Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/2851
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorองอาจ ซึมรัมย์th_TH
dc.contributor.authorฟ้าคำรณ กมล, 2520-th_TH
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.date.accessioned2023-01-27T03:28:52Z-
dc.date.available2023-01-27T03:28:52Z-
dc.date.issued2560-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/2851en_US
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) สร้างหนังสืออ่านเพิ่มเติมกลมสาระการเรียนรู้คณิตศาสตร์ เรื่อง พื้นที่ผิวและปริมาตร์สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 และ(2) ตรวจสอบคุณภาพของหนังสืออ่านเพิ่มเติมที่สร้างขึ้น การศึกษาครั้งนี้เริ่มจากศึกษาความเป็นมาและความสำคัญของปัญหาการเรียนรู้คณิตศาสตร์และการสร้างหนังสืออ่านเพิ่มเติมวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง พื้นที่ผิวและปริมาตรการดำเนินงานมีขั้นตอน ดังนี้ กำหนดโครงสร้าง ร่างต้นแบบ ตรวจสอบร่างต้นแบบนำร่างต้นแบบเสนอให้อาจารย์ที่ปรึกษาตรวจสอบ ปรับปรุงแก้ไขตามข้อเสนอแนะ ตรวจสอบคุณภาพโดยให้ผู้เชี่ยวชาญและนักเรียนประเมิน วิเคราะห์ผลจากแบบประเมิน ปรับปรุงตามข้อเสนอแนะ และจัดทำฉบับสมบูรณ์ ผลการศึกษาพบว่า(1) หนังสืออ่านเพิ่มเติมวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง พื้นที่ผิวและปริมาตรที่สร้างขึ้น แบ่งออกเป็น 5 บท คือบทที่ 1 ปริซึม บทที่ 2 พีระมิด บทที่ 3 ทรงกระบอก บทที่ 4 กรวยและบทที่ 5 ทรงกลม แต่ละบทมีเนื้อหาเกี่ยวกับลักษณะของรูปทรงเรขาคณิตการหาพื้นที่ผิว และการหาปริมาตร และ(2) ผลการตรวจสอบคุณภาพหนังสือหนังสืออ่านเพิ่มเติมที่สร้างขึ้น ประเมินโดยผู้เชี่ยวชาญและนักเรียน พบว่า ภาพประกอบมีความเหมาะสมในระดับมากที่สุด การจัดทำรูปเล่มและการพิมพ์ลักษณะของเนื้อหา การใช้ภาษา คุณค่าและประโยชน์ที่จะได้รับ มีความเหมาะสมในระดับมากth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาหลักสูตรและการสอน--การศึกษาเฉพาะกรณีth_TH
dc.subjectหนังสืออ่านประกอบ--การเขียนth_TH
dc.subjectคณิตศาสตร์--การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)th_TH
dc.subjectการศึกษาอิสระ--หลักสูตรและการสอนth_TH
dc.titleการสร้างหนังสืออ่านเพิ่มเติมกลุ่มสาระการเรียนรู้คณิตศาสตร์เรื่อง พื้นที่ผิวและปริมาตร สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3th_TH
dc.title.alternativeConstruction of a mathematics supplementary reading entitled surface area and volume for Mathayom Suksa III studentsen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศึกษาศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาศึกษาศาสตร์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this independent study were (1) to construct a mathematics supplementary reading entitled Surface Area and Volume for MathayomSuksa III students; and (2) to verify quality of the constructed supplementary reading. This study started with a study of the background and significance of mathematics learning problems and the creation of a mathematics supplementary reading on Surface Area and Volume. The operation process comprised the following steps: determination of the master structure, drafting the prototype supplementary reading, reviewing the drafted prototype, submitting the drafted prototype to the advisor for verification, improvement of the first draft based on advisor’s suggestions, asking the experts and students to evaluate quality of the supplementary reading, analyzing results of the evaluation, improving the supplementary reading based on evaluation results, and constructing the complete final version of the supplementaty reading. Findings of this study were as follows: (1) the constructed mathematics supplementary reading entitled Surface Area and Volume was composed of five chapters, namely, Chapter 1: Prisms; Chapter 2: Pyramids; Chapter 3: Cylinders; Chapter 4: Cones; and Chapter 5: Spheres; each of the chapterscontained information aboutcharacteristics of geometric shapes, and how to find their surface areas andtheir volumes; and (2) the results of quality verification of the supplementary reading asassessed by experts and students indicated that the illustrations were appropriate at the highest level; while the formating and printing, characteristics of contents, the uses of language, and the benefits and value of the supplementary reading were at the highly appropriate level.en_US
Appears in Collections:Edu-Independent study

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fulltext_157932.pdfเอกสารฉบับเต็ม23.39 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons