Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11097
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอัจฉรา โพธิ์ดี, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorภวัต เจียมจิณณวัตร, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorจักร์ โนจากุล, 2514--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2024-01-16T02:12:33Z-
dc.date.available2024-01-16T02:12:33Z-
dc.date.issued2561-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11097-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (กษ.ม.(การจัดการการเกษตร))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2561th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลของผู้บริโภคที่ซื้อสินค้าในร้านค้าฟาร์มมาร์ทมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีสุรนารี 2) ศึกษาพฤติกรรมการซื้อของผู้บริโภคในร้านค้าฟาร์มมาร์ท 3) ศึกษาความพึงพอใจด้านส่วนประสมการตลาดของผู้บริโภคที่ซื้อสินค้าในร้านค้าฟาร์มมาร์ท และ 4) วิเคราะห์ปัจจัยส่วนบุคคลและความพึงพอใจในปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อสินค้าในร้านค้าฟาร์มมาร์ท ผลการวิจัยพบว่า 1) ผู้บริโภคส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงอายุเฉลี่ย 22.39 ปีสถานภาพบุคคลเป็นนักศึกษาสถานภาพการสมรสโสดการศึกษาต่ำกว่าระดับปริญญาตรีรายได้เฉลี่ย 8,633.67 บาทต่อเดือนและมีที่พักอาศัยเป็นหอพัก/อาคารชุด/บ้านพักภายในมหาวิทยาลัย 2) เหตุผลที่มาซื้อสินค้าเนื่องจากเชื่อมั่นในคุณภาพและความปลอดภัยของสินค้า กลุ่มสินค้าที่นิยมซื้อที่ผลิตจากฟาร์มมหาวิทยาลัย คือ นมสดพาสเจอร์ไรส์ กลุ่มสินค้าซื้อมาขายไปที่นิยมซื้อ คือสินค้าบริโภค ช่วงเวลาที่เข้ามาซื้อคือช่วง 15.01-18.00 น. วันที่เข้ามาซื้อส่วนใหญ่คือวันเสาร์ บุคคลที่มีอิทธิพลในการมาซื้อสินค้าคือ เพื่อน ได้รับข้อมูลข่าวสารจากเพื่อนบอกต่อๆกัน ความถี่ในการซื้อเฉลี่ย 2.23 ครั้งต่อสัปดาห์และค่าใช้จ่ายในการซื้อเฉลี่ย 193.53 บาทต่อสัปดาห์ 3) ความพึงพอใจในส่วนประสมการตลาดโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อจำแนกเป็นรายด้านพบว่าด้านบุคลากรและด้านหลักฐานทางกายภาพอยู่ในระดับมากที่สุด และด้านอื่นๆอยู่ในระดับมาก และ 4) ปัจจัยส่วนบุคคลที่มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อด้านความถี่ในการซื้อ ได้แก่ ประเภทของที่พักอาศัยและด้านค่าใช้จ่ายในการซื้อ ได้แก่ สถานภาพบุคคล สถานภาพการสมรส ระดับการศึกษา รายได้เฉลี่ยต่อเดือน และประเภทของที่พักอาศัย ส่วนความพึงพอใจในปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อด้านความถี่ในการซื้อ ได้แก่ ปัจจัยด้านบุคลากรและด้านหลักฐานทางกายภาพและด้านค่าใช้จ่ายในการซื้อ ได้แก่ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectพฤติกรรมผู้บริโภค--ไทย--นครราชสีมาth_TH
dc.subjectการซื้อสินค้า--การตัดสินใจth_TH
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อของผู้บริโภคในร้านค้าฟาร์มมาร์ท มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีสุรนารีth_TH
dc.title.alternativeFactors affecting consumers’ buying behavior in Farm Mart Shop, Suranaree University of Technologyen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameเกษตรศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of the research were to 1) study personal factors of consumers buying products at the Farm Mart Shop of Suranaree University of Technology; 2) study their buying behavior; 3) study their satisfaction towards marketing mix factors; and 4) to analyze how personal factors and satisfaction with marketing mix factors affected consumers’ buying behavior at Farm Mart Shop. The study population consisted of 18,219 staff and students of Suranaree University of Technology, and outsiders buying products in Farm Mart Shop. The sample size was 392 persons, which was determined by Taro Yamane formula at 95% confidence level and 5% error. The samples were first selected by quota sampling according to the proportion of the population in each group and then selected by convenience sampling from consumers buying products in the Farm Mart Shop. The research tool was a questionnaire. The statistics used to analyze the data were frequency, percentage, mean, standard deviation, and multiple regression analysis. The results showed that 1) the majority of the consumers were female, average age 22.39 years, students, single, with lower than bachelor’s degree education, with average income of 8,633.67 baht per month, and living in a dormitory/condominium/house on campus. 2) The reason for buying products in Farm Mart Shop was the confidence in quality and safety of the products. The most frequently purchased product produced from the university farm was pasteurized fresh milk. The most frequently purchased trading products were consumer products. The most common purchase time was 15.01-18.00., and the most common shopping day was Saturday. People who influenced purchases were friends and information about the shop was mostly delivered by friends as well. The average number of shopping times per week was 2.23 and average buying expenses were 193.53 baht per week. 3) Overall, the consumers’ marketing mix satisfaction was at a high level. The people and the physical evidence factors were rated at the highest levels, while the other factors were at a high level. 4) The only personal factor affecting consumers’ buying behavior in terms of buying frequency was the type of living place, but in terms of buying expenses, buying behavior was affected by the factors of personnel status, marital status, education level, average income per month, and type of living place. Marketing mix factors affecting consumers’ buying behavior in terms of buying frequency were personnel and physical evidence, and in terms of buying expenses was product at the statistical significance level of 0.05en_US
Appears in Collections:Agri-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fulltext.pdfเอกสารฉบับเต็ม2.95 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons