Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11763
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สมบัติ พันธวิศิษฏ์ | th_TH |
dc.contributor.author | รุ่งฤดี รัตนวิไล, 2510- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษา | th_TH |
dc.date.accessioned | 2024-03-21T07:09:43Z | - |
dc.date.available | 2024-03-21T07:09:43Z | - |
dc.date.issued | 2556 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11763 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ศ.ม. (เศรษฐศาสตร์))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2556 | th_TH |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาสภาพทั่วไปของเกษตรกรที่ปลูกพืชเกษตรอินทรีย์ระหว่างกลุ่มเกษตรกรกับเกษตรกรรายย่อย (2)วิเคราะห์เปรียบเทียบปัจจัยส่งเสริมความสำเร็จด้านการผลิตในการผลิตพืชเกษตรอินทรีย์ (3) วิเคราะห์เปรียบเทียบปัจจัยส่งเสริมความสำเร็จด้านการตลาดในการผลิตพืชเกษตรอินทรีย์ ผลการวิจัยพบว่า 1) สมาชิกกลุ่มเกษตรอินทรีย์และเกษตรกรรายย่อยส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 41- 50 ปี มีพื้นที่ทำการเกษตรขนาดเล็กไม่เกิน 15 ไร่ เกษตรกรที่เป็นสมาชิกเกษตรอินทรีย์ส่วนใหญ่มีสมาชิกในครัวเรือน 1-3 คน ซึ่งน้อยกว่าเกษตรกรรายย่อยส่วนใหญ่ที่มีสมาชิกในครัวเรือน 4- 6 คน รายได้เฉลี่ยต่อเดือนของสมาชิกกลุ่มเกษตรอินทรีย์อยู่ในช่วง 1,000 - 5,000 บาท ซึ่งน้อยกว่าเกษตรกรรายย่อยที่มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ในช่วง 5,001 - 10,000 บาท แต่อย่างไรก็ตามทั้งสองกลุ่มต่างมีรายได้เสริมจากแหล่งอื่นนอกเหนือจากการทำเกษตรอินทรีย์ 2) ปัจจัยส่งเสริมความสำเร็จด้านการผลิตพืชเกษตรอินทรีย์ของทั้งสองกลุ่มไม่ต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ได้แก่ การจัดการหลังการเก็บเกี่ยวผลผลิต การปฏิบัติที่ดีในฟาร์ม ปริมาณการผลิตที่เพียงพอ และการวางแผนการผลิต 3) ปัจจัยส่งเสริมความสำเร็จด้านการตลาดพืชเกษตรอินทรีย์ของทั้งสองกลุ่มไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ได้แก่ แนวปฏิบัติในการสัมพันธ์กับผู้ร่วมค้าด้านราคา แนวปฏิบัติในการสัมพันธ์กับผู้ร่วมค้า ด้านพัฒนาผู้ผลิต และแนวปฏิบัติภายในหน่วยงานด้านทุน | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.relation.uri | https://www.doi.org/10.14457/STOU.the.2013.62 | - |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | เกษตรอินทรีย์--แง่เศรษฐกิจ | th_TH |
dc.subject | เกษตรอินทรีย์--ไทย--ฉะเชิงเทรา | th_TH |
dc.title | การวิเคราะห์เปรียบเทียบปัจจัยที่ส่งเสริมความสำเร็จด้านการผลิตและการตลาดในการผลิตพืชเกษตรอินทรีย์ระหว่างกลุ่มเกษตรกับเกษตรกรรายย่อยในจังหวัดฉะเชิงเทรา | th_TH |
dc.title.alternative | A comparison analysis key successful factors of production and marketing for organics crops between certified farmer group members and independent farmers in Chachengsao Province | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.identifier.DOI | 10.14457/STOU.the.2013.62 | - |
dc.degree.name | เศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาเศรษฐศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this study were to: 1) examine the general condition of the farmers engaging in organic farming between farmers group and that of the independent small farmers; 2) analyze the factors leading to successful organic crop production; and 3) investigate the factors bringing about successful organic crop marketing. The samples used in the study consisted of 106 rice and organic vegetables farmers, including 53 farmer group members and independent small farmers, through interviewing questionnaires, and a simple sampling method at less than 5% tolerance rate. The first group comprised farmers certified by IFOAM (International Federation of Organic Agriculture Movements). The second contained 53 independent small farmers cultivated in the same area as the first. Descriptive statistics and a multiple regression model were applied to analyze the data. The results were as follows. 1) Members of the two groups of farmers were primarily women, aged between 41 to 51 years, owned not more than 15 rais of land. The average household member of the certified IFOAM group were 1-3 persons, as less than those of the independent small farmer, i.e. 4-6 persons. An average monthly income of the certified IFOAM group farmer was 1,000-5,000 baht, as less than those of the small farmer, i.e. 5.000-10,000 baht. However, both kinds of farmers also earned extra income from other sources. 2) The factors leading to successful organic crop production of the two groups of farmers did not show statistically different between them at .05 level. These factors comprised output post harvesting management, farm good practices, sufficient quantity of output, and production planning. 3) The factors bringing about successful organic crop marketing of the two groups of farmers also did not reveal statistically significant between them at .05 level. These factors consisted of trade partners relation practice in price, trade partners relation practice in producer development, and trade partners relation practice in capital. | en_US |
dc.contributor.coadvisor | มนูญ โต๊ะยามา | th_TH |
Appears in Collections: | Econ-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
143734.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 19.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License