Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13565
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเฉลิมศักดิ์ ตุ้มหิรัญth_TH
dc.contributor.authorนภัสวรรณ งามสว่างth_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2025-01-24T08:57:16Z-
dc.date.available2025-01-24T08:57:16Z-
dc.date.issued2566-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/13565en_US
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (กษ.ม. (ส่งเสริมและพัฒนาการเกษตร))--มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2566th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาข้อมูลทั่วไปและการปฏิบัติตามบทบาทและหน้าที่ของนักวิชาการส่งเสริมการเกษตร 2) การใช้สื่ออินโฟกราฟิกเพื่อประชาสัมพันธ์งานส่งเสริมการเกษตรของนักวิชาการส่งเสริมการเกษตร 3) สำรวจความต้องการพัฒนาสื่ออินโฟกราฟิกเพื่อประชาสัมพันธ์งานส่งเสริมการเกษตรของนักวิชาการส่งเสริมการเกษตร 4) พัฒนาสื่ออินโฟกราฟิกเพื่อประชาสัมพันธ์งานส่งเสริมการเกษตรของนักวิชาการส่งเสริมการเกษตร 5) ประเมินความพึงพอใจสื่ออินโฟกราฟิกเพื่อประชาสัมพันธ์งานส่งเสริมการเกษตรของนักวิชาการส่งเสริมการเกษตร การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ ประชากรที่ศึกษา คือ นักวิชาการส่งเสริมการเกษตรในจังหวัดจันทบุรี จำนวน 72 คน และประธานกลุ่มแปลงใหญ่ทุเรียนในจังหวัดจันทบุรี จำนวน 11 คน ใช้แบบสอบถามอิเล็กทรอนิกส์เก็บข้อมูลวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ ได้แก่ การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าต่ำสุด ค่าสูงสุด ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการ วิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการวิจัย พบว่า 1) นักวิชาการส่งเสริมการเกษตรจังหวัดจันทบุรี ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุเฉลี่ย 40 ปี ระดับตำแหน่งปฏิบัติการ มีอายุการทำงานเฉลี่ย 10 ปี ปฏิบัติหน้าที่กลุ่มอารักขาพืช 2) นักวิชาการส่งเสริมการเกษตรจังหวัดจันทบุรีใช้สื่อออนไลน์ในการเผยแพร่ด้วยโทรศัพท์มือถือ โดยได้รับสื่ออินโฟกราฟิกจากสำนักงานเกษตรจังหวัด ความถี่การใช้เฉลี่ย 12 ครั้ง/เดือน 3) นักวิชาการส่งเสริมการเกษตรจังหวัดจันทบุรี ต้องการพัฒนาสื่ออินโฟกราฟิกให้มีข้อความส่วนหัวเรื่อง ว่าข่าวประชาสัมพันธ์ ระบุที่อยู่สำนักงานเกษตรอำเภอ/จังหวัด ใช้โลโก้กรมส่งเสริมการเกษตรและสำนักงานเกษตรจังหวัดจันทบุรี รูปแบบตัวอักษรศรีราชา ตัวเลขอารบิก ใช้ภาพการปฏิบัติงานของนักวิชาการส่งเสริมการเกษตร โทนสีเย็น ขนาดเอสี่ 4) ผู้วิจัยมีการพัฒนาสื่ออินโฟกราฟิกโดยมีองค์ประกอบดังนี้ กำหนดเนื้อหา (1) วันเก็บเกี่ยวและฤดูกาลเริ่มต้นฤดูกาลเก็บเกี่ยวทุเรียนจังหวัดจันทบุรี ด้วยโครงสร้างรูปแบบบทความ (2) จุดบริการตรวจก่อนตัดทุเรียน ด้วยโครงสร้างรูปแบบมีหัวข้อย่อย (3) กระบวนการ 5 ขั้นตอนตรวจก่อนตัดทุเรียน ด้วยโครงสร้างรูปแบบอธิบายขั้นตอนการทำงาน กำหนดภาพให้ตรงกับข้อมูล ผลิตสื่ออินโฟกราฟิกโดยใช้โปรแกรมทางคอมพิวเตอร์ และเผยแพร่สื่ออินโฟกราฟิกผ่านสื่อออนไลน์ให้กับนักวิชาการ ส่งเสริมการเกษตรและประธานกลุ่มแปลงใหญ่ทุเรียนจังหวัดจันทบุรี 5) นักวิชาการส่งเสริมการเกษตรและประธานกลุ่มแปลงใหญ่ทุเรียนจังหวัดจันทบุรีมีความพึงพอใจสื่ออินโฟกราฟิกในด้านการนำเสนอข้อมูลที่ครบถ้วน การออกแบบสามารถจดจำได้ง่าย สามารถใช้สื่ออินโฟกราฟิกเผยแพร่ประชาสัมพันธ์ได้อย่างรวดเร็ว ทำให้ผู้รับสารเข้าใจงานของนักวิชาการส่งเสริมการเกษตรจังหวัดจันทบุรีได้ครบถ้วนทำให้การสื่อสารมีประสิทธิภาพมากขึ้นth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาเกษตรศาสตร์และสหกรณ์--วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. วิชาเอกส่งเสริมและพัฒนาการเกษตร--วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectเกษตรกรรม--การประชาสัมพันธ์--ไทย--จันทบุรีth_TH
dc.titleการพัฒนาสื่ออินโฟกราฟิกเพื่อประชาสัมพันธ์งานส่งเสริมการเกษตรของนักวิชาการส่งเสริมการเกษตรในจังหวัดจันทบุรีth_TH
