Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13136
Title: The Effects of Using Educational Games with Jigsaw Technique on Thai Grammar Learning Achievement in the Topic of Constructing Thai Words of Grade 7 Students at Benchamarachutit School in Nakon Srithammarat Province
ผลการใช้เกมการศึกษาร่วมกับเทคนิคจิ๊กซอว์ที่มีผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลักภาษา เรื่อง การสร้างคำในภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนเบญจมราชูทิศ จังหวัดนครศรีธรรมราช
Authors: CHUTALAK LAOKHONKHA
จุฑาลักษณ์ เหล่าคนค้า
Apirak Anaman
อภิรักษ์ อนะมาน
Sukhothai Thammathirat Open University
Apirak Anaman
อภิรักษ์ อนะมาน
[email protected]
[email protected]
Keywords: เกมการศึกษา  เทคนิคจิ๊กซอว์  หลักภาษาไทย  ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน  มัธยมศึกษา
Educational games
Jigsaw technique
Thai grammar
Learning achievement
Secondary education
Issue Date:  29
Publisher: Sukhothai Thammathirat Open University
Abstract: This objective of this research was to compare the Thai grammar learning achievement in the topic of constructing Thai words of grade 7 students at Benchamarachutit School before and after learning by using educational games together with jigsaw technique.  The research sample consisted of 40 grade 7 students studying in the first semester of the academic year 2023 at Benchamarachuthit School in Nakhon Si Thammarat province obtained through cluster random sampling. The research instruments were 1) lesson plans using educational games with jigsaw technique, and 2) a grammar learning achievement in the topic of constructing Thai word test. Statistics employed for data analysis were mean, standard deviation, and t-test. The result of the research found that the Thai grammar learning achievement in the topic of constructing Thai words after learning was significantly higher than before learning at the .05 level of statistical significance.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลักภาษา เรื่อง การสร้างคำในภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนเบญจมราชูทิศ ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ด้วยเกมการศึกษาร่วมกับเทคนิคจิ๊กซอว์  กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปี 1 โรงเรียนเบญจมราชูทิศ  จังหวัดนครศรีธรรมราช ที่เรียนในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2567 จำนวน 40 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม  เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้เกมการศึกษาร่วมกับเทคนิคจิ๊กซอว์ และ 2) แบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลักภาษาเรื่องการสร้างคำในภาษาไทย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย  ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลักภาษา เรื่อง การสร้างคำในภาษาไทยหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติระดับ .05
URI: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13136
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2632100455.pdf1.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.