Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/2842
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | อภิรักษ์ อนะมาน | th_TH |
dc.contributor.author | พรนภา แซ่อุ่ย, 2533- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.date.accessioned | 2023-01-27T02:26:07Z | - |
dc.date.available | 2023-01-27T02:26:07Z | - |
dc.date.issued | 2560 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/2842 | en_US |
dc.description.abstract | การศึกษาค้นคว้าอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) สร้างหนังสือส่งเสริมการอ่านบทร้อยกร้อง เรื่อง “เปิดเมืองระนอง ท่องอันดามัน” สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 จังหวัดระนอง และ(2) ตรวจสอบคุณภาพของหนังสือส่งเสริมการอ่านที่สร้างขึ้นผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ ผู้ทรงคุณวุฒิด้านภาษาไทยและด้านการสร้างหนังสือส่งเสริมการอ่านจำนวน 3 คน และนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 จำนวน 10 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ(1) หนังสือส่งเสริมการอ่านบทร้อยกร้อง เรื่อง “เปิดเมืองระนอง ท่องอันดามัน” (2) แบบประเมินคุณภาพหนังสือส่งเสริมการอ่านโดยผู้เชี่ยวชาญ และ(3) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานผลการศึกษามีดังนี้ (1) หนังสือส่งเสริมการอ่านที่สร้างขึ้นแต่งเป็นคำประพันธุ์ประเภทกาพย์ยานี 11 และกลอนสุภาพ มีเนื้อหาประกอบด้วย เนื้อเรื่องเกี่ยวกับจังหวัดระนอง จำนวน 5 เรื่องแต่ละเรื่องมีคำอธิบายศัพท์ และกิจกรรมท้ายเรื่อง และ(2) คุณภาพของหนังสือส่งเสริมการอ่านประเมินโดยผู้เชี่ยวชาญ มีผลการประเมินทั้ง 5 ด้าน คือ ด้านเนื้อหา ด้านวิธีนำเสนอด้านการใช้ภาษา ด้านการจัดรูปเล่มและภาพประกอบ และด้านประโยชน์ที่ได้รับอยู่ในระดับมากที่สุด และนักเรียนมีความพึงพอใจต่อหนังสือส่งเสริมการอ่านอยู่ในระดับมาก | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาหลักสูตรและการสอน--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | หนังสือและการอ่าน | th_TH |
dc.subject | การส่งเสริมการอ่าน | th_TH |
dc.title | การสร้างหนังสือส่งเสริมการอ่านบทร้อยกรอง เรื่อง “เปิดเมืองระนอง ท่องอันดามัน” สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 จังหวัดระนอง | th_TH |
dc.title.alternative | Construction of a Thai poem reading enhancement book on “Opening Ranong City and travelling in Andaman Sea” for Prathom Suksa VI students in Ranong Province | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The purposes of this study were (1) to construct a Thai poem reading enhancement book on “Opening Ranong City and Travelling in Andaman Sea” for Prathom suksa VI students in Ranong province; and (2) to verify quality of the constructed reading enhancement book. The informants for this study consisted of a group of three experts on Thai language and on construction of reading enhancement book, and a group of 10 Prathom Suksa VI students in Ranong province. The instruments employed for this study comprised (1) a Thai poem reading enhancement book on “Opening Ranong City and Travelling in Andaman Sea” for Prathom suksa VI students; (2) a reading enhancement book quality verification form for the experts; and (3) a form for assessment of student’s satisfaction. Data were statistically analyzed using the percentage, mean, and standard deviation. Results of the study were as follows: (1) the constructed reading enhancement book was written in the poetic forms of Kap Yani 11 and Klon 8; its contents comprised five stories of Ranong province, each of which was completed with glossary, and end-of-story activities; and (2) quality of the constructed reading enhancement book, as verified by experts, was at the highest level in all five aspects, namely, the contents, presentation approach, language usage, book format and illustrations, and usefulness of the book; also, the students’ satisfaction with the reading enhancement book was at the high level. | en_US |
Appears in Collections: | Edu-Independent study |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
fulltext_159954.pdf | 30.45 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License