยนแปลงบ่อยรวมทั้งยาก ต่อการรับรู้ ด้านสื่อพบว่า มีช่องทางในการติดต่อสื่อสารระหว่างผู้ส่งและผู้รับสารน้อย ผู้ส่งสารขาดความรู้ความเข้าใจในการใช้อุปกรณ์การสื่อสาร และขาดอุปกรณ์สื่อสาร ด้านผู้รับสารพบว่า ความสามารถในการรับสารแตกต่างกัน มีความกระตือรือร้น ความเข้าใจในการปฏิบัติงานและการสื่อสารตอบกลับไม่เพียงพอ ข้อเสนอแนะ พบว่า ผู้ส่งสารต้องมีความรู้ ความเข้าใจในงานเพิ่มความรวดเร็วในการแจ้งข่าวสาร รับฟังความคิดเห็น รับรู้ปัญหาของงานร่วมกัน ด้านสาร ควรมีการประชุมเนื้อหาก่อนการปฏิบัติงาน เนื้อหาสารควรเข้าใจง่าย ตรงประเด็น กระชับ ชัดเจนและเนื้อหาสารควรส่งถึงผู้รับผิดชอบงานโดยตรงไม่ต้องส่งผ่านคนกลาง ด้านสื่อควรใช้เทคโนโลยีเข้ามาช่วยในการสื่อสาร ควรมีหมายเลขโทรศัพท์หรือช่องทางการติดต่อระหว่างกัน มีการใช้เอกสารที่เป็นลายลักษณ์ ด้านผู้รับสารควรมีการแสดงความคิดเห็นเพื่อการสร้างสรรค์ผลงาน มีการประชุมแก้ไขเพื่อปรับปรุงงาน ผู้รับสารควรมีวิธีเลือกการสื่อสารที่เหมาะสมกับตัวเองและมีการฝึกอบรมทั้งในด้านความรู้และการปฏิบัติงานให้ตรงตามความต้องการของผู้บริหารth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectสถานีโทรทัศน์ไทยทีวีสีช่อง 3th_TH
dc.titleรูปแบบการสื่อสารของฝ่ายผลิตรายการ สถานีโทรทัศน์ ไทยทีวีสีช่อง 3th_TH
dc.title.alternativeForms of communication used by Program Production Personnel at Thai Television Channel 3en_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameนิเทศศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชานิเทศศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to study: 1) forms of communication used by program production personnel at Thai Television Channel 3; and 2) obstacles to communication faced by program production personnel at Thai Television Channel 3. This was a survey research. The sample population, chosen through purposive sampling, consisted of 174 people who worked at the program production department of Thai Television Channel 3. Data were collected using a questionnaire and analyzed using frequency, percentage, mean and standard deviation. The results showed that: 1) Most of the communication by program production personnel at Thai Television Channel 3 was horizontal communication, followed by sign-mediated communication (verbal communication). 2) The obstacles to communication, from the point of view of the sender, were lack of two-way communication, lateness in announcing news, and lack of clarity. From the point of view of the message, the obstacles were incompleteness of content, frequent changes in content, and difficulty in acknowledging. From the point of view of media, obstacles were scarcity of channels for communication between senders and receivers, lack of understanding about communications equipment, and lack of communications equipment. Obstacles from the point of view of recipients were differing ability to receive messages; and insufficient enthusiasm, understanding and feedback. 3) Recommendations were to give senders greater knowledge and understanding about the work, to have senders distribute news more quickly, and to make them listen to opinions and information about work problems. In terms of the messages, meetings should be held about program content before work begins; messages should be concise, clear, to-the-point and easy to understand; and messages should be sent directly to the responsible party, not through an intermediary. As for the media, more communications technology should be employed; everyone should have a phone number or way of contacting others; and more written communication should be used. Receivers should express their opinions to contribute to work creativity; should organize meetings to improve work; should have a method of choosing which form of communication is most suitable; and should be given training on knowledge and practical work that meets the needs of the managersen_US
Appears in Collections:Comm-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
137468.pdfเอกสารฉบับเต็ม11.96 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons