Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11266
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวรางคณา โตโพธิ์ไทยth_TH
dc.contributor.authorนิรมล สว่างเนตร, 2526-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2024-01-25T02:47:57Z-
dc.date.available2024-01-25T02:47:57Z-
dc.date.issued2562-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11266en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) พัฒนาชุดการสอนแบบกลุ่มกิจกรรมศิลปะสร้าง สรรค์ เรื่อง การพิมพ์ภาพจากวัสดุธรรมชาติ สำหรับสำหรับเด็กปฐมวัยปีที่ 3 โรงเรียนวัดสิงห์ทอง จังหวัดนนทบุรี ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ที่กำหนด (2) ศึกษาความก้าวหน้าของเด็กปฐมวัยที่เรียนด้วยชุดการสอนแบบกลุ่มกิจกรรม ศิลปะสร้างสรรค์ เรื่อง การพิมพ์ภาพจากวัสดุธรรมชาติ และ (3) ศึกษาความคิดเห็นของเด็กปฐมวัยที่เรียนด้วยชุดการสอนแบบกลุ่มกิจกรรม ศิลปะสร้างสรรค์ เรื่อง การพิมพ์ภาพจากวัสดุธรรมชาติ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ เด็กปฐมวัยปีที่ 3 ที่กำลังศึกษาในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 โรงเรียนวัดสิงห์ทอง จังหวัดนนทบุรี 1 ห้อง จำนวน 39 คน ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย (1) ชุดการสอนแบบกลุ่มกิจกรรมศิลปะสร้างสรรค์ เรื่อง การพิมพ์ภาพจากวัสดุธรรมชาติ (2) แบบทดสอบก่อนเรียนและแบบทดสอบหลังเรียนแบบคู่ขนานเพื่อวัดความก้าวหน้าทางการเรียน และ (3) แบบสอบถามความคิดเห็นของเด็กปฐมวัยที่มีต่อชุดการสอนแบบกลุ่มกิจกรรมศิลปะสร้างสรรค์ เรื่อง การพิมพ์ภาพจากวัสดุธรรมชาติ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าประสิทธิภาพ E/E2 ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยปรากฏว่า (1) ชุดการสอนแบบกลุ่มกิจกรรมศิลปะสร้างสรรค์ เรื่อง การพิมพ์ภาพจากวัสดุธรรมชาติมีประสิทธิภาพ 81.00/82.16 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด 80/80 (2) เด็กปฐมวัยที่เรียนด้วยชุดการสอนแบบกลุ่มกิจกรรมศิลปะสร้างสรรค์ เรื่อง การพิมพ์ภาพจากวัสดุธรรมชาติมีความก้าวหน้าทางการเรียนเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ (3) เด็กปฐมวัยมีความคิดเห็นต่อชุดการสอนแบบกลุ่มกิจกรรมศิลปะสร้างสรรค์ เรื่อง การพิมพ์ภาพจากวัสดุธรรมชาติว่ามีความเหมาะสมในระดับมากth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectศิลปะ--กิจกรรมการเรียนการสอนth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--เทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษาth_TH
dc.titleชุดการสอนแบบกลุ่มกิจกรรมศิลปะสร้างสรรค์เรื่อง การพิมพ์ภาพจากวัสดุธรรมชาติ สำหรับเด็กปฐมวัยปีที่ 3 โรงเรียนวัดสิงห์ทอง จังหวัดนนทบุรีth_TH
dc.title.alternativeCreative art group activities instructional package on the topic of Printing Pictures from Natural Materials for Third year kindergarten students of Wat Singthong School in Nonthaburi Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were (1) to develop a creative art group activities instructional package on the topic of Printing Pictures from Natural Materials for third year kindergarten students of Wat Singthong School in Nonthaburi province based on the pre-determined efficiency criterion; (2) to study the learning progress of students who learned from the creative art group activities instructional package on the topic of Printing Pictures from Natural Materials; and (3) to study opinions of the students who learned from the creative art group activities instructional package on the topic of Printing Pictures from Natural Materials. The research sample consisted of 39 third year kindergarten students in an intact classroom of Wat Singthong School in Nonthaburi province during the second semester of the 2019 academic year, obtained by cluster sampling. The employed research instruments comprised (1) a creative art group activities instructional package on the topic of Printing Pictures from Natural Materials; (2) two parallel forms of a learning achievement test for pre-testing and post-testing; and (3) a questionnaire on kindergarten student’s opinions toward the creative art group activities instructional package on the topic of Printing Pictures from Natural Materials. Statistics employed for data analysis were the E1/E2 efficiency index, mean, standard deviation, and t-test. Research findings showed that (1) the developed creative art group activities instructional package on the topic of Printing Pictures from Natural Materials was efficient at 81.00/82.16, thus meeting the pre-determined 80/80 efficiency criterion; (2) the students who learned from the creative art group activities instructional package on the topic of Printing Pictures from Natural Materials achieved learning progress significantly at the .05 level of statistical significance; and (3) the students had opinions that the creative art group activities instructional package on the topic of Printing Pictures from Natural Materials was appropriate at the high level.en_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
162835.pdfเอกสารฉบับเต็ม21.11 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons