Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10924
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวราภรณ์ วนาพิทักษ์th_TH
dc.contributor.authorณัฐโสภิณ ทองประไพ, 2526-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-12-19T07:54:47Z-
dc.date.available2023-12-19T07:54:47Z-
dc.date.issued2563-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/10924en_US
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (น.ม.(กฎหมายธุรกิจ))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2563th_TH
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาแนวคิดและทฤษฎีการคุ้มครองผู้บริโภคเกี่ยวกับฉลากอาหารและฉลากโภชนาการสัญญาณไฟจราจร (2)ศึกษามาตรการการใช้ฉลากโภชนาการสัญญาณไฟจราจรในสหราชอาณาจักร สาธารณรัฐฝรั่งศส สาธารณรัฐเอกวาคอร์และประเทศไทย (3) ศึกษาเปรียบเทียบมาตรการ ใช้ฉลากโภชนาการสัญญาณไฟจราจรในสหราชอาณาจักร สาธารณรัฐฝรั่งเศส สาธารณรัฐเอกวาดอร์กับประเทศไทย (4) หาแนวทางมาตรการการใช้ฉลากโภชนาการ สัญญาณ ไฟจราจรในประเทศไทย การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยชิงคุณภาพด้วยวิธีวิจัยเอกสาร ข้อมูลที่ใช้ในการศึกษาจากรัฐธรรมนูญแห่งราชอาณาจักรไทย พ.ศ. 2560 พระราชบัญญัติคุ้มครองผู้บริโภค พ.ศ. 2522 พระราชบัญญัติอาหาร พ.ศ. 2522 และประกาศกระทรวงสาธารณสุข ฉบับที่ 182 และ 394 และกฎหมายต่างประเทศอันได้แก่ สหราชอาณาจักร สาธารณรัฐฝรั่งเศส และสาธารณรัฐเอกวาคอร์ ซึ่งรวมถึงกฎหมาย หนังสือ บทความ เอกสารทางวิชาการ งานวิจัย วิทยานิพนธ์ และข้อมูลจากเครือข่ายอินเทอร์เน็ตทั้งภาษาไทยและภาษาอังกฤษ เก็บรวบรวมข้อมูลจากแหล่งข้อมูลปฐมภูมิและข้อมูลทุติยภูมิ ในส่วนของการวิเคราะห์ข้อมูลงานวิจัย ผู้วิจัยทำการสังเคราะห์และวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพจากเนื้อหาที่ได้จากการวิจัยเอกสารและการทบทวนวรรณกรรม เพื่อนำมาเป็นแนวทางในการจัดทำ ข้อเสนอแนะแก้ไขเพิ่มเติมกฎหมายในเรื่องการคุ้มครองผู้บริโภคเรื่องฉลากโภชนาการสัญญาณไฟจราจรอาหาร จากการศึกษา พบว่า (1) ผู้บริโภคมีสิทธิได้รับข้อมูลของสินค้าหรือผลิตภัณฑ์ที่เพียงพอ เพื่อใช้ในการเลือกซื้อสินค้าหรือรูปแบบตามความต้องการได้ (2) มาตรการการ ใช้ฉลากโภชนาการสัญญาณไฟจราจรของสหราชอาณาจักร สาธารณรัฐฝรั่งศส และสาธารณรัฐเอกวาดอร์ เรียกว่า ฉลากโภชนาการสัญญาณไฟจราจรแบบรวม ฉลากนิวตริสกอร์ และฉลากกราฟิก ตามลำดับ มีระบบที่แตกต่างกันในแต่ละประเทศ (3) ฉลากโภชนาการสัญญาณไฟจราจรแบบรวม ฉลากนิวตริสกอร์ และฉลากกราฟิก ส่งผลให้ผู้บริโภคเกิดความเข้าใจข้อมูลโภชนาการได้ง่ายขึ้นกว่าการใช้ฉลากจีดีเอ และฉลากโภชนาการสัญญาณไฟจราจรแบบรวมของสหราชอาณาจักรมีรูปแบบคล้ายฉลากจีดีเอของประเทศไทยมากที่สุด (4) การใช้ฉลากโภชนาการสัญญาณไฟจราจรแบบรวมของสหราชอาณาจักรสอดคล้องกับมาตรา 46 แห่ งรัฐธรรมนูญแห่งราชอาณาจักร ไทย พ.ศ. 2560 และมาตรา 4 พระราชบัญญัติคุ้มครองผู้บริโภค พ.ศ. 2522 ประเทศไทยจึงควรมีมาตรการฉลากโภชนาการสัญญาณไฟจราจร ตามแนวทางฉลากโภชนาการสัญญาณไฟจราจรแบบรวมของสหราชอาณาจักร โดยยกเลิกประกาศสาธารณสุขฉบับที่ 394 แก้ไขเป็นเรื่องอาหารที่ต้องแสดงฉลากโภชนาการ และค่าพลังงาน น้ำตาล ไขมัน และโซเดียม แบบฉลากโภชนาการสัญญาณไฟจราจรแบบรวม โคยบังคับใช้กับผลิตภัณฑ์อาหารที่กำหนดไว้ 13 ประเภทth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2020.2en_US
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. วิชาเอกกฎหมายธุรกิจ --วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectการคุ้มครองผู้บริโภค--กฎหมายและระเบียบข้อบังคับth_TH
dc.subjectอาหาร--การติดฉลาก--กฎหมายและระเบียบข้อบังคับth_TH
dc.titleการคุ้มครองผู้บริโภคเรื่องฉลากโภชนาการ ศึกษากรณี ฉลากสัญญาณไฟจราจรอาหารth_TH