dc.title.alternativeInfographic media development for public relation agricultural extension of extensionist in Chanthaburi Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameเกษตรศาสตรมหาบัณฑิต (ส่งเสริมและพัฒนาการเกษตร)th_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this research were to 1) study general information and practice according to roles and responsibilities of the extensionists 2) study the use of infographic media for agricultural extension public relations of extensionists 3) survey the needs in the development of infographic media for agricultural extension public relations of extensionists 4) develop the infographic media for agricultural extension public relations of extensionists 5) evaluate the satisfaction of infographic media for agricultural extension public relations of extensionists. This research was survey research. The population of this study was 72 extensionists in Chanthaburi province and 11 chairpersons of durian collaborative farming group in Chanthaburi province.Data were collected by using electronic questions. Data were analyzed by using statistics such as frequency distribution, percentage, minimum value, maximum value, mean, standard deviation, and content analysis. The results of the research found that 1) the extensionists in Chanthaburi province were mostly female with the average age of 40 years old and the position of practitioner. The average working time was 10 years and practiced on the duty of plant protection service group. 2) Chanthaburi agricultural extensionists use online media in the distribution through mobile phone by receiving the infographic media from provincial office of agriculture and had the average frequency in the use of 12 time/month. 3)Chanthaburi agricultural extensionists needed the development of infographic media to include the headline which said public relations news specify the address of district/provincial office of agriculture with the logo of the department of agricultural extension and Chanthaburi provincial office of agriculture, the Sriracha font, Arabic number, and photos during the operation time of the extensionists with calm tone and A-4 size. 4) The research has developed infographic media by using the following components to determine the content: (1) harvest day and the beginning of durian harvesting season in Chanthaburi through using visualized article model structure; (2) checking service area prior to durian cutting through listed model structure; (3) the 5-step process prior to durian cutting through road map model description structure. The determination of data to be in line with the data, the infographic media production by using computer programming, and the distribution of infographic media through online media for the agricultural extensionists and chief of large durian collective farming group of Chanthaburi 5) The extensionists and the chairman of durian collaborative farming group in Chanthaburi province were satisfied with the infographic regarding the complete presentation, the easy to remember design, the ability to use infographic media for public relations making the receiver completely understand the work of the extensionists in Chanthaburi and communicate more effectively.en_US
dc.contributor.coadvisorจินดา ขลิบทองth_TH
Appears in Collections:Agri-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2649001605.pdf2.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.