Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12132
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุรีย์ เข็มทอง, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorยุทธเลิศชาย โคคา-
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.date.accessioned2024-06-04T07:49:39Z-
dc.date.available2024-06-04T07:49:39Z-
dc.date.issued2556-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12132-
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ข้อมูลทั่วไปของลูกค้าองค์การของคลังน้ำมัน สระบุรี บริษัท ปตท. จำกัด (มหาชน) (2) ความคิดเห็นเกี่ยวกับระดับคุณภาพการบริการของคลังน้ำมัน สระบุรี บริษัท ปตท. จ ากด (มหาชน) (3) ความคิดเห็นเกี่ยวกับระดับความสำคัญของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดของคลังน้ำมันสระบุรี บริษัท ปตท. จำกัด (มหาชน) และ (4) ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดกับระดับคุณภาพการบริการของคลังน้ำมันสระบุรี บริษัท ปตท. จ ากด (มหาชน) การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ ประชากรคือ ลูกค้าองค์การผู้ใช้บริการซื้อผลิตภัณฑ์ปิโตรเลียมกับคลังน้ำมันสระบุรี บริษัท ปตท. จำกัด (มหาชน) จำนวน 498 ราย ขนาดกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ใน การศึกษาได้จำนวน 230 ราย คำนวณโดยสูตรทาโร่ยามาเน่ และใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบชั้นภูมิ เครื่องมือ ที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ การทดสอบความสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ผลการศึกษาพบว่า (1) ลูกค้าองค์การของคลังน้ำมันสระบุรี บริษัท ปตท. จำกด (มหาชน) ส่วนใหญ่ เป็นสถานีบริการน้ำมันมีทุนจดทะเบียนอยู่ระหว่าง 40,000,001–60,000,000 บาท ระยะเวลาที่ใช้บริการที่คลังน้ำมันสระบุรีมากกว่า 16 ปี ปริมาณการซื้อผลิตภัณฑ์ปิโตรเลียมอยู่ที่ประมาณ 300,000 ลิตรต่อเดือน ความถี่ของการใช้บริการที่คลังน้ำมันสระบุรีประมาณ 20 ครั้งต่อเดือน (2) ความคิดเห็นเกี่ยวกับระดับคุณภาพ การบริการของคลังน้ำมันสระบุรี บริษัท ปตท. จำกัด (มหาชน) โดยรวมอยู่ที่ระดับมาก และพิจารณาแต่ละมิติ พบว่า มิติด้านรูปแบบการบริการ มิติการบริการที่ให้ความมั่นใจ และมิติการเอาใจใส่ลูกค้า มีคุณภาพอยู่ในระดับมาก ตามลำดับ (3) ความคิดเห็นเกี่ยวกับระดับความสำคัญของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดของ คลังน้ำมันสระบุรี บริษัท ปตท. จำกัด (มหาชน) พบว่า โดยรวมอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณาแต่ละ ปัจจัยของส่วนประสมทางการตลาด พบว่า ปัจจัยที่ลูกค้าให้ความสำคัญในระดับมากที่สุด คือ ราคา และ รองลงมาคือ ผลิตภัณฑ์ การจัดจำหน่าย และการส่งเสริมการตลาด ตามลำดับ และ (4) ผลการทดสอบความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดกบคุณภาพการบริการโดยรวมของคลังน้ำมันสระบุรี บริษัท ปตท. จำกด (มหาชน) พบว่าไม่ความสัมพันธ์กัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05th_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectคลังน้ำมันสระบุรี บริษัท ปตท. จำกัด (มหาชน)--ความพอใจของผู้ใช้บริการth_TH
dc.subjectน้ำมันเชื้อเพลิง--การขายth_TH
dc.subjectน้ำมันเชื้อเพลิง--การบริการ--การประเมินth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--บริหารธุรกิจth_TH
dc.titleการประเมินคุณภาพการบริการของคลังน้ำมันสระบุรี บริษัท ปตท. จำกัด (มหาชน)th_TH
dc.title.alternativeAn evaluation of the service quality of PTT public company limited Saraburi Oil terminalen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาวิทยาการจัดการth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this study were: (1) to study characteristics of organizational customers of PTT Public Company Limited Saraburi oil terminal; (2) to determine the level of service quality provided by PTT Public Company Limited Saraburi oil terminal; (3) to examine the level of marketing mixed factors among organizational customers provided by PTT Public Company Limited Saraburi oil terminal; and (4) to investigate the relationship between levels of marketing mixed factors and the service quality provided by PTT Public Company Limited Saraburi oil terminal. This study was conducted by means of a survey research. The number of population was organizational customers that had purchased fuel oil at the PTT Public Company Limited Saraburi oil terminal was approximately 498 cases. The sample selected by stratified sampling method consisted of 230 respondents. Survey questionnaires were used as an instrument to collect the data. Data were analysed by statistical tools including frequency, percentage, mean, standard deviation and the Pearson product-moment correlation coefficient. The results showed that: (1) in terms of characteristics of organizational customers of PTT Public Company Limited Saraburi oil terminal, most of them were oil firm service stations which had an authorized capital approximately of 40-60 million baht. They contacted Saraburi oil terminal in terms of customers over the past 16 years. For buying the petroleum product, most of them ordered about 300,000 liters per month, and the frequency of their taking the services at the Saraburi oil terminal were about 20 times /month; (2) overall levels of customers’ opinions towards the service quality provided by Saraburi oil terminal were at the high level. When considering by each of service quality aspects, it was found that aspects of tangibility, assurance and empathy were also at the high level, respectively; (3) overall levels of customers’ opinions towards the marketing mixed factors provided by Saraburi oil terminal were at the high level. When considering by each of marketing mixed factors, it was found that pricing was the most important factor, followed by factors of product, place, and promotion respectively; and (4) There were no statistically significant relationship between marketing mixed factors and the service quality provided by PTT Public Company Limited Saraburi oil terminal at the 0.05 level.en_US
Appears in Collections:Manage-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
138042.pdfเอกสารฉบับเต็ม14.59 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons