Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/3109
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorภวัต เจียมจิณณวัตร, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.advisorอัจฉรา โพธิ์ดี, อาจารย์ที่ปรึกษาth_TH
dc.contributor.authorอทิตยา มณีดุลย์, 2532--
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สำนักบัณฑิตศึกษาth_TH
dc.date.accessioned2023-02-07T06:59:56Z-
dc.date.available2023-02-07T06:59:56Z-
dc.date.issued2563-
dc.identifier.urihttps://ir.stou.ac.th/handle/123456789/3109-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (กษ.ม. (การจัดการการเกษตร)) -- มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2563th_TH
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ข้อมูลพื้นฐานของสมาชิกกลุ่มเกษตรกรแปลงใหญ่ลองกอง ตำบลปริก อำเภอสะเดา จังหวัดสงขลา 2) สภาพการผลิตและการตลาดลองกองของสมาชิกกลุ่ม 3) การดำเนินงานของกลุ่ม 4) แนวทางการพัฒนาการจัดการการผลิตและการตลาดของกลุ่ม ผลการวิจัยพบว่า 1) เกษตรกรส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุเฉลี่ย 54.74 ปี มีสมาชิกครัวเรือนเฉลี่ย 4 คน ปลูกยางพาราเป็นอาชีพหลัก และทาสวนลองกองและไม้ผลอื่น ๆ เป็นอาชีพรอง มีพื้นที่ทำการเกษตรเฉลี่ย 15 ไร่ พื้นที่ปลูกลองกองเฉลี่ย 3 ไร่ ประสบการณ์ในการปลูกลองกองเฉลี่ย 13 ปี ทาสวนลองกองเพราะสืบทอดบรรพบุรุษ รายได้เฉลี่ยจากการทำสวนลองกองอยู่ที่ 17,376 บาท/ครัวเรือน/ปี ต้นทุนเฉลี่ยอยู่ที่ 5,031.48 บาท/ปี 2) เกษตรกรทุกรายปลูกลองกองพันธุ์ต้นหยงมัส นิยมปลูกเป็นสวนผสม ด้วยวิธีเพาะเมล็ด อายุต้นลองกองส่วนใหญ่อยู่ที่ 10 - 20 ปี ใช้ระยะปลูก 7 7 เมตร มีการตัดแต่งกิ่ง ช่อดอก และช่อผล โดยใช้แรงงานในครัวเรือน การดูแลรักษาสวนลองกองส่วนใหญ่เลือกใช้ปุ๋ยเคมีร่วมกับปุ๋ยอินทรีย์ และเกษตรกรมีปัญหาเรื่องโรคราสีชมพูและผีเสื้อมวนหวานี้เป็นแมลงศัตรูสำคัญของสวนลองกอง ซึ่งเกษตรกรมีการป้องกันด้วยการตัดแต่งกิ่ง การตลาดของสมาชิกมีการจำหน่าย 3 รูปแบบ คือเหมาสวน ขายปลีกหน้าสวนและตลาดในชุมชน และการขายออนไลน์ แบ่งเกรดการขายเป็น 3 เกรด คือ A B และC 3) การดำเนินงานของกลุ่ม สมาชิกมีความพึงพอใจต่อการดำเนินงานของกลุ่มในด้านต่าง ๆ อยู่ที่ระดับปานกลาง กลุ่มมีการดำเนินงานตามโครงสร้างองค์การและมีการพัฒนาบรรจุภัณฑ์ของกลุ่ม สมาชิกส่วนใหญ่ต้องการให้กลุ่มแก้ปัญหาเรื่องการขาดูแคลนแรงงานรุ่นใหม่ในการตัดแต่งกิ่ง ช่อดอกและช่อผล 4) แนวทางการพัฒนาการจัดการจัดการผลิตและการตลาด ได้แก่ การลดต้นทุนการผลิต เพิ่มผลผลิต พัฒนาคุณภาพให้มี GAP ทุกปี มีคนรุ่นใหม่บริหารจัดการกลุ่ม การสร้างบรรจุภัณฑ์ที่หลากหลาย และการแปรรูปผลผลิตเพื่อเพิ่มมูลค่าth_TH
dc.formatapplication/pdfen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en_US
dc.sourceBorn digitalen_US
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาส่งเสริมการเกษตรและสหกรณ์ --วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาการจัดการการเกษตร --วิทยานิพนธ์th_TH
dc.subjectลองกอง--การผลิตth_TH
dc.subjectลองกอง--การตลาดth_TH
dc.titleการจัดการการผลิตและการตลาดของกลุ่มเกษตรกรแปลงใหญ่ลองกอง ตำบลปริก อำเภอสะเดา จังหวัดสงขลาth_TH
dc.title.alternativeProduction and marketing management for collaborative farms of longkong farmer group in Prik Subdistict, Sadao District, Songkhla Provinceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameเกษตรศาสตรมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
dc.degree.disciplineสาขาวิชาส่งเสริมการเกษตรและสหกรณ์th_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.description.abstractalternativeThis research aimed to study 1) socio-economic status of collaborative farm members of the longkong farmer group in Prik Subdistrict, Sadao District, Songkhla Province, 2) the state of longkong production and marketing of the farmer group, 3) operations of the farmer group, and 4) development guidelines for longkong production and marketing of the farmer group. This study was both quantitative and qualitative research. The quantitative research was a survey of all 31 members of the longkong farmer group in Prik Subdistrict, Sadao District, Songkhla Province, using a questionnaire as the research instrument. For the qualitative research, an interview form was used to interview 4 informants, i.e. the group president and secretary and 2 relevant government officers. Statistical analysis methods used for the quantitative data analysis were descriptive statistics, and for the qualitative data was content analysis. The finding showed that 1) most of the longkong farmers were male with the average age 54.74 years. The average number of household members was 4. The farmers worked as rubber farmers as their main career,and planted longkong and other fruits as their supplementary career. The average land ownership was 15 rai (2.4 hectares) and longkong were planted on average on 3 rai (4,800 m2). The farmers had an average of 13 years of experience in longkong plantations and inherited the occupation from ancestors. Their average income from longkong was 17,376 baht a year, and average cost was 5,031.48 baht a year. 2) All farmers planted Tan Yong Mat variety. They planted it by seed together with other crops. The age of longkong trees was 10-20 years old. The planting space was 77 meters, and they did the trimming of branches, flowers and fruits, using household labor. Chemical fertilizers were applied together with organic fertilizers. The farmers had problems with Pink Disease and fruit piercing moth, which were the main pests of longkong farms. Farmers protected from the problems by pruning. Marketing of members comprised of three types of distribution channels, i.e. selling of all farm produce, retail selling at their farms or at community markets, and online selling. The sold produce was divided into 3 grades, A, B and C. 3) In terms of the group’s operations, the satisfaction of members with the group's operations in various fields was at a moderate level. The group operated according to the organization structure and developed their own packaging for produce. Most of the members wanted the group to address the shortage of young workers for pruning. 4) Development guidelines for production and marketing were: reducing production costs, increasing productivity, and improving quality to the GAP standard every year. Group members wanted to have new generations to manage the group, create more diverse packages and process the produce to add more value.en_US
Appears in Collections:Agri-Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FULLTEXT.pdfเอกสารฉบับเต็ม13.63 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons