Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11927
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจีราภรณ์ สุธัมมสภาth_TH
dc.contributor.authorศุลีรัตน์ กิ่งแก้ว, 2524-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.date.accessioned2024-04-18T04:00:27Z-
dc.date.available2024-04-18T04:00:27Z-
dc.date.issued2561-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/11927en_US
dc.description.abstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) การเลือกใช้บริการหน่วยรับรองระบบมาตรฐานคุณภาพของบริษัทในเขตนิคมอุตสาหกรรมสมุทรสาคร (2) ระดับความสําคัญของปัจจัยส่วนประสมการตลาดในการเลือกใช้บริการหน่วยรับรองระบบมาตรฐานคุณภาพของบริษัทในเขตนิคมอุตสาหกรรมสมุทรสาคร (3) ปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการหน่วยรับรองระบบมาตรฐานคุณภาพของบริษัทในเขตนิคมอุตสาหกรรมสมุทรสาคร การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยสํารวจ ประชากร ได้แก่ บริษัทในนิคมอุตสาหกรรมสมุทรสาคร จํานวน 133 ราย เลือกกลุ่มตัวอยางแบบเจาะจง เฉพาะบริษัทที่ได้รับการรับรอง ระบบมาตรฐานคุณภาพจากหน่วยรับรองระบบ ซึ่งมีการประชาสัมพันธ์ข้อมูลการได้รับการรับรองมาตรฐานคุณภาพบนหน้าเว็บไซต์ของบริษัท จํานวน 49 ราย และสัมภาษณ์ผู้ที่เกี่ยวข้องกับระบบมาตรฐานการจัดการในระดับหัวหน้างาน จํานวน 5 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลได้แก่ แบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์เชิงลึก วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติอนุมาน ได้แก่ การวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุ และใช้การวิเคราะห์เนื้อหากับข้อมูลเชิงคุณภาพ ผลการศึกษา พบวา่ (1) กลุ่มตัวอย่างเลือกใช้บริการหน่วยรับรองระบบมาตรฐานคุณภาพ โดยมีการรับรู้ปัญหาในประเด็นการขอรับรองมาตรฐานระบบการจัดการ เพื่อเป็ นผลงานประชาสัมพันธ์เพื่อสร้างชื่อเสียงและภาพลักษณ์ของบริษัท มีการค้นหาข้อมูลของหน่วยรับรองระบบจากบริษัทฯ เคยใช้บริการอยู่แล้วตัดสินใจเลือกใช้บริการหน่วยรับรองระบบโดยผู้มีอํานาจตัดสินใจของบริษัทฯ พฤติกรรมหลังการตัดสินใจเลือกใช้บริการ จะคงใช้บริการหน่วยรับรองระบบรายเดิมต่อไป (2) กลุ่มตัวอยางให้ความสําคัญของปัจจัยส่วนประสมการตลาดในการตัดสินใจเลือกใช้บริการหน่วยรับรองระบบตามลําดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อยคือ ด้านบุคลากร ด้านกระบวนการให้บริการ ด้านผลิตภัณฑ์ด้านราคา ด้านช่องทางการให้บริการ ด้านลักษณะทางกายภาพ และด้านการส่งเสริมการตลาด ตามลําดับ 38(3) 38ปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการหน่วยรับรองระบบมาตรฐานคุณภาพของบริษัทในเขตนิคมอุตสาหกรรมสมุทรสาครคิดเป็นร้อยละ 28.4 คือ ด้านลักษณะทางกายภาพ โดยมีระดับนัยสําคัญทางสถิติที่ 0.05 สอดคล้องกับสรุปผลการสัมภาษณ์เชิงลึกที่ตัวแทนผู้รับบริการให้ความสําคัญกับการที่หน่วยรับรองระบบนําเทคโนโลยีต่างๆ มาใช้เพื่ออํานวยความ สะดวกต่อลูกค้า ซึ่งเป็ นประเด็นสําคัญภายใต้ลักษณะทางกายภาพth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectการจัดการสิ่งแวดล้อม--ไทย--สมุทรสาครth_TH
dc.subjectผู้บริโภค--การตัดสินใจth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--บริหารธุรกิจth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการ--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารธุรกิจ--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการหน่วยรับรองระบบมาตรฐานคุณภาพของบริษัทในเขตนิคมอุตสาหกรรมสมุทรสาครth_TH
dc.title.alternativeFactors affecting selection of the Quality Management System Certification Body of the companies at Samut Sakhon Industrial Estateen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were (1) to study the selection of the Quality Management System Certification Body of the companies at Samut Sakhon Industrial Estate; (2) to study the importance level of the marketing mix that influenced the selection of Quality Management System Certification Body of the companies at Samut Sakhon Industrial Estate; and (3) to study marketing - mix factors that influenced the selection of Quality Management System Certification Body of the companies at Samut Sakhon Industrial Estate. The population of this survey research consisted of 133 companies located in Samut Sakhon Industrial Estate. The sample was by purposive sampling with 49 companies that were certified by the Quality Management System Certification Body shown on their business websites and 5 supervisors who were responsible for quality management system. Data was obtained by questionnaires and in-depth interviews. The data were analyzed by using 1) descriptive statistics: frequency, percentage, average, standard deviation, and 2) inferential statistics: multiple regression analysis and content analysis. The results revealed that: (1) the sample selected the Quality Management System Certification Body which had recognition of problems in issues for management system certification, for public relation task, for reputation and image of the company, searching information from the Quality Management System Certification Body which had used, making the decision by the authority persons of the company, and the behavior after making the decision of the service will used the same certification body as they had used; (2) the sample was concerned about the marketing - mix factors of certified body of Samut Sakhon Industrial Estate, ranking in order from highest to lowest; people, process, product, price, place, physical evidence and promotion; (3) the marketing-mix factors affecting the selecting of Quality Management System Certification Body of the companies at Samut Sakhon Industrial Estate was 28.4 percentage. The physical evidence was statistically significant at the level of 0.05 which accorded with the conclusion of the in-depth interviews that the representatives were concerned about the certification body that used technologies to facilitate their clients within the concerned issued of physical evidence.en_US
Appears in Collections:Manage-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
161411.pdfเอกสารฉบับเต็ม12.75 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons