Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10732
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเก็จกนก เอื้อวงศ์th_TH
dc.contributor.authorพงศกร สุดวงรัตน์, 2532-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-12-07T07:36:50Z-
dc.date.available2023-12-07T07:36:50Z-
dc.date.issued2563-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10732en_US
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาภาวะผู้นำการเรียนการสอนของผู้บริหารสถานศึกษาในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเชียงใหม่ เขต 6 (2) ศึกษาสมรรถนะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21 ในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเชียงใหม่ เขต 6 และ (3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำการเรียนการสอน ของผู้บริหารสถานศึกษากับสมรรถนะ การจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21 ในสถานศึกษา กลุ่มตัวอย่าง คือ ครูในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเชียงใหม่ เขต 6 จำนวน 291 คน ได้มาจากการสุ่มแบบแบ่งชั้นตามขนาดของสถานศึกษา เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับภาวะผู้นำการเรียนการสอนของผู้บริหารสถานศึกษา และ สมรรถะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21 มีค่าความเที่ยงเท่ากับ .94 และ .95 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า (1) ภาวะผู้นำการเรียนการสอนของผู้บริหารสถานศึกษาโดยภาพรวม และรายด้านอยู่ในระดับมาก เรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย ได้แก่ ด้านการบริหารจัดการหลักสูตร ด้านการนิเทศ กำกับติดตาม และประเมินผลการสอน ด้านการกำหนดทิศทางการพัฒนาสถานศึกษา ด้านการพัฒนาวิชาชีพ และด้านการส่งเสริมบรรยากาศขององค์การตามลำดับ (2) สมรรถนะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21 ในสถานศึกษา โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย ได้แก่ ด้านการจัดการเรียนรู้ที่เน้น ผู้เรียนเป็นสำคัญ ด้านการจัดทำแผนการจัดการเรียนรู้ ด้านการวัดและประเมินผลการเรียนรู้ ด้านการพัฒนานวัตกรรมและเทคโนโลยีทางการศึกษา ด้านการพัฒนาสภาพแวดล้อมและแหล่งการเรียนรู้ยุคใหม่ และด้านการพัฒนาหลักสูตร และ (3) ภาวะผู้นำการเรียนการสอนของผู้บริหารสถานศึกษากับสมรรถนะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21 มีความสัมพันธ์เชิงบวกในระดับสูงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ .81th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารการศึกษา--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectสมรรถนะth_TH
dc.subjectภาวะผู้นำทางการศึกษาth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--บริหารการศึกษาth_TH
dc.titleความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำการเรียนการสอนของผู้บริหารสถานศึกษา กับสมรรถนะการจัดการเรียนรู้ของครูในศตวรรษที่ 21 ในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเชียงใหม่ เขต 6th_TH
dc.title.alternativeRelationship between instructional leadership of school administrators and learning management competencies of teachers in the 21st century in schools under Chiang Mai Primary Education Service Area Office 6en_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were (1) to study instructional leadership of school administrators in Chiang Mai Primary Education Service Area Office 6 (2) to study learning management competencies of teachers in the 21st century in schools under Chiang Mai Primary Education Service Area Office 6 and (3) to study the relationship between instructional leadership of school administrators and learning management competencies of teachers in the 21st century. The research sample consisted of 291 teachers in schools under Chiang Mai Primary Education Service Area Office 6, obtained by stratified random sampling based on school size. The employed research instrument was a rating scale questionnaire on instructional leadership of school administrators and learning management competencies of teachers in the 21st century, with reliability coefficients of .94 and .95, respectively. The statistics employed for data analysis were the frequency, percentage, mean, standard deviation, and Pearson’s product-moment correlation coefficient. The research findings were as follows: (1) the overall instructional leadership of school administrators and that for each aspect were rated at the high level, and the specific aspect rating means being ranked from high to low were as follows: curriculum management, supervision, monitoring and evaluation of teaching, determination of the school improvement direction, professional development, and promotion of the organizational climate, respectively; (2) the overall learning management competencies of teachers in the 21st century and that for each aspect were rated at the high level, the specific aspect rating means being ranked from high to low were as follows: student-centered learning management, providing a lesson plan, measuring and evaluating learning outcomes, developing innovation and educational technologies, developing environments and learning resources in the new era, and developing curriculum, respectively; and (3) instructional leadership of school administrators and learning management competencies of teachers in the 21st century had a positive correlation at the high level with the correlation coefficient of .81, which was significant at the .01 level.en_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FULLTEXT.pdfเอกสารฉบับเต็ม17.71 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons