Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/4251
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ทวีวัฒน์ วัฒนกลเจริญ | th_TH |
dc.contributor.author | อาเร็ง รอแม, 2520- | th_TH |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.date.accessioned | 2023-03-14T09:14:37Z | - |
dc.date.available | 2023-03-14T09:14:37Z | - |
dc.date.issued | 2554 | - |
dc.identifier.uri | https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/4251 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความต้องการศูนย์วิทยบริการของอาจารย์ผู้สอนและ นักศึกษามหาวิทยาลัยนราธิวาสราชนครินทร์ ประชากรที่ศึกษา ได้แก่ อาจารย์ผู้สอนของมหาวิทยาลัย จำนวน 242 คน และกลุ่มตัวอย่างนักศึกษา จำนวน 359 คน ได้มาโดยการสุ่มตัวอย่างแบบโควตา เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย พบว่า อาจารย์ผู้สอน และนักศึกษามหาวิทยาลัยนราธิวาสราชนครินทร์ มีความต้องการ ศูนย์วิทยบริการ มหาวิทยาลัยนราธิวาสราชนครินทร์ โดยภาพรวมในระดับมาก เมื่อพิจารณาความต้องการรายด้านทั้ง 7 ด้าน พบว่า อาจารย์ผู้สอนและนักศึกษามีความต้องการมากทุกด้าน คือ (1) ด้านกรอบการดำเนินงานควรจัดตั้งศูนย์วิทยาบริการ โดยกำหนดปรัชญา คือ พัฒนาสื่อการสอน พัฒนาอาจารย์เพื่อความก้าวหน้าทางวิชาการและงานวิจัย ปณิธาน คือ มุ่งสู่ความเป็นเลิศทางเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษาเพื่อการศึกษา พันธกิจคือ เป็นแหล่งรวบรวมสื่อทุกชนิด ทางด้านการจัดการเรียนการสอนที่ทันสมัย โดยประโยชน์ที่ได้จากศูนย์วิทยบริการ คือ การเพิ่มพูนความรู้แก่ครู อาจารย์ นักเรียน นักศึกษาของมหาวิทยาลัย (2) ด้านอาคารสถานที่ควรจัดสร้างอาคารขึ้นใหม่ โดยมีอาคารเป็นเอกเทศ (3) ด้านการจัดหน่วยงาน ประกอบด้วย 3 งาน คือ งานธุรการควรจัดให้มีงานด้านการเงินและงบประมาณ งานวิชาการควรจัดให้มีงานด้านสำเนาและบริการสื่อชุดการสอน และงานบริการควรจัดให้มีงานด้านผลิตและบริการสื่อสิ่งพิมพ์ (4) ด้านบุคลากรของศูนย์ ควรดำเนินการคัดเลือกและโอนย้ายอาจารย์ในอัตราใหม่ มีความต้องการหัวหน้าธุรการ โดยเน้นตำแหน่งหัวหน้าแผนกเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา หัวหน้างานผลิตและบริการสื่อการศึกษา และนายช่างอิเล็กทรอนิกส์ (5) ด้านบทบาทหน้าที่ประกอบด้วย 3 งาน คือ งานบริหารควรเน้นบทบาทหน้าที่ด้านการประชาสัมพันธ์งานให้กับหน่วยงานทั้งภายนอก/ภายใน งานวิชาการควรเน้นบทบาทหน้าที่ด้านออกแบบและพัฒนาระบบการเรียนการสอน งานบริการ ควรเน้นบทบาทหน้าที่ด้านการบำรุงรักษาและซ่อมแซมสื่อการศึกษา วัสดุอุปกรณ์สื่อการเรียนการสอนให้ใช้งานได้ตลอดเวลา (6) ด้านการแก้ไขปัญหาและอุปสรรคของอาจารย์ผู้สอน ควรเน้นศูนย์วิทยบริการช่วยแก้ไขปัญหาความรู้และทักษะในการใช้สื่อการสอน ช่วยแก้ปัญหาการเสียเวลาเตรียมสื่อการสอน สภาพห้องเรียนที่ไม่เอื้ออำนวยให้ใช้สื่อการสอนและช่วยแก้ปัญหาการขาดวัสดุ อุปกรณ์ เครื่องในการผลิตสื่อการสอน และ (7) ด้านสื่อการศึกษาและการบริการควรจัดหาตำรา วารสาร วีดิทัศน์/วีซีดี/ดีวีดี แหล่งวัสดุอุปกรณ์และแหล่งสื่อการสอนใหม่ๆ การบริการควรจัดเตรียมห้องประชุมสัมมนาคู่มือการใช้งาน แบบเรียน ของจริง บทเรียน อีเลิร์นนิ่ง ชุดการสอนแบบกิจกรรม เครื่องฉายวีดีโอโปรเจคเตอร์ และสามารถยืมผ่านระบบอินเทอร์เน็ตได้ | th_TH |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | en_US |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | en_US |
dc.source | Born digital | en_US |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. สาขาวิชาศึกษาศาสตร์--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. แขนงวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา--การศึกษาเฉพาะกรณี | th_TH |
dc.subject | มหาวิทยาลัยนราธิวาสราชนครินทร์. ศูนย์วิทยบริการ--ความพอใจของผู้ใช้บริการ | th_TH |
dc.title | ความต้องการศูนย์วิทยบริการของอาจารย์และนักศึกษามหาวิทยาลัยนราธิวาสราชนครินทร์ | th_TH |
dc.title.alternative | Needs for learning resource service center of instructors and students of Princess of Naradhiwas University | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต | th_TH |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th_TH |
dc.degree.discipline | สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ | th_TH |
dc.degree.grantor | มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช | th_TH |
dc.description.abstractalternative | The objective of this study was to study the needs for learning resource service center of instructors and students of Princess of Naradhiwas University. The data were collected from the population of 242 teachers, and the sample Consisting of 359 students in Princess of Naradhiwas University, obtained by quota sampling. The employed research instrument was a questionnaire. Statistics used for data analysis were the percentage, mean and standard deviation. Research findings revealed that the overall need for learning resource service canter of instructors and students of Princess of Naradhiwas University was at the high level. When the needs for each of the seven aspects of the learning resource service center were considered, it was found that the instructors and students had the needs at the high level in all aspects the details of which were as follow: (1)in the operational framework aspect, the philosophy of the center should be the development of instructional media and development of instructors for enhancement of academic work and research; the resolution of the center should be the aspiration for excellence in educational technology and communications for educational purposes; the mission of center should be to collect all upto-date instructional media for service provision to instructional activates; and the benefits of center for the university instructors and students should be to enhance their knowledge; (2) in the building and facilities aspect, a new and separated building should be specifically constructed for the center; (3) in the work structure aspect, the center should be composed of three work sections: the administrative section which should include the finance and budgeting work, the academic section which should include document duplication work and instructional media service work, and the service section which should include the work on production and service of printed media; (4)in the personnel aspect, the center should recruit new personnel by selecting new