Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13314
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorWIJITAR MANAWETen
dc.contributorวิจิตรา มานะเวชth
dc.contributor.advisorSupunyada Suntornnonden
dc.contributor.advisorสุปัญญดา สุนทรนนธ์th
dc.contributor.otherSukhothai Thammathirat Open Universityen
dc.date.accessioned2025-01-24T08:37:27Z-
dc.date.available2025-01-24T08:37:27Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued22/1/2025
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13314-
dc.description.abstractThis study aims to (1) examine the levels of opinion regarding human resource development activities among academic support staff at Sukhothai Thammathirat Open University. (2) Assess the level of work competency among academic support staffs at Sukhothai Thammathirat Open University. (3) Explore the relationship between human resource development activities and work competency among academic support staffs at Sukhothai Thammathirat Open University. (4) Study and propose guidelines for organizing human resource development activities to enhance work competency among academic support staff at Sukhothai Thammathirat Open University.This research employed a survey methodology. The study population consisted of 503 academic support staff at Sukhothai Thammathirat Open University, who were university employees. A sample zize of 223 participants was determined using Taro Yamane's formula. The research instrument was a questionnaire. Quantitative data analysis included frequency, percentage, mean, standard deviation, and correlation coefficient analysis.The findings revealed that (1) the perception level of human resource development activities among academic support staffs at Sukhothai Thammathirat Open University was high. (2) The work competency level of academic support staff at Sukhothai Thammathirat Open University was high. (3)There was a moderately positive correlation between human resource development activities and the work competency of academic support staff at Sukhothai Thammathirat Open University. (4) Key recommendations from the study include the organization should develop training programs emphasizing practical skills applicable to routine work, allocate higher education scholarships for academic support staff, offer comprehensive courses covering a wide range of skills and knowledge, assess the knowledge, skills, and interests of staff before organizing development activities, and ensure that executives play a crucial role in defining a clear vision, which fosters employee’s inspiration and commitment to the organization across all staff levels.en
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาระดับความคิดเห็นต่อกิจกรรมพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ ของบุคลากรสายสนับสนุนวิชาการ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช (2) ศึกษาระดับสมรรถนะในการทำงาน ของบุคลากรสายสนับสนุนวิชาการมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช (3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างกิจกรรมการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์กับสมรรถนะการทำงาน ของบุคคลากรสายสนับสนุนวิชาการมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช (4) ศึกษาและเสนอแนะแนวทางการจัดกิจกรรมพัฒนาทรัพยากรมนุษย์เพื่อยกระดับสมรรถนะการทำงาน ของบุคลากรสายสนับสนุนวิชาการ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชการศึกษานี้ เป็นการศึกษาเชิงสำรวจ ประชากรที่ศึกษาคือ บุคลากรสายสนับสนุนวิชาการ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช ที่มีสถานภาพเป็นพนักงานมหาวิทยาลัย จำนวน 503 คน กลุ่มตัวอย่าง 223 คน คำนวณด้วยสูตรทาโรยามาเน่ เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณใช้สถิติค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์หาค่าสัมประสิทธิ์-สหสัมพันธ์ ผลการศึกษาพบว่า (1) ระดับการรับรู้ต่อกิจกรรมพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ของบุคลากรสายสนับสนุนวิชาการ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช อยู่ในระดับมาก (2) ระดับสมรรถนะการทำงานของบุคลากรสายสนับสนุนวิชาการมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช อยู่ในระดับมาก (3) ความสัมพันธ์ระหว่างกิจกรรมการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์กับสมรรถนะการทำงานของบุคคลากรสายสนับสนุนวิชาการ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช  มีความสัมพันธ์เชิงบวก ในระดับปานกลาง (4) ข้อเสนอแนะที่สำคัญจากการค้นคว้า ได้แก่ องค์การควรจัดหลักสูตรฝึกอบรมที่เน้นทักษะที่ใช้ได้จริงในงานประจำ จัดสรรทุนการศึกษาในระดับสูงให้แก่บุคลากรสายสนับสนุนวิชาการ มีหลักสูตรที่ครอบคลุมทักษะและความรู้ที่หลากหลาย สำรวจความรู้ ทักษะและความสนใจของบุคลากรก่อนจัดกิจกรรมพัฒนา ผู้บริหารควรมีบทบาทสำคัญในการกำหนดวิสัยทัศน์ที่ชัดเจน ซึ่งจะส่งผลให้เกิดความรักและความผูกพันในองค์กรระหว่างบุคลากรทุกระดับth
dc.language.isoth
dc.publisherSukhothai Thammathirat Open University
dc.rightsSukhothai Thammathirat Open University
dc.subjectกิจกรรมพัฒนาทรัพยากรมนุษย์  สมรรถนะการทำงาน  บุคลากรสายสนับสนุนวิชาการมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช การพัฒนาบุคลากรth
dc.subjectHuman resource development activitiesen
dc.subjectWork competencyen
dc.subjectAcademic support staffsen
dc.subjectSukhothai Thammathirat Open Universityen
dc.subjectPersonnel developmenten
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationAdministrative and support service activitiesen
dc.titleThe Relationship between Human Resource Development Activities and Work Competency: A Case Study of Academic Support Staff at Sukhothai Thammathirat Open Universityen
dc.titleความสัมพันธ์ระหว่างกิจกรรมการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์กับสมรรถนะ การทำงาน กรณีศึกษาบุคลากรสายสนับสนุนวิชาการ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการศึกษาค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorSupunyada Suntornnonden
dc.contributor.coadvisorสุปัญญดา สุนทรนนธ์th
dc.contributor.emailadvisor[email protected]
dc.contributor.emailcoadvisor[email protected]
dc.description.degreenameMaster of Public Administration (M.P.A.)en
dc.description.degreenameรัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต แขนงวิชาบริหารรัฐกิจ (รป.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineMaster of Public Administrationen
dc.description.degreedisciplineรัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิตth
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2643001825.pdf2.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.