Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12310
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | เชาว์ โรจนแสง, อาจารย์ที่ปรึกษา | th_TH |
dc.contributor.advisor | ชนงกรณ์ กุณฑลบุตร, อาจารย์ที่ปรึกษา | th_TH |
dc.contributor.advisor | สุดาพร สาวม่วง, อาจารย์ที่ปรึกษา | th_TH |
dc.contributor.author | ชนาทิป เฌอญาดา, 2516- | - |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษา | th_TH |
dc.date.accessioned | 2024-06-25T06:47:01Z | - |
dc.date.available | 2024-06-25T06:47:01Z | - |
dc.date.issued | 2564 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12310 | - |
dc.description | ดุษฎีนิพนธ์ (บธ.ด.(วิทยาการจัดการ))--มหาวิทยาลัยสุโทัยธรรมาธิราช, 2563 | th_TH |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) สำรวจปัจจัยรูปแบบความเป็นผู้นำการเปลี่ยนแปลง ผู้นำแบบแลกเปลี่ยน การคัดเลือกคู่ค้าอย่างยั่งยืน การจัดการลีน ประสิทธิภาพการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ในประเทศจีนและไทย (2) วิเคราะห์ความเป็นผู้นำการเปลี่ยนแปลงและความเป็นผู้นำแบบแลกเปลี่ยนมีอิทธิพลต่อการคัดเลือกคู่ค้าอย่างยั่งยืน การจัดการลีน และต่อประสิทธิภาพการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ การคัดเลือกคู่ค้าอย่างยั่งยืนมีอิทธิพลต่อการจัดการลีนและประสิทธิภาพการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ และการจัดการลีนมีอิทธิพลต่อประสิทธิภาพการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ และ (3) เปรียบเทียบรูปแบบความเป็นผู้นำการเปลี่ยนแปลงและความเป็นผู้นำแบบแลกเปลี่ยนมีอิทธิพลต่อประสิทธิภาพการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ผ่านการคัดเลือกคู่ค้าอย่างยั่งยืนและการจัดการลีนของประเทศจีนและไทย การวิจัยนี้เป็นการวิจัยแบบผสมวิธี ประชากรคือ บริษัทที่ดำเนินธุรกิจในอุตสาหกรรมไฟฟ้าและชิ้นส่วนอิเล็กทรอนิกส์ในประเทศจีน จำนวน 2,414 บริษัท และประเทศไทย จำนวน 2,376 บริษัท การสุ่มตัวอย่างโดยใช้ความน่าจะเป็น (Probability sampling) การสุ่มตัวอย่างแบบง่าย (Simple random sampling) และการสุ่มตัวอย่างแบบชั้นภูมิ (Stratified Random Sampling) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในงานวิจัยเชิงปริมาณผู้บริหารระดับกลางและระดับสูงในประเทศจีน 518 ตัวอย่าง และประเทศไทย 982 ตัวอย่าง การวิเคราะห์โมเดลสมการโครงสร้าง ส่วนการวิจัยเชิงคุณภาพเก็บรวบรวมข้อมูลโดยการสัมภาษณ์ผู้บริหารระดับกลางและระดับสูงแบบมีโครงสร้าง จำนวน 10 รายต่อประเทศ ผลการวิจัยพบว่า (1) ประเทศจีนมีค่าเฉลี่ยของปัจจัยผู้นาการเปลี่ยนแปลง ผู้นำแบบแลกเปลี่ยน การคัดเลือก คู่ค้าอย่างยั่งยืน การจัดการลีน ประสิทธิภาพการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับสูง สำหรับประเทศไทยมีค่าเฉลี่ย ในระดับปานกลาง ยกเว้นด้านระยะเวลาและคุณภาพมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับสูง (2) ความเป็นผู้นำการเปลี่ยนแปลงไม่มีอิทธิพลทางตรงต่อการคัดเลือกคู่ค้าและการบริหารแบบลีน และไม่มีอิทธิพลทางอ้อมต่อประสิทธิภาพสินค้าใหม่ของประเทศจีนและไทย สำหรับประเทศไทยความเป็นผู้นำการเปลี่ยนแปลงมีอิทธิพลทางตรงต่อประสิทธิภาพการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ ที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 ความเป็นผู้นำแบบแลกเปลี่ยนมีอิทธิพลทางตรงต่อการคัดเลือกคู่ค้าอย่างยั่งยืนและและอิทธิพลทางอ้อมต่อประสิทธิภาพสินค้าใหม่ของประเทศจีนและไทย ประเทศจีนความเป็นผู้นำแบบแลกเปลี่ยนมีอิทธิพลทางตรงต่อการจัดการลีนแต่ประเทศไทย ไม่มีอิทธิพล ความเป็นผู้นำแบบแลกเปลี่ยนมีอิทธิพลทางอ้อมต่อประสิทธิภาพการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ทั้งจีนและไทย การคัดเลือกคู่ค้าอย่างยั่งยืนไม่มีอิทธิพลทางตรงต่อประสิทธิภาพการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ทั้งประเทศจีนและประเทศไทย การจัดการลีนมีอิทธิพลทางตรงต่อประสิทธิภาพการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ทั้งประเทศจีนและประเทศไทย และ (3) อิทธิพลของรูปแบบความเป็นผู้นำการเปลี่ยนแปลงและความเป็นผู้นำแบบแลกเปลี่ยนมีอิทธิพลต่อประสิทธิภาพการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ ผ่านการคัดเลือกคู่ค้าอย่างยั่งยืนและการจัดการลีน มีรูปแบบโมเดลเหมือนกันทั้งประเทศจีนและไทย | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการ--วิทยานิพนธ์ | th_TH |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารธุรกิจ--วิทยานิพนธ์ | th_TH |
dc.subject | ภาวะผู้นำ--แง่เศรษฐกิจ | th_TH |
dc.subject | การผลิตแบบลีน | th_TH |
