Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13247
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorศันสนีย์ สังสรรค์อนันต์th_TH
dc.contributor.authorจารุวรรณ พรหมวงศ์th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2025-01-24T08:25:47Z-
dc.date.available2025-01-24T08:25:47Z-
dc.date.issued2566-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13247en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาชุดการสอน กลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนา และวัฒนธรรมในท้องถิ่น เรื่อง ประชากร สังคม และวัฒนธรรมในท้องถิ่น สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ที่กำหนด 2) ศึกษาความก้าวหน้าทางการเรียนของนักเรียนที่เรียนด้วยชุดการสอน เรื่อง ประชากร สังคม และวัฒนธรรมในท้องถิ่น และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่เรียนด้วยชุดการสอน เรื่อง ประชากร สังคม และวัฒนธรรมในท้องถิ่นกลุ่มตัวอย่างในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 โรงเรียนวัดเสมียนนารี สังกัดสำนักการศึกษากรุงเทพมหานคร จำนวน 40 คน ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือการวิจัย ประกอบด้วย 1) ชุดการสอน เรื่อง ประชากร สังคม และวัฒนธรรมในท้องถิ่น 2) แบบทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียนแบบคู่ขนาน และ 3) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าประสิทธิภาพ E1/E2 ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าทีผลการวิจัยปรากฏว่า 1) ชุดการสอน เรื่อง ประชากร สังคม และวัฒนธรรมในท้องถิ่น  มีประสิทธิภาพ = 80.64/78.30 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด 80/80 2) นักเรียนที่เรียนด้วยชุดการสอนมีความก้าวหน้าทางการเรียนเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) นักเรียนที่เรียนด้วยชุดการสอนมีความพึงพอใจในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด โดยนักเรียนมีความพึงพอใจสูงสุดในประเด็นชอบเรียนด้วยชุดการสอนth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectสื่อการสอน--แง่สังคมวิทยาth_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--เทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษาth_TH
dc.subjectสังคมศึกษา--การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)th_TH
dc.titleการพัฒนาชุดการสอนกลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนา และวัฒนธรรม เรื่อง ประชากร สังคม และวัฒนธรรมในท้องถิ่น สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนวัดเสมียนนารี สังกัดสำนักการศึกษา กรุงเทพมหานครth_TH
dc.title.alternativeDevelopment of a teaching package in the social studies, religion and culture learning area on the topic of population, society and culture in local area for Grade 4 Students at Wat Samian Nari School under  the Bureau of Education, Bangkok Metropolitan Administrationen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (เทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา)th_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were 1) to develop a teaching package in the Social Studies, Religion and Culture Learning Area on the topic of Population, Society and Culture in Local Area for Grade 4 students based on the set efficiency criterion; 2) to study the learning progress of students who learned from the teaching package in the Social Studies, Religion and Culture Learning Area on the topic of Population, Society and Culture in Local Area; and 3) to study the satisfaction of the students who learned from the teaching package in the Social Studies, Religion and Culture Learning Area on the topic of Population, Society and Culture in Local Area.The research sample consisted of 40 Grade 4 students of Wat Samian Nari School under the Bureau of Education, Bangkok Metropolitan Administration during the second semester of the 2023 academic year, obtained by cluster sampling. The employed research instruments comprised 1) a teaching package on the topic of Population, Society and Culture in Local Area; 2) two parallel forms of an achievement test for pre-testing and post-testing; and 3) a questionnaire on student’s satisfaction.  The employed statistics for data analysis were the E1/E2 efficiency index, mean, standard deviation, and t-test.Research findings showed that 1) the developed teaching package on the topic of Population, Society and Culture in Local Area was efficient at 80.64/78.30, thus meeting the set 80/80 efficiency criterion; 2) students learning from the teaching package achieved significant learning progress at the .05 level; and 3) the students’ overall satisfaction with the teaching package was at the highest level, with their highest satisfaction being with the item: Like to learn with the teaching package.en_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2652700168.pdf4.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.