Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13376
Title: | Marketing Mix Factors Affecting the Decision to Use Financial Services of Members of Doi Kham Food Products Savings and Credit Cooperative Limited ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการทางการเงินของสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์ดอยคำผลิตภัณฑ์อาหาร จำกัด |
Authors: | Suthina Khamngoen สุทินา คำเงิน Narubodee Wathanakom นฤบดี วรรธนาคม Sukhothai Thammathirat Open University Narubodee Wathanakom นฤบดี วรรธนาคม [email protected] [email protected] |
Keywords: | ส่วนประสมทางการตลาด การตัดสินใจใช้บริการทางการเงิน Marketing Mix Decision to Use Financial Services |
Issue Date: | 30 |
Publisher: | Sukhothai Thammathirat Open University |
Abstract: | The objectives of this research were to study: 1) the demographic factors of members of Doi Kham Food Products Savings Cooperative Limited, 2) the marketing mix factors of Doi Kham Food Products Savings Cooperative Limited, 3) the financial service decision-making of members of Doi Kham Food Products Savings Cooperative Limited, 4) the differences in financial service decision-making of members of Doi Kham Food Products Savings Cooperative Limited categorized by demographic factors, and 5) the impact of marketing mix factors on the financial service decision-making of members of Doi Kham Food Products Savings Cooperative Limited.This study employed a quantitative research methodology, collecting data through questionnaires from members of Doi Kham Food Products Savings Cooperative Limited who had decided to use financial services. The total population for this study was 274 individuals, from which a sample of 200 participants was selected using systematic random sampling. Data were analyzed using descriptive statistics, including frequency, percentage, mean, and standard deviation, along with inferential statistics using one-way analysis of variance and multiple linear regression analysis.The results of the study showed that: 1) most participants were female, aged 31-40 years, married, had a bachelor's degree, and had an average monthly income of 20,001-30,000 baht; 2) cooperative members had opinions regarding the marketing mix factors at a high level; 3) cooperative members had high opinions about financial service decision-making; 4) different education levels and average monthly incomes resulted in significant differences in financial service decision-making at the 0.05 level; and 5) the marketing mix factors related to promotion and physical environment significantly influenced the financial service decision-making of cooperative members at the 0.05 level. การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ของสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์ดอยคำผลิตภัณฑ์อาหาร จำกัด (2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดของสหกรณ์ ออมทรัพย์ดอยคำผลิตภัณฑ์อาหาร จำกัด (3) การตัดสินใจใช้บริการทางการเงินของสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์ดอยคำผลิตภัณฑ์อาหาร จำกัด (4) เปรียบเทียบความแตกต่างของการตัดสินใจใช้บริการทางการเงินของสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์ดอยคำผลิตภัณฑ์อาหาร จำกัด โดยจำแนกตามปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ (5) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการทางการเงินของสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์ดอยคำผลิตภัณฑ์อาหาร จำกัดการศึกษานี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ โดยเก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากประชากรที่เป็นสมาชิกสหกรณ์ออมทรัพย์ดอยคำผลิตภัณฑ์อาหาร จำกัด ที่ตัดสินใจใช้บริการทางการเงิน ประชากรทั้งหมดในการศึกษาครั้งนี้มีจำนวน 274 คน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบเป็นระบบ เพื่อเลือกกลุ่มตัวอย่างจำนวน 200 คน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติอนุมานด้วยวิธีการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียวและการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณเชิงเส้นตรงผลการศึกษาพบว่า (1) ปัจจัยประชากรศาสตร์ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 31 - 40 ปี มีสถานภาพสมรส จบการศึกษาในระดับปริญญาตรี มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001 - 30,000 บาท (2) สมาชิกสหกรณ์มีความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดอยู่ในระดับมากที่สุด (3) สมาชิกสหกรณ์มีความคิดเห็นเกี่ยวกับการตัดสินใจใช้บริการทางการเงินอยู่ในระดับมาก (4) ปัจจัยประชากรศาสตร์ที่มีระดับการศึกษา และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนที่แตกต่างกันมีการตัดสินใจใช้บริการทางการเงินของสมาชิกสหกรณ์แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 (5) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านสภาพแวดล้อมทางกายภาพ ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการทางการเงินของสมาชิกสหกรณ์ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 |
URI: | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13376 |
Appears in Collections: | Manage-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2653001723.pdf | 1.75 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.