Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12909
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | กุลชลี จงเจริญ | th_TH |
dc.contributor.author | จุไรรัตน์ กิจกล้า, 2520- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.date.accessioned | 2024-10-07T07:16:52Z | - |
dc.date.available | 2024-10-07T07:16:52Z | - |
dc.date.issued | 2564 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/12909 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) สภาพการบริหารจัดการเรียนรู้แบบออนไลน์ในสถานการณ์การแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา 2019 และ 2) แนวทางการพัฒนาการบริหารจัดการเรียนรู้แบบออนไลน์ในสถานการณ์การแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา 2019 ของสถานศึกษาในจังหวัดพังงาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพังงา ภูเก็ต ระนอง กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ครูในสถานศึกษาจังหวัดพังงา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาพังงา ภูเก็ต ระนอง ปีการศึกษา 2564 กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างตามตารางเครจซี่และมอร์แกน ได้กลุ่มตัวอย่างจำนวน 212 คน จากนั้นทำการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้นตามขนาดโรงเรียนแล้วใช้วิธีการสุ่มอย่างง่าย ผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ ผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 5 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม มีลักษณะเป็นแบบมาตรประมาณค่า มีค่าความเที่ยง เท่ากับ .97 และแบบสัมภาษณ์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สำหรับข้อมูลเชิงคุณภาพใช้การวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยปรากฏว่า 1) สภาพการบริหารจัดการเรียนรู้แบบออนไลน์ในสถานการณ์การแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา 2019 ของสถานศึกษาโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ทุกด้านอยู่ในระดับมาก โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย ได้แก่ ด้านการประเมินผลการจัดการเรียนรู้ของผู้เรียนเพื่อการพัฒนา ด้านการพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนการสอนอย่างหลากหลาย ด้านการประสานความร่วมมือและการสื่อสารกับผู้ปกครอง ชุมชน และหน่วยงาน ด้านการรับฟังเสียงสะท้อนจากครู ผู้ปกครอง นักเรียน และชุมชน ด้านการใช้เครือข่ายสารสนเทศในการจัดการเรียนการสอนผ่านระบบออนไลน์ ด้านการส่งเสริมและพัฒนาทักษะของครูให้เป็นผู้สนับสนุนการจัดการเรียนรู้ ด้านการบริหารจัดการทรัพยากรเพื่อการจัดการเรียนรู้ และด้านการบริหารจัดการหลักสูตร ตามลำดับ และ 2) แนวทางการพัฒนาการบริหารจัดการเรียนรู้แบบออนไลน์ในสถานการณ์การแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา 2019 พบว่า ควรพัฒนาหลักสูตรที่รองรับสถานการณ์วิกฤติ จัดกิจกรรมแบบผสมผสาน มีเครือข่ายอินเทอร์เน็ตทั่วทุกพื้นที่ที่มีความเสถียรและครอบคลุมทุกพื้นที่ ออกแบบเครื่องมือวิธีการวัดและประเมินผลที่มีประสิทธิภาพ ใช้สื่อเทคโนโลยีที่หลากหลาย จัดบรรยากาศและแหล่งเรียนรู้ให้มีความพร้อมและปลอดภัย พร้อมรับฟังความคิดเห็นและการมีส่วนร่วมในการประเมินผลจากทุกฝ่าย รวมทั้งประสานกับหน่วยงานต่าง ๆ ในการขอรับการสนับสนุนทรัพยากรเพื่อการบริหารจัดการเรียนรู้ | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาบริหารการศึกษา--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | การเรียนการสอนผ่านเว็บ | th_TH |
dc.subject | การระบาดใหญ่ของโควิด-19, ค.ศ. 2020---แง่การศึกษา | th_TH |
dc.subject | การศึกษาอิสระ--บริหารการศึกษา | th_TH |
dc.title | แนวทางการพัฒนาการบริหารจัดการเรียนรู้แบบออนไลน์ในสถานการณ์การแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา 2019 ของสถานศึกษาในจังหวัดพังงา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา พังงา ภูเก็ต ระนอง | th_TH |
dc.title.alternative | Guidelines for development of online learning management in the Corona Virus Disease 2019 pandemic situation of schools in Phang Nga Province under the Secondary Educational Service Area Office Phang Nga Phuket Ranong | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this research were to study (1) the condition of online learning management in the Corona Virus Disease 2019 pandemic situation; and (2) guidelines for development of online learning management in the Corona Virus Disease 2019 pandemic situation of schools in Phang Nga province under the Secondary Educational Service Area Office Phang Nga Phuket Ranong. The research sample consisted of 212 teachers of schools in Phang Nga province under the Secondary Educational Service Area Office Phang Nga Phuket Ranong during the 2021 academic year, obtained by stratified random sampling based on school size and then simple random sampling. The sample size was determined based on Krejcie and Morgan Sample Size Table. The key research informants were five experts. The employed research instruments were a rating scale questionnaire, with reliability coefficient of .97, and an interview form. Quantitative data were statistically analyzed using the frequency, percentage, mean, and standard deviation; while qualitative data were analyzed with content analysis. The research findings revealed that (1) the overall condition of online learning management in the Corona Virus Disease 2019 pandemic situation of the schools was rated at the high level; when specific aspects of the online learning management were considered, it was found that all specific aspects were also rated at the high level; the specific aspects could be ranked from top to bottom based on their rating means as follows: the aspect of evaluation of the learners’ learning outcomes for development; the aspect of development of diversified learning management models; the aspect of coordination of cooperation and communication from the parents, community, and work agencies; the aspect of listening to the reflection from the teachers, parents, students, and community; the aspect of using the information networks in the instructional management via the online system; the aspect of promotion and development of teachers’ skills to enable them to be the supporters of learning management; the aspect of administration and management of learning resources for learning management; and the aspect of curriculum administration and management, respectively; and (2) as for the guidelines for development of online learning management in the Corona Virus Disease 2019 pandemic situation, it was found that the schools should develop the curriculum to respond to the pandemic situation; they should organize mixed activities; they should have the Internet networks that are stable and cover all areas; they should design efficient measurement and evaluation instruments; they should utilize diversified technological media; they should organize the safe and ready learning environment and atmosphere; they should be ready to listen to opinions and have participation in learning evaluation from all stakeholders; and they should coordinate with various work agencies in receiving the supports in terms of resources for learning management | en_US |
Appears in Collections: | Edu-Independent study |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FULLTEXT.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 22.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License