Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10613
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorบำเพ็ญ เขียวหวาน, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorสินีนุช ครุฑเมือง แสนเสริม, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorชญาณ์พิมพ์ พรหมจันทร์-
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-11-30T07:38:36Z-
dc.date.available2023-11-30T07:38:36Z-
dc.date.issued2562-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10613-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (กษ.ม.(ส่งเสริมและพัฒนาการเกษตร))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2562th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัดถุประสงค์ เพื่อศึกษา 1) การรับสื่อและวัตถุประสงค์ในการรับสื่อทางการเกษตรของเกษตรกร 2) ความคิดเห็นต่อการส่งสริมการเกษตรผ่านสื่อของเกษตรกร 3) ความต้องการรับสื่อทางการเกษตรของเกษตรกร 4) ปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการรับสื่อทางการเกษตรของเกษตรกร 5) ปัญหาและข้อเสนอแนะในการรับสื่อทางการเกษตรของเกษตรกร ประชากรในการวิจัย คือ เกษตรกรในอำเภอพระพรหม ที่ขึ้นทะเบียนเกษตรกรปี 2562 ทั้งหมด 8,915 ราย กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างตามสูตรทาโร่ ยามาเน่ ที่คำความคลาดเคลื่อน 0.07 ได้จำนวน 200 ราย ทำการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย จัดเก็บข้อมูลโดยการสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยสถิติพรรณนา โดย ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าต่ำสุด ค่าสูงสุด ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การจัดอันดับ และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัย 1) การรับสื่อ ข้อมูลข่าวสารทางการเกษตร ในชีวิตประจำวันของเกษตรกรโคยภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง โดยช่องทางสื่อที่รับมากที่สุด คือสื่อออนไลน์ รองลงมาคือ สื่ออิเล็กทรอนิกส์และใช้สื่อสิ่งพิมพ์น้อยที่สุด ส่วนวัตถุประสงค์ในการรับสื่อทางการเกษตรของเกษตรกร ได้แก่ เพื่อหาความรู้ทางด้านการเกษตร เพื่อรับข่าวสารทั่วไป การสร้างอาชีพเสริมอื่น ๆ และเพื่อการบันเทิงพักผ่อนหย่อนใจ 2) ด้านความคิดเห็นเกษตรกรให้ความสำคัญต่อด้านการนำสื่อไปใช้มากที่สุด โดยเน้นที่สามารถทบทวนข้อมูลได้ตลอดเวลา มีความรวดเร็วในการนำมาใช้ และมีความสะดวกในการ ใช้งาน รองลงมาคือตัวสื่อ เน้นที่ความทันสมัยของข้อมูล มีภาษาที่เข้าใจง่าย และมีคำบรรยายประกอบใต้ภาพ หรือวีดิโอที่น่าสนใจ มีภาพประกอบเนื้อหาครอบคลุม สีสันสวยงามสนใจ มีความน่าเชื่อถือของข้อมูล 3) เกษตรกรมีความต้องการรับสื่อทางการเกษตรผ่านทางช่องทางสื่อออนไลน์มากที่สุด รองลงมาคือ สื่ออิเล็กทรอนิกส์ และใช้สื่อสิ่งพิมพ์น้อยที่สุด 4) ด้านปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการรับสื่อทางการเกษตรของเกษตรกร พบว่า อายุ การใช้สื่อเพื่อหาความรู้ทางด้านการเกษตรมีความสัมพันธ์อย่างมีนัยสำคัญยิ่งทางสถิติที่ระดับ 0.01 ส่วนระดับการศึกษา จำนวนแรงงานในการทำการเกษตร และการใช้สื่อเพื่อการสร้างอาชีพเสริม อื่น ๆ จะมีความสัมพันธ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 5) ปัญหาของเกษตรกรในการรับสื่อทางการเกษตรในภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง โดยมีปัญหาด้านอุปกรณ์มากที่สุด รองลงมาเป็นด้านสื่อเกี่ยวกับช่วงเวลาเผยแพร่ยังไม่เหมาะสม และมีข้อเสนอแนะด้านตัวเกษตรกรคือควรเรียนรู้สื่อได้ด้วยตนเอง มีการใช้งานอยู่เสมอ ส่วนด้านอุปกรณ์ เสนอให้มีความเร็วอินเทอร์เน็ตที่เหมาะสมต่อการใช้งาน มีการอัพเดตอุปกรณ์ให้เป็นเวอร์ชันปัจจุบัน และด้านการออกแบบและการจัดรูปแบบของสื่อ เน้นไปที่ความทันสมัยของข้อมูล ขนาดของตัวอักษรอ่านง่ยและมีความครบถ้วนของข้อมูลth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. วิชาเอกส่งเสริมและพัฒนาการเกษตร --วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectการสื่อสารทางการเกษตร--ไทย--นครศรีธรรมราชth_TH
dc.titleการรับสื่อทางการเกษตรของเกษตรกรในอำเภอพระพรหม จังหวัดนครศรีธรรมราชth_TH
dc.title.alternativeAgricultural media exposure by farmers in Pra Prom District, Nakhon Si Thammarat Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameเกษตรศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to study 1) media exposure and purposes in agricultural media exposure of farmers 2) farmers opinions towards the agricultural extension through media 3) the needs for agricultural media exposure of farmers 4) factors relating to the agricultural media exposure of farmers 5) problems and suggestions in the agricultural media exposure of farmers. The population in this research was 8,915 farmers in Pra Pom district who had registered as farmers in 2019. The sample size of 200 people was determined by using Taro Yamane formula with the error value of 0.07 and accidental random sampling method. Data was collected through conducting interview and was analyzed by using descriptive statistics such as frequency, percentage, minimum value, maximum value, mean, standard deviation, ranking, and multiple regression analysis. The results of the research showed that 1) agricultural media and information receiving in daily life of farmers, overall, was at the moderate level with the highest receiving channel being online media. Second to that was electronic media with the publication materials at the lowest media channel. Regarding the purposes in agricultural media receiving of farmers, they included knowledge seeking, general information receiving, supplementary job creation, and entertainment and recreation 2) In regards to the opinion of farmers; they emphasized on the media adoption the most by focusing the regular revision of data, the fastness of data adoption, and the usage convenience nature. Second to that was the content of the media which focused on the up-to-date nature of the information, easy to understand language, and description under the photos or interesting videos. The illustrations should cover all the information, colorful, and reliable. 3) Farmers wanted to receive the agricultural media through online channel the most. Second to that would be through electronic channel and the least through publication materials. 4) Factors relating to the agricultural media receiving revealed that age, the use of media for knowledge in agriculture was correlated at statistically significant level of 0.01. In regards to education, number of labor in agricultural sector, and media for supplementary job creation were related at statistically significant level of 0.05. 5) Problems that farmers faced in agricultural media receiving, overall, were at the moderate level with the problem about the equipment at the highest level. Following the equipment issue was about the media which broadcasted at the inappropriate time. Suggestions regarding farmers were that they should do media self-learning with regular usage. For the equipment, they suggested to have appropriate internet speed, updated equipment to the current version with an easy to read alphabets and complete information.en_US
Appears in Collections:Agri-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FULLTEXT.pdfเอกสารฉบับเต็ม21.96 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons