Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11434
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสันทัด ทองรินทร์, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorปิยฉัตร ล้อมชวการ, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorนิภา วิระสอน, 2535--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2024-02-08T08:06:33Z-
dc.date.available2024-02-08T08:06:33Z-
dc.date.issued2560-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11434-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (นศ.ม.(นิเทศศาสตร์))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2560th_TH
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) การเปิดรับสื่อโฆษณาบนเฟซบุ๊กเกี่ยวกับการทำศัลยกรรมบนใบหน้าของผู้ชายในเขตกรุงเทพมหานคร (2) เหตุผลในการตัดสินใจทำศัลยกรรมใบหน้าของผู้ชายในเขตกรุงเทพมหานคร (3) การรับรู้กลยุทธ์การโฆษณาบนเฟซบุ๊กกับการตัดสินใจทำศัลยกรรมใบหน้าของผู้ชายในเขตกรุงเทพมหานคร (4) กระบวนการตัดสินใจทำศัลยกรรมบนใบหน้าของผู้ชายในเขตกรุงเทพมหานคร (5) ความสัมพันธ์ระหว่างลักษณะทางประชากรของผู้ชายในเขตกรุงเทพมหานครกับการรับรู้กลยุทธ์การโฆษณาบนเฟซบุ๊ก (6) ความสัมพันธ์ระหว่างการรับรู้กลยุทธ์การโฆษณาบนเฟซบุ๊กกับการตัดสินใจทำศัลยกรรมบนใบหน้าของผู้ชายในเขตกรุงเทพมหานคร ผลการวิจัยพบว่า (1) กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เปิดรับสื่อเฟซบุ๊กของสถาบันความงามผ่านสมารทโฟนช่วงเวลาที่เปิดรับคือ เวลา 16.01-20.00 น. โดยมีความถี่ 3-4 ครั้ง ต่อวัน วัตถุประสงค์ของการเปิดรับสื่อเฟซบุ๊กเพื่อศึกษาข้อมูลเกี่ยวกับการทำศัลยกรรมจากบุคคลที่มีชื่อเสียง และสิ่งที่ทำให้รู้จักเพจสถาบันเสริมความงามคือการสังเกตจากเพื่อนบนเว็บไซด์เฟซบุ๊ก (2) เหตุผลในการตัดสินใจทำศัลยกรรมใบหน้า ประกอบด้วยการทำศัลยกรรมสามารถเพิ่มความงามได้ตามที่ต้องการ และทำศัลยกรรมเพื่อให้เป็นที่ประทับใจของตนเองและผู้อื่น (3) กลุ่มตัวอย่างมีการรับรู้กลยุทธ์การโฆษณาที่มีผลต่อการตัดสินใจทำศัลยกรรมใบหน้า ประกอบด้วยกลยุทธ์ด้านการบอกต่อ และกลยุทธ์ด้านการจูงใจในการตัดสินทำศัลยกรรม (4) การเลือกตัดสินใจที่ส่งผลต่อการทำศัลยกรรมใบหน้า ประกอบด้วย การประเมินทางเลือก และการแสวงหาข่าวสาร (5) อาชีพที่แตกต่างกันของกลุ่มตัวอย่างมีผลต่อการรับรู้กลยุทธ์การโฆษณาและส่งผลต่อการตัดสินใจทำศัลยกรรมใบหน้า และ (6) การรับรู้กลยุทธ์การโฆษณาบนเฟซบุ๊กมีความสัมพันธ์ต่อการตัดสินใจทำศัลยกรรมใบหน้าอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectใบหน้า--ศัลยกรรม--การตัดสินใจth_TH
dc.subjectโฆษณาทางอินเทอร์เน็ตth_TH
dc.subjectการสร้างสรรค์ในงานโฆษณาth_TH
dc.titleการรับรู้กลยุทธ์การโฆษณาบนเฟซบุ๊กที่ส่งผลต่อการตัดสินใจทำศัลยกรรมใบหน้าของผู้ชายในเขตกรุงเทพมหานครth_TH
dc.title.alternativePerception advertising strategy via Facebook influencing men' decision in facial cosmetic surgeryen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameนิเทศศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชานิเทศศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to study (1) Bangkok men’s exposure to advertising on Facebook about cosmetic surgery; (2) Bangkok men’s reasons for deciding to get facial cosmetic surgery; (3) Bangkok men’s awareness of advertising strategies on Facebook and their decisions to get facial cosmetic surgery; (4) Bangkok men’s process of decision making to get facial cosmetic surgery; (5) the relationship between the demographic factors of men in Bangkok and their awareness of advertising strategies on Facebook; and (6) the relationship between awareness of advertising strategies on Facebook and Bangkok men’s decisions to get facial cosmetic surgery. This was a survey research. The sample was 400 men living in Bangkok who had had facial cosmetic surgery. The samples were chosen through voluntary sampling from among men who were followers of the Facebook pages of beauty clinics. The research tool was a questionnaire. Data were analyzed using percentage, mean, standard deviation, f test and ANOVA. The results showed that (1) most of the samples exposure to beauty clinics’ Facebook pages on their smartphones 3-4 times a day, most often during the time period 16:01-20:00. Their main objective was to read news about celebrities who got cosmetic surgery. They were introduced to the beauty clinics’ Facebook pages by their friends on Facebook. (2) Men’s reasons for getting facial cosmetic surgery were to make themselves look good as they desired and to make themselves more attractive and make a good impression. (3) The advertising strategies that influenced their decisions that the samples were aware of were word of mouth strategy and persuasive/incentive advertising. (4) The decision making process consisted of assessing the alternatives and searching for more information. (5) Occupation of the samples was a factor affecting their awareness of advertising strategies and their decision to get facial cosmetic surgery. (6) Awareness of advertising strategies on Facebook was related to their decisions to get facial cosmetic surgery to a statistically significant degree at confidence level 0.05en_US
Appears in Collections:Comm-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
158760.pdfเอกสารฉบับเต็ม13.5 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons