Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11702
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุภาสินี ตันติศรีสุข, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorรัชฎาพร เลิศโภคานนท์, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorนภา พวงมาลัย, 2523--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2024-03-11T02:04:28Z-
dc.date.available2024-03-11T02:04:28Z-
dc.date.issued2554-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11702-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ศ.ม. (เศรษฐศาสตร์))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2554th_TH
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ลักษณะทั่วไปของนักศึกษาที่เลือกศึกษาสาขาเกษตรในสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษา (2) ปัจจัยที่มีผลต่ออุปสงค์ของนักศึกษาที่ศึกษาสาขาเกษตรในสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษา (3) ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจเลือกศึกษาสาขาเกษตรของนักศึกษาในสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษา ผลการศึกษาพบว่า (1) ลักษณะทั่วไปของกลุ่มตัวอย่าง ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง คิดเป็นร้อยละ61.36 ผู้ศึกษาในหลักสูตร ปวช. มีค่าใช้จ่ายในการเรียนต่อภาคเรียนน้อยกว่า 500 บาท ส่วนหลักสูตร ปวส. มีค่าใช้จ่ายในการเรียนอยู่ระหว่าง 501-1,000 บาท อาชีพของผู้ปกครองส่วนใหญ่เป็นเกษตรกร รายได้เฉลี่ยต่อเดือนของครอบครัวน้อยกว่า 5,000 บาท ระยะทางจากภูมิลำเนาถึงสถานศึกษาอยู่ระหว่าง 10-50 กิโลเมตร เวลาที่ใช้เดินทางจากที่พักถึงสถานศึกษา 30 นาที - 1 ชั่วโมง (2) ปัจจัยที่มีผลต่ออุปสงค์ของนักศึกษาที่ศึกษาสาขาเกษตรในวิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยี คือ เพศ ค่าใช้จ่ายในการเรียนต่อภาคเรียน และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนของครอบครัว โดยเพศมีความสัมพันธ์ในทิศทางเดียวกันกับอุปสงค์ ค่าใช้จ่ายในการเรียนต่อภาคเรียนมีความสัมพันธ์ในทิศทางตรงกันข้ามกับอุปสงค์ ซึ่งสอดคล้องกับสมมติฐานที่ตั้งไว้ ณ ระดับนัยสำคัญ .05 ส่วนรายได้เฉลี่ยต่อเดือนของครอบครัวมีความสัมพันธ์ในทิศทางตรงกันข้ามกับอุปสงค์ ซึ่งไม่สอดคล้องกับสมมติฐานที่ตั้งไว้ ณ ระดับนัยสำคัญ .05 (3) ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจเลือกศึกษาสาขาเกษตร ได้แก่ ปัจจัยด้านวัฒนธรรม รองลงมาคือ ปัจจัยด้านจิตวิทยา ปัจจัยส่วนบุคคล และปัจจัยด้านสังคม ซึ่งมีค่าเฉลี่ย 4.1086 3.7719 3.7281 และ 3.4200 ตามลำดับ โดยทุกปัจจัยมีความสำคัญในระดับมากth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.relation.urihttps://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2011.9-
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectวิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยี--การศึกษาและการสอนth_TH
dc.subjectสำนักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษาth_TH
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่ออุปสงค์การศึกษาสาขาเกษตรในวิทยาลัยเกษตรและเทคโนโลยีของสำนักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษาth_TH
dc.title.alternativeFactors affecting demand for studying Agriculture in Agriculture and Technology College of Vocational Education Commission Officeen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.DOI10.14457/STOU.the.2011.9-
dc.degree.nameเศรษฐศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาเศรษฐศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were to study (1) general status of students choosing agricultural education under Office of Vocational Education Commission, (2) factors affecting demand for studying agricultural education under Office of Vocational Education Commission, and (3) factors influencing decision behavior of choosing agricultural education under Office of Vocational Education Commission. Research tool were questionnaire for data collection. Population size of 25,803 agricultural students came from 44 Agriculture and Technology College under Office of Vocational Education Commission. Sample size of 396 students were selected via simple random sampling. All data, collected during January – February 2012, using descriptive analysis by percentage mean and standard deviation, and quantitative analysis by binary-type of logistic regression model. The result revealed that: (1) about general status of sample, most of them were women with 61.36%, educational expense for Vocational Certificate was under 500 baht/semester, educational expense for High Vocational Certificate was 501-1,000 baht/semester, most of students’ guardian were farmer, their family income was under 5,000 baht/month, distance between home and college was 10-15 kilometers and this took time 30 minute to 1 hour; (2) factors affecting demand for studying agricultural education under Office of Vocational Education Commission were gender, educational expense per semester, and average income per month of their family, gender had a positive correlation but education expense per semester had a negative correlation with the demand. All of the factors affecting the demand were consistent with the hypothesis at .05 significant level, but the average income per month of their family had negative correlation, that correlation was not consistent with the hypothesis at .05 significant level. (3) factors influence decision behavior of choosing agricultural education were classified as cultural factor, psychological factor, personal factor and social factor, It mean to 4.1086 3.7719 3.7281 and 3.4200 respectively, with all factors in much level of importanceen_US
Appears in Collections:Econ-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
130204.pdfเอกสารฉบับเต็ม16.33 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons