Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13252
Title: The Effects of Using a Guidance Activities Package Based on Buddihist’s Four Noble Truth Principles for Enhancing Good Relationships among Friends in Grade 4 - 6 at Ban Khao Lo School  (Khao Lo Prachachanutis)
ผลของการใช้กิจกรรมแนะแนวตามหลักอริยสัจ 4 เพื่อพัฒนาสัมพันธภาพที่ดีระหว่างเพื่อนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 - 6 โรงเรียนบ้านเขาล้อ (เขาล้อประชาชนูทิศ)
Authors: Siripon Jiampragorb
ศิริพล เจียมประกอบ
Wunlapa Sabaiying
วัลภา สบายยิ่ง
Sukhothai Thammathirat Open University
Wunlapa Sabaiying
วัลภา สบายยิ่ง
[email protected]
[email protected]
Keywords: กิจกรรมแนะแนว สัมพันธภาพที่ดีระหว่างเพื่อน อริยสัจ 4
Guidance activities
Good relationships among friends
The Four Noble Truth
Issue Date:  15
Publisher: Sukhothai Thammathirat Open University
Abstract: This research aimed to 1) compare the good relationships among friends of fourth to sixth-grade students before and after using guidance activities based on the Four Noble Truth Principles to enhance the good relationships among friends; 2) study the satisfaction of participating the guidance activities based on the Four Noble Truth Principles to develop good relationships among friends.The sample group used in this research consisted of 30 students from grades 4 to 6 at Ban Khaolo (Prachachanutich) School. The sample was obtained through simple random sampling, with 10 students from grade 4, 10 students from grade 5, and 10 students from grade 6. Research tools used included: 1)a friendship quality assessment questionnaire; 2) Guidance activities to develop good relationships among friends based on the Four Noble Truth Principles; 3) a satisfaction assessment questionnaire for guidance activities designed to develop good relationships among friends based on the Four Noble Truth Principles. Statistical analysis tools used include mean, standard deviation, and t-test.The research results show: 1) the students in grades 4 to 6 at Ban Khaolo (Prachachanutich) School showed a statistically significant improvement in their relationships after participating in the guidance activities. Specifically, acceptance of others increased from 3.47 to 4.52 at a significance level of .05; and 2) the students in grades 4 to 6 at Ban Khaolo (Prachachanutich) School reported the highest level of satisfaction with the guidance activities designed to develop good relationships among friends based on the Four Noble Truths.
การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบสัมพันธภาพที่ดีกับเพื่อนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4-6 ก่อนและหลังการใช้กิจกรรมแนะแนวตามหลักอริยสัจ 4 เพื่อพัฒนาสัมพันธภาพที่ดีระหว่างเพื่อน 2) ศึกษาความพึงพอใจกับการเข้าร่วมกิจกรรมแนะแนวตามหลักอริยสัจ 4 เพื่อพัฒนาสัมพันธภาพที่ดีระหว่างเพื่อนกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4-6 โรงเรียนบ้านเขาล้อ (เขาล้อประชาชนูทิศ) จำนวน 30 คน ได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 10 คน  ชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 10 คน และชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 จำนวน 10 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แบบวัดสัมพันธภาพระหว่างเพื่อน  2) กิจกรรมแนะแนวตามหลักอริยสัจ 4 เพื่อพัฒนาสัมพันธภาพที่ดีระหว่างเพื่อน 3) แบบวัดความพึงพอใจในกิจกรรมแนะแนวหลักอริยสัจ 4 เพื่อพัฒนาสัมพันธภาพที่ดีระหว่างเพื่อน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยปรากฏว่า 1) นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4-6 โรงเรียนบ้านเขาล้อ (เขาล้อประชาชนูทิศ) มีสัมพันธภาพด้านการยอมรับผู้อื่นสูงขึ้นจาก 3.47 เป็น 4.52 หลังจากการใช้ชุดกิจกรรมแนะแนวอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 2) นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4-6 โรงเรียนบ้านเขาล้อ (เขาล้อประชาชนูทิศ) มีคะแนนความพึงพอใจในกิจกรรมแนะแนวพัฒนาสัมพันธภาพที่ดีระหว่างเพื่อนตามหลักอริยสัจ 4 ในระดับความพึงพอใจมากที่สุด
URI: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13252
Appears in Collections:Edu-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2652800257.pdf964.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.