dc.title.alternativeConsumer protection on food labeling : a case study on traffic light color-coded food labelsen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.DOI10.14457/STOU.the.2020.2-
dc.identifier.urlhttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2020.2en_US
dc.degree.nameนิติศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชานิติศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThis thesis is conducted (1) to study the concepts and theories of consumer protection on food and nutrition traffic light labels; (2) to study the nutrition traffic light labeling system of the United Kingdom, the French Republic, the Republic of Ecuador and Thailand; (3) to compare the nutrition traffic light labeling measures of the United Kingdom, the French Republic, the Republic of Ecuador and Thailand; and (4) to address guidelines on the measurements of nutrition traffic light labels in Thailand. This research is a qualitative research study conducted by the documentary research method, studying the Constitution of the Kingdom of Thailand B.E. 2560 (A.D.2017), the Consumer Protection Act B.E.2522 (A.D.1979), the Food Act B.E. 2522 (A.D.1979), the Notification of the Ministry of Public Health No. 182 and 394, and consumer protection laws of the United Kingdom, the French Republic, the Republic of Ecuador and Thailand. The sources of the study are academic books, journal articles, rules and regulations, related research papers from various institutes and libraries including information from the internet. In this research, the author has systematically collected the information, using both analytical and synthetic methods to obtain information that can be a guideline in proposing an amendment to the law related to the consumer protections on food labeling on traffic light color-coded food labels. According to the study, it found that (1) customers have rights to receive sufficient information of goods or products for their decision making, (2) consumer protections on food labeling on nutrition traffic light labels of the United Kingdom, the French Republic and the Republic of Ecuador so called multiple traffic light (MTL) nutrition labels, NUTRI-SCORE and Graphic System, respectively, are different, (3) the MTL, NUTRISCORE and the Graphic System provide information that is easily understood by customers than the GDA, and the MTL of the United Kingdom has the most similarity to the Thai’s GDA, (4) the use of the MTL is in compliance with section 46 of the Constitution of the Kingdom of Thailand B.E. 2560 (A.D.2017) and section 4 of the Consumer Protection Act, B.E.2522 (A.D.1979). This study, therefore, recommends that Thailand should apply the MTL of the United Kingdom, so the Notification of Ministry of Public Health No. 394 B.E. 2561 (A.D.2018) should be cancelled and replaced by the mandatory labeling requirement that is required for the identified 13 food products to bear nutrition labeling and information of nutrition which are energy, sugar, fat and sodium as same as the multiple traffic light (MTL) nutrition labels.en_US
dc.contributor.coadvisorสราวุธ ปิติยาศักดิ์th_TH
Appears in Collections:Law-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
166914.pdfเอกสารฉบับเต็ม55.57 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons