Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/2883
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | สุรีย์ เข็มทอง | th_TH |
dc.contributor.author | ชยพล ฉัตรชัยเดช, 2505- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษา | th_TH |
dc.date.accessioned | 2023-01-27T07:34:26Z | - |
dc.date.available | 2023-01-27T07:34:26Z | - |
dc.date.issued | 2563 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/2883 | en_US |
dc.description | ดุษฎีนิพนธ์ (บธ.ด. (วิทยาการจัดการ)) -- มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2563 | th_TH |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เปรียบเทียบมุมมองของนักท่องเที่ยวชาวเอเชียและยุโรปต่อจุดหมายปลายทางการท่องเที่ยวในประเทศไทย เกี่ยวกับภาพลักษณ์ ความคาดหวังคุณภาพการบริการ การรับรู้คุณค่า ความพึงพอใจและความภักดี (2) วิเคราะห์อิทธิพลทางตรงและทางอ้อมระหว่างภาพลักษณ์ ความคาดหวังคุณภาพการบริการ การรับรู้คุณค่า ความพึงพอใจที่มีต่อความภักดี (3) พัฒนารูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุปัจจัยที่ส่งผลต่อความภักดีของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ โดยรวม และ (4) พัฒนารูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุปัจจัยที่ส่งผลต่อความภักดีของทั้งนักท่องเที่ยวชาวเอเชียและชาวยุโรปในการท่องเที่ยวประเทศไทยผลการวิจัยพบว่า (1) นักท่องเที่ยวชาวเอเชียและชาวยุโรป มีมุมมองต่อจุดหมายปลายทางการท่องเที่ยวในประเทศไทย ที่แตกต่างกันในด้านการรับรู้คุณค่าและความพึงพอใจอย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยชาวเอเชีย มีการรับรู้คุณค่าและพึงพอใจมากกว่าชาวยุโรป (2) ภาพลักษณ์จุดหมายปลายทางและความคาดหวังคุณภาพการบริการ ต่างมีอิทธิพลทางตรงต่อการรับรู้คุณค่าและความพึงพอใจ และมีอิทธิพลทั้งทางตรงและทางอ้อมต่อความภักดีของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติโดยรวม กรณีอิทธิพลทางอ้อมส่งผ่านการรับรู้คุณค่าและความพึงพอใจ อย่างมีนัยสา คัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 (3) รูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุปัจจัยที่ส่งผลต่อความภักดีของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติโดยรวม มีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ตามเกณฑ์ (P-Value >0.05 และค่า GFI > 0.95) และ (4) รูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุปัจจัยที่ส่งผลต่อความภักดีของนักท่องเที่ยวทั้งชาวเอเชียและชาวยุโรป มีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ (P-Value > 0.05 และค่า GFI > 0.95) | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาวิทยาการจัดการ--วิทยานิพนธ์ | th_TH |
dc.subject | นักท่องเที่ยวต่างชาติ | th_TH |
dc.subject | ความภักดี | th_TH |
dc.subject | การท่องเที่ยว--ไทย | th_TH |
dc.title | การพัฒนารูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุปัจจัยที่ส่งผลต่อความภักดีของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติในการท่องเที่ยวประเทศไทย | th_TH |
dc.title.alternative | Development of a causal relationship model factors affecting the loyalty of foreign tourists towards tourism in Thailand | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | บริหารธุรกิจดุษฎีบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาเอก | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาวิทยาการจัดการ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this research were: (1) to study Asian and European tourists’ perceptions on destination tourism in Thailand regarding the image, expected service quality, perceived value, tourist satisfaction and loyalty (2) to analyze the direct and indirect relationships between the destination image, expected service quality, perceive value, and tourist satisfaction on foreign tourist loyalty (3) to develop the causal relationship model factors affecting the overall of foreign tourist loyalty, and (4) to develop the causal relationship model factors affecting the Asian and European tourists loyalty towards tourism in Thailand.The study methodology involved mixed methods which included quantitative and qualitative research. The sample group used in the quantitative research were Asians and Europeans who visited Thailand during the year of 2019, aged over eighteen years old and they could communicate in English in total of 600 people, by using a systematic sampling method. The qualitative research used purposive sampling to select 10 foreign informants who were travelling in Thailand for more than twice, stayed not less than five nights, and agreed to take interviews. The research instruments used for data collection were questionnaires and the in-depth interview. Descriptive statistics and Inferential statistics, including t-test, and structural equation model were used to analyzed the quantitative data. Content analysis was employed to analyze the interview data. The findings indicated that (1) Asian and European tourists have different perceptions on perceived value and tourist satisfaction with tourism in Thailand at a statistically significant level of 0.05, with Asians being more perceived value and satisfied than Europeans. (2) The destination image and expected service quality had been identified as a direct effect on perceived value and satisfaction, and there were direct and indirect effects on tourist loyalty. For the indirect relationship path, it was found that it was mediated by perceived value and tourist satisfaction at a statistically significant level of 0.05. (3) A causal relationship model factors affecting the loyalty of foreign tourists were demonstrated a good model fit (P-Value > 0.05 and GFI >0.95). (4) A causal relationship model factor affecting the loyalty of Asian and European were also shown a good model fit (P-Value > 0.05 and GFI > 0.95). | en_US |
dc.contributor.coadvisor | อัศวิน แสงพิกุล | th_TH |
dc.contributor.coadvisor | ปราโมทย์ ลือนาม | th_TH |
Appears in Collections: | Manage-Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FULLTEXT.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 42.96 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License