Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13397
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSutum Vimonkittipongen
dc.contributorสุธรรม วิมลกิตติพงศ์th
dc.contributor.advisorAnothai Ngamvichaikiten
dc.contributor.advisorอโณทัย งามวิชัยกิจth
dc.contributor.otherSukhothai Thammathirat Open Universityen
dc.date.accessioned2025-01-24T08:37:53Z-
dc.date.available2025-01-24T08:37:53Z-
dc.date.created2024
dc.date.issued19/12/2024
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13397-
dc.description.abstractThe objectives of this study were: (1) to examine the demographic factors of consumers purchasing OTOP cashew nut products in Ranong Province; (2) to analyze the marketing mix factors influencing the purchase of OTOP cashew nut products by consumers in Ranong Province; (3) to investigate the purchasing decisions for OTOP cashew nut products among consumers in Ranong Province; (4) to compare purchasing decisions for OTOP cashew nut products based on different demographic factors; and (5) to assess the impact of marketing mix factors on consumers' purchasing decisions for OTOP cashew nuts in Ranong Province.This study was conducted using a quantitative research approach. The target population comprised consumers residing in Ranong Province who decided to purchase OTOP cashew nut products, though the exact population size was unknown. A sample size of 400 was determined using Cochran’s formula and selected through cluster sampling. Data was collected using a structured questionnaire. The statistical methods applied for data analysis included frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, one-way ANOVA, and multiple regression analysis.The study's findings revealed that: (1) the majority of OTOP cashew nut consumers in Ranong Province were female, aged 36-45 years, single, holding a bachelor's degree, employed in state enterprises, and with a monthly income of 20,001 - 30,000 baht; (2) the marketing mix factors were considered highly significant; (3) overall, the factors influencing purchasing decisions were rated at a high level; (4) age, marital status, occupation, and monthly income significantly affected purchasing decisions; and (5) marketing mix factors had a statistically significant impact on purchasing decisions at the 0.05 level, accounting for 81.7% of the variance.en
dc.description.abstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ของผู้ซื้อสินค้าโอทอปเม็ดมะม่วงหิมพานต์ของผู้บริโภค จังหวัดระนอง (2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดสินค้าโอทอปเม็ดมะม่วงหิมพานต์ (3) การตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าโอทอปเม็ดมะม่วงหิมพานต์ของผู้บริโภค จังหวัดระนอง (4) เปรียบเทียบการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าโอทอปเม็ดมะม่วงหิมพานต์ของผู้บริโภค จังหวัดระนอง ที่จำแนกด้วยปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ และ (5) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าโอทอปเม็ดมะม่วงหิมพานต์ของผู้บริโภค จังหวัดระนองการศึกษานี้เป็นการศึกษาเชิงปริมาณ ประชากร คือ ผู้บริโภคที่พักอาศัยในพื้นที่จังหวัดระนอง และตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าโอทอปเม็ดมะม่วงหิมพานต์ ซึ่งไม่ทราบจำนวนที่แน่นอน กำหนดกลุ่มตัวอย่างด้วยสูตรของคอร์แครน ได้กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 400 คน ด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งกลุ่ม เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียวและการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณผลการศึกษาพบว่า (1) ผู้ซื้อสินค้าโอทอปเม็ดมะม่วงหิมพานต์ของผู้บริโภคจังหวัดระนอง ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 36-45 ปี มีสถานภาพการสมรสเป็นโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรี อาชีพพนักงานรัฐวิสาหกิจ และมีรายได้ต่อเดือน 20,001 – 30,000 บาท (2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด มีความสำคัญอยู่ในระดับมาก (3) ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าโดยรวมมีการตัดสินใจเลือกซื้ออยู่ในระดับมาก (4) อายุ สถานภาพการสมรส อาชีพและรายได้ต่อเดือนที่แตกต่างกันมีการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าโอทอปเม็ดมะม่วงหิมพานต์ แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 (5) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าโอทอปเม็ดมะม่วงหิมพานต์ของผู้บริโภค จังหวัดระนอง ภาพรวม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยภาพรวมคิดเป็นร้อยละ 81.7th
dc.language.isoth
dc.publisherSukhothai Thammathirat Open University
dc.rightsSukhothai Thammathirat Open University
dc.subjectปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด การตัดสินใจในการเลือกซื้อ โอทอปเม็ดมะม่วงหิมพานต์th
dc.subjectMarketing Mix Factorsen
dc.subjectPurchasing Decisionsen
dc.subjectOTOP Cashew Nuten
dc.subject.classificationBusinessen
dc.subject.classificationWholesale and retail trade; repair of motor vehicles and motorcyclesen
dc.titleMarketing Mix Factors Influencing Customer Purchasing Decision toward OTOP Cashew Nut in Ranong Provinceen
dc.titleปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าโอทอปเม็ดมะม่วงหิมพานต์ของผู้บริโภค จังหวัดระนองth
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการศึกษาค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorAnothai Ngamvichaikiten
dc.contributor.coadvisorอโณทัย งามวิชัยกิจth
dc.contributor.emailadvisor[email protected]
dc.contributor.emailcoadvisor[email protected]
dc.description.degreenameMaster of Business Administration (M.B.A.)en
dc.description.degreenameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต แขนงวิชาบริหารธุรกิจ (บธ.ม.)th
dc.description.degreelevelMaster's Degreeen
dc.description.degreelevelปริญญาโทth
dc.description.degreedisciplineMaster of Business Administrationen
dc.description.degreedisciplineบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตth
Appears in Collections:Manage-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2653002184.pdf999.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.