Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13135
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorChanunada Dararaten
dc.contributorชนัญดา ดารารัตน์th
dc.contributor.advisorThanarat Sirisawadien
dc.contributor.advisorธนรัชฏ์ ศิริสวัสดิ์th
dc.contributor.otherSukhothai Thammathirat Open Universityen
dc.date.accessioned2025-01-24T08:24:54Z-
dc.date.available2025-01-24T08:24:54Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued21/11/2024
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13135-
dc.description.abstractThe objectives of this independent study were to (1) create Thai reading comprehension skill exercises by using local legends of Trang province for Grade 4 students; and (2) verify quality of the created Thai reading comprehension skill exercises.The key informants in the study were 1) three experts on Thai language, 2) three experts on educational measurement and evaluation, and 3) nine Grade 4 students of Ban Rai Yai School in Trang province.  All key informants in this study were purposively selected.  The employed study tools were 1) Thai reading comprehension skill exercises by using local legends of Trang province, 2) a form to assess the appropriateness of the Thai reading comprehension skill exercises, and 3) a questionnaire on the learner’s opinions toward the use of the Thai reading comprehension skill exercises.  Statistics employed for data analysis were the mean, and standard deviation.The research findings revealed that 1) the Thai reading comprehension skill exercises by using local legends of Trang province comprised 10 exercises; and 2) regarding the quality verification of the Thai reading comprehension skill exercises by the experts, it was found that the overall appropriateness of the Thai reading comprehension skill exercises was at the highest level, and the students also had opinions that the overall appropriateness of the Thai reading comprehension skill exercises was at the highest level.en
dc.description.abstractการศึกษาค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างแบบฝึกทักษะการอ่านจับใจความภาษาไทยโดยใช้ตำนานพื้นบ้านจังหวัดตรัง สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 และ 2) ตรวจสอบคุณภาพของแบบฝึกทักษะการอ่านจับใจความภาษาไทยที่สร้างขึ้นผู้ให้ข้อมูลในการศึกษา ได้แก่ 1) ผู้เชี่ยวชาญทางด้านภาษาไทย จำนวน 3 คน  2) ผู้เชี่ยวชาญด้านการวัดและประเมินผลการศึกษา จำนวน 3 คน และ 3) นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนบ้านไร่ใหญ่ จังหวัดตรัง จำนวน 9 คน กลุ่มตัวอย่างทั้งหมดได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ 1) แบบฝึกทักษะการอ่านจับใจความภาษาไทยโดยใช้ตำนานพื้นบ้านจังหวัดตรัง 2) แบบประเมินความเหมาะสมของแบบฝึกทักษะการอ่านจับใจความภาษาไทย และ  3) แบบสอบถามความคิดเห็นของผู้เรียนต่อการใช้แบบฝึกทักษะการอ่านจับใจความภาษาไทย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานผลการศึกษา พบว่า 1) แบบฝึกทักษะการอ่านจับใจความภาษาไทยโดยใช้ตำนานพื้นบ้านจังหวัดตรัง ประกอบด้วยแบบฝึกทักษะจำนวน 10 เรื่อง และ 2) การตรวจสอบคุณภาพของแบบฝึกทักษะการอ่านจับใจความภาษาไทยโดยผู้เชี่ยวชาญ พบว่า ภาพรวมของแบบฝึกทักษะการอ่าน จับใจความภาษาไทยมีความเหมาะสมในระดับมากที่สุด และนักเรียนมีความคิดเห็นในภาพรวมของแบบฝึกทักษะมีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุดth
dc.language.isoth
dc.publisherSukhothai Thammathirat Open University
dc.rightsSukhothai Thammathirat Open University
dc.subjectแบบฝึกทักษะการอ่านจับใจความ  ตำนานพื้นบ้านจังหวัดตรัง  ประถมศึกษาth
dc.subjectReading comprehension skill exerciseen
dc.subjectLocal legends of Trang provinceen
dc.subjectPrimary educationen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleThe Creation of Thai Reading Comprehension Skill Exercises by Using Local Legends of Trang Province for Grade 4 Students of Ban Rai Yai School in Trang Provinceen
dc.titleการสร้างแบบฝึกทักษะการอ่านจับใจความภาษาไทยโดยใช้ตำนานพื้นบ้านจังหวัดตรัง สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนบ้านไร่ใหญ่ จังหวัดตรังth
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการศึกษาค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorThanarat Sirisawadien
dc.contributor.coadvisorธนรัชฏ์ ศิริสวัสดิ์th
dc.contributor.emailadvisor[email protected]
dc.contributor.emailcoadvisor[email protected]
dc.description.degreenameMaster of Education in Curriculum and Instruction (M.Ed. (Curriculum and Instruction))en
dc.description.degreenameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต แขนงวิชาหลักสูตรและการสอน (ศษ.ม. (หลักสูตรและการสอน))th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineMaster of Education (Curriculum and Instruction)en
dc.description.degreedisciplineศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (หลักสูตรและการสอน)th
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2632100398.pdf3.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.