Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12149
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ปิยฉัตร ล้อมชวการ | th_TH |
dc.contributor.author | กิติคุณ พลวัน | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชานิเทศศาสตร์ | th_TH |
dc.date.accessioned | 2024-06-05T03:40:12Z | - |
dc.date.available | 2024-06-05T03:40:12Z | - |
dc.date.issued | 2561 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12149 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากลยุทธ์การสื่อสารของเฟซบุ๊กแฟนเพจอาจารย์ นก ยิปซีดวงดาวในด้าน 1) แพลตฟอร์ม 2) เนื้อหา 3) การสื่อสารการตลาด 4) การบริหารจัดการและ 5) รูปแบบการให้บริการการวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ ผู้ให้ข้อมูลหลัก คือ อาจารย์นก ยิปซีดวงดาว และการวิเคราะห์ข้อมูลจากเฟซบุ๊กแฟนเพจของอาจารย์นก ยิปซีดวงดาว เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสัมภาษณ์เชิงลึก และแบบวิเคราะห์เนื้อหา โดยวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการพรรณนาวิเคราะห์ ผลการศึกษาพบว่า 1) กลยุทธ์ด้านแพลตฟอร์ม พบว่า แพลตฟอร์มของหมอนก ยิปซีดวงดาวมีการปรับเปลี่ยนและอัพเดทหน้าเพจเฟซบุ๊กสม่ำเสมอเพื่อให้ตอบสนองความพึงพอใจของ ลูกเพจได้ตรงเป้าหมาย และเปิดโอกาสให้โต้ตอบระหว่างอาจารย์นก ยิปซีดวงดาวกับกลุ่มแฟนคลับได้อย่างสะดวกรวดเร็ว 2) กลยุทธ์ด้านเนื้อหา พบว่า มีการออกแบบเนื้อหา โดยมีการใช้เนื้อหาเฉพาะบุคคลในการนำเสนอเนื้อหาตามความสนใจของกลุ่มลูกเพจ การใช้เนื้อหาที่สร้างสัมพันธภาพกับกลุ่มเป้าหมาย 3) กลยุทธ์ด้านการสื่อสารการตลาด พบว่า มีการเชื่อมโยงลิงค์ของเฟซบุ๊กแฟนเพจกับสื่ออื่น ๆ เช่น ยูทูบ ไลน์ ทำให้มีจำนวนผู้ติดตามเพิ่มมากขึ้นอย่างรวดเร็ว และมีการใช้สื่อออนไลน์ สื่อกิจกรรม สื่อบุคคล สื่อวัตถุมงคล 4) กลยุทธ์ด้านการบริหารจัดการ โดยในเฟซบุ๊คแฟนเพจมีแอดมินคอยตอบคำถามหรือสื่อสารตลอด 24 ชั่วโมง มีระบบตอบรับอัตโนมัติ มีระบบ การจัดการนัดหมาย มีทีมงานค้นคว้า เลือกสรร จัดเนื้อหาที่ตอบสนองความต้องการของลูกเพจให้ตรงเป้าหมายมากที่สุด รวมทั้งมีทีมงานที่เป็นกลุ่มสมาชิกในการสร้างไวรัล และมีทีมซื้อโฆษณาให้เพจ และ (5) กลยุทธ์การให้บริการ ได้แก่ การดูดวงแบบถ่ายทอดสด จำหน่ายสินค้าวัตถุมงคล ตั้งเลขรหัสเอทีเอ็มนำโชค หลักสูตรอบรมไพ่ยิปซี จำหน่ายหนังสือ และดูดวงทางโทรศัพท์ | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | อาจารย์นก ยิปซีดวงดาว | th_TH |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชานิเทศศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาการบูรณาการการสื่อสาร--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | สื่อสังคมออนไลน์ | th_TH |
dc.subject | การสื่อสาร | th_TH |
dc.subject | เฟซบุ๊ค--การศึกษาการใช้ | th_TH |
dc.subject | หมอดู | th_TH |
dc.subject | การทำนายโชคชะตา | th_TH |
dc.subject | ไพ่พยากรณ์ | th_TH |
dc.subject | พยากรณ์ด้วยไพ่ | th_TH |
dc.subject | การศึกษาอิสระ--การบูรณาการการสื่อสาร | th_TH |
dc.title | กลยุทธ์การสื่อสารของหมอดูออนไลน์ : กรณีศึกษาเฟซบุ๊กแฟนเพจอาจารย์นก ยิปซีดวงดาว | th_TH |
dc.title.alternative | Communication strategies of an online fortune teller : a case study of the Facebook Page of Nok “Gypsy of the Stars” | en_US |
dc.type | th | en_US |
dc.degree.name | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชานิเทศศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this research were to study the following aspects of the Facebook page of the fortune teller Nok "Gypsy of the Stars": 1) platform; 2) content; 3) marketing communication; 4) management; and 5) service provision. This was a qualitative research. The key informant was the fortune teller Nok Yipseeduangdao or "Gypsy of the Stars." Additional data were obtained from his Facebook page. The research tools were an in-depth interview form and a content analysis form. Data were analyzed through descriptive analysis. The results showed that 1) Nok "Gypsy of the Stars" changed his Facebook page platform frequently to meet the needs and satisfaction of his followers and his target audience and to allow for fast interaction with his fan club. 2) For his content strategies, Nok "Gypsy of the Stars" designed messages with individualized content and discourse based on the interests of his followers. He used messages to build relationships with his target audience. 3) For marketing communication strategies, he included links to other media like Youtube and Line to help increase the number of followers quickly. He used online media, activities, personal media and amulets or lucky charms as media. 4) For management, he had a team of administrators of the Facebook page on call to answer questions or chat 24 hours as well as an automated answering system. He had a system for managing appointments and a research team to help identify the interests and needs of his followers as accurately as possible. He also had a team charged with making things "go viral" and a team to buy advertising space for the page. (5) For service provision, Nok "Gypsy of the Stars" provided live streaming fortune telling, sold amulets and lucky charms, provided lucky numbers for people to use for their PINs, provided training courses on Tarot card reading, sold books and provided individualized fortune telling over the phone. | en_US |
Appears in Collections: | Comm-Independent study |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
161595.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 14.49 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License