dc.subject | อุตสาหกรรมไฟฟ้า--จีน | th_TH |
dc.subject | อุตสาหกรรมไฟฟ้า--ไทย | th_TH |
dc.title | อิทธิพลของรูปแบบความเป็นผู้นำต่อประสิทธิภาพการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ผ่านการคัดเลือกคู่ค้าอย่างยั่งยืนและการจัดการลีนในอุตสาหกรรมไฟฟ้า และอิเล็กทรอนิกส์ในประเทศจีน และประเทศไทย | th_TH |
dc.title.alternative | The effect of leadership style model on new product development performance through sustainable supplier selection and lean management of electrical and electronic industries in China and Thailand | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | บริหารธุรกิจดุษฎีบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาวิทยาการจัดการ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this dissertation were (1) to study variables of transformational leadership style, transactional leadership style, sustainable supplier selection, lean management, new product development performance of lectrical and electric industries in China and Thailand (2) to study influence of transformational and transactional leadership style which affect sustainable supplier selection, lean management, and new product development performance. The influence of sustainable supplier selection affects lean management. The influence of sustainable supplier selection affects new product development performance. The effect of lean management affects new product development performance of electrical and electric industries in China and Thailand, and (3) to compare the effect of transformational leadership style and transactional leadership style models on new product development performance through sustainable supplier selection and lean management of electrical and electronic industries in China and Thailand. This dissertation was a mixed method research. In the quantitative phase. The sample population consisted of 2,414 and 2,376 electronic industries in China and Thailand. The sampling method was probability sampling by simple random sampling and stratified random sampling by proportional allocation. The sampling group's collecting data were taken from middle to top management levels in China with 518 samples and Thailand 982 samples. The researcher employed the structural equation modeling analysis. In the qualitative phase, relevant data were collected through structural interviews of 10 data per country from middle to top management levels. The findings of this dissertation revealed that (1) for China, transaction leadership, sustainable supplier selection, lean management, and new product development performance were all at a high level. For Thailand, results were all at a medium level, except the time and quality were all at a high level. (2) Transformational leadership had no direct influence on sustainable selection supplier and lean management and no indirect influence on China and Thailand's new product development performance. For Thailand, transformation leadership directly influences new product development performance at the statical significance level of 0.05. Transactional leadership directly influences sustainable supplier selection and indirectly influences new product development performance in China and Thailand. Transactional leadership directly influences lean management in China but indirectly influences it in Thailand. Transactional leadership indirectly influences new product development performance in China and Thailand. Lean management had a direct influence on new product development performance in China and Thailand. (3) The effect of transformational leadership style and transactional leadership style models on new product development performance through sustainable supplier selection and lean management of electrical and electronic industries in China and Thailand are the same developed models | en_US |
Appears in Collections: | Manage-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FULLTEXT ชนาทิป เฌอญาดา.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 30.56 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License