Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13339
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Sukanya Nuphuak | en |
dc.contributor | สุกัญญา หนูพวก | th |
dc.contributor.advisor | Apinya Wanaset | en |
dc.contributor.advisor | อภิญญา วนเศรษฐ | th |
dc.contributor.other | Sukhothai Thammathirat Open University | en |
dc.date.accessioned | 2025-01-24T08:37:34Z | - |
dc.date.available | 2025-01-24T08:37:34Z | - |
dc.date.created | 2024 | |
dc.date.issued | 30/9/2024 | |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13339 | - |
dc.description.abstract | The objective of this study 1) the performance of five-star hotels listed on the Stock Exchange of Thailand, and 2) the strategies employed by these five-star hotels.The research involves collecting data from the financial statements of listed companies within the tourism and leisure sector in Thailand. The study focuses on seven five-star hotels listed on the Stock Exchange of Thailand, covering the period from 2018 to 2022. The tools used in this study include financial ratios for performance analysis, which comprise profitability ratios, liquidity and debt repayment ratios, and efficiency ratios. Additionally, trend analysis, SWOT analysis, and TOWS Matrix analysis are employed.The study findings are as follows: 1) The performance of hotels listed on the Stock Exchange of Thailand indicates the impact of COVID-19, which resulted in decreased revenue and increased investment to mitigate the challenges posed by the pandemic. The financial ratios reflect the financial situation of these hotels during the COVID-19 period, showing overall negative impacts. 2) The financial management strategies of the listed hotels include competitive strategies, proactive approaches, customer service amenities, corrective strategies, agreements with various government and private sector entities, preventive strategies such as promotions through social media channels, and reactive strategies including resort-style rooms or natural accommodation options that attract modern customers. These options offer nature-based retreats, seminar spaces, event venues, and comprehensive wedding services. | en |
dc.description.abstract | การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ผลการดำเนินงานของธุรกิจโรงแรมห้าดาวที่จดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทย (2) กลยุทธ์ของธุรกิจโรงแรมห้าดาวที่จดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทย การศึกษานี้เป็นการวิจัยเชิงเก็บรวบรวมข้อมูลจากงบการเงินของบริษัทจดทะเบียนนิติกลุ่มอุตสาหกรรมบริการหมวดธุรกิจการท่องเที่ยวและสันทนาการ ธุรกิจโรงแรมห้าดาวที่จดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทย จำนวน 7 บริษัท ช่วง พ.ศ. 2561 – 2565 สำหรับเครื่องมือในการศึกษา ใช้อัตราส่วนทางการเงินมาวิเคราะห์ผลการดำเนินงาน ประกอบด้วย อัตราส่วนที่ใช้วัดความสามารถในการทำกำไร อัตราส่วนสภาพคล่องความสามารถในการชำระหนี้ และอัตราส่วนวัดประสิทธิภาพในการดำเนินงาน รวมทั้ง การวิเคราะห์แนวโน้ม การวิเคราะห์สวอต และการวิเคราะห์ทาวแมทริกซ์ผลการศึกษาพบว่า (1) ผลการดำเนินงานของธุรกิจโรงแรมที่จดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทยแสดงให้เห็นถึงผลกระทบจากโควิด-19 ที่ทำให้รายได้ของธุรกิจโรงแรมลดลงและมีการขยายการลงทุนเพื่อป้องกันอุปสรรค จากสถานการณ์แพร่ระบาด สำหรับอัตราส่วนทางการเงินแสดงให้เห็นถึงสถานการณ์ทางการเงินของธุรกิจโรงแรมในช่วงโควิด-19 โรงแรมทั้งหมดได้รับผลกระทบด้านลบ (2) กลยุทธ์การจัดการด้านการเงินที่จดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทย คือการแข่งขันในธุรกิจ กลยุทธ์เชิงรุก สิ่งอำนวยความสะดวกสำหรับลูกค้าที่เข้าพักบริการ กลยุทธ์เชิงแก้ไข การทำสัญญาบันทึกข้อตกลงร่วมกับหน่วยงานต่างๆ ในภาครัฐและเอกชน กลยุทธ์เชิงป้องกัน การส่งเสริมการขายผ่านทางช่องทางสื่อสังคมออนไลน์ กลยุทธ์เชิงรับ รูปแบบของห้องพักรีสอร์ท หรือห้องพักตามธรรมชาติ ที่สามารถดึงดูดลูกค้าตามยุคสมัยใหม่ ที่สามารถจัดค่ายพักผ่อนในธรรมชาติ หรือเป็นพื้นที่สัมมนาจัดงานเลี้ยงสังสรรค์ งานแต่งที่ครบวงจร | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Sukhothai Thammathirat Open University | |
dc.rights | Sukhothai Thammathirat Open University | |
dc.subject | ผลการดำเนินงาน กลยุทธ์การจัดการ และธุรกิจโรงแรม | th |
dc.subject | Operational performance | en |
dc.subject | Management strategies | en |
dc.subject | and Hotel business. | en |
dc.subject.classification | Business | en |
dc.subject.classification | Business | en |
dc.subject.classification | Business | en |
dc.subject.classification | Other service activities | en |
dc.subject.classification | Protection of persons and property | en |
dc.title | Performance Analysis and Operation Strategy of Hotel Businesses Listed on The Stock Exchange of Thailand. | en |
dc.title | การวิเคราะห์ผลการดำเนินงานและกลยุทธ์การดำเนินงานของธุรกิจโรงแรมที่จดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทย | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การศึกษาค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Apinya Wanaset | en |
dc.contributor.coadvisor | อภิญญา วนเศรษฐ | th |
dc.contributor.emailadvisor | [email protected] | |
dc.contributor.emailcoadvisor | [email protected] | |
dc.description.degreename | Master of Business Administration (Business and Hospitality Management) (M.B.A. (Business and Hospitality Management)) | en |
dc.description.degreename | บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (การจัดการธุรกิจและการบริการ) (บธ.ม. (การจัดการธุรกิจและการบริการ)) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | Master of Business Administration (Business and Hospitality Management) | en |
dc.description.degreediscipline | บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (การจัดการธุรกิจและการบริการ) | th |
Appears in Collections: | Manage-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2643003904.pdf | 1.34 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.