Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13095
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorNOPPAWIT RAGPONGen
dc.contributorนพวิทย์ รักพงษ์th
dc.contributor.advisorNuanjid Chaowakeratipongen
dc.contributor.advisorนวลจิตต์ เชาวกีรติพงศ์th
dc.contributor.otherSukhothai Thammathirat Open Universityen
dc.date.accessioned2025-01-24T08:24:38Z-
dc.date.available2025-01-24T08:24:38Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued24/5/2024
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13095-
dc.description.abstractThe purposes of this research were to 1) compare the learning achievement after learning through CIPPA instruction model together with teaching strategies with the 70 percent criterion and 2) compare the analytical thinking ability of grade 5 students before and after learning through CIPPA instruction model together with teaching strategies.               The research sample were 10 grade 5 students from one classroom of Bannongsai school  at Klaeng Burapa School Network in the second semester of the academic year 2022, obtained by cluster random sampling. The research instruments were 1) 5 instructional plans based on CIPPA instruction model together with teaching strategies in the topic changing states of substances for 18 hours 2) a learning achievement test, and 3) an analytical thinking ability test.  The statistics used for data analysis were the percentage, mean, standard deviation and Sign test.               The research findings showed that 1) the learning achievement of the students after learning through CIPPA instruction model together with teaching strategies was significantly higher than the 70 percent criterion at the .05 level of statistical significance. 2) The students’ analytical thinking ability after learning through CIPPA instruction model together with teaching strategies was significantly higher than their pre-learning counterpart ability at the .05 level of statistical significance.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 หลังเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาร่วมกับกลวิธีการสอนเทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 70 และ2) เปรียบเทียบความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของนักเรียน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาร่วมกับกลวิธีการสอนระหว่างก่อนและหลังเรียน                กลุ่มตัวอย่างในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2565 จำนวน 1 ห้องเรียน รวมทั้งหมด 10 คน จากโรงเรียนบ้านหนองไทร ซึ่งเป็นโรงเรียนในกลุ่มเครือข่ายเเกลงบูรพา ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาร่วมกับกลวิธีการสอน เรื่อง การเปลี่ยนแปลงของสาร จำนวน 5 แผน ใช้เวลาสอน 18 ชั่วโมง 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และ3) แบบวัดความสามารถในการคิดวิเคราะห์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าเครื่องหมายผลการวิจัยปรากฏว่า 1) นักเรียนที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาร่วมกับกลวิธีการสอนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 2) นักเรียนที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาร่วมกับกลวิธีการสอนมีความสามารถในการคิดวิเคราะห์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th
dc.language.isoth
dc.publisherSukhothai Thammathirat Open University
dc.rightsSukhothai Thammathirat Open University
dc.subjectการจัดการเรียนรู้แบบซิปปา  กลวิธีการสอน  ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน  การคิดวิเคราะห์ ประถมศึกษาth
dc.subject:CIPPA Instruction Model Together with Teaching Strategiesen
dc.subjectLearning Achievementen
dc.subjectAnalytical Thinkingen
dc.subjectPrimary Educationen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleThe Effects of CIPPA Instruction Model Together with Teaching Strategies in the Topic of Changing States of Substances on Learning Achievement and Analytical Thinking Ability of Grade 5 Students at Klaeng Burapha Network School Group in Rayong Provinceen
dc.titleผลการจัดการเรียนรู้แบบซิปปาร่วมกับกลวิธีการสอน เรื่อง การเปลี่ยนแปลงของสาร ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนกลุ่มเครือข่ายแกลงบูรพา  จังหวัดระยองth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorNuanjid Chaowakeratipongen
dc.contributor.coadvisorนวลจิตต์ เชาวกีรติพงศ์th
dc.contributor.emailadvisor[email protected]
dc.contributor.emailcoadvisor[email protected]
dc.description.degreenameMaster of Education in Science Education (Master of Education(Science Education))en
dc.description.degreenameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต วิชาเอกวิทยาศาสตร์ศึกษา (ศษ.ม. (วิทยาศาสตร์ศึกษา))th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineMaster of Education (Science Education)en
dc.description.degreedisciplineศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (วิทยาศาสตร์ศึกษา)th
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2622000038.pdf1.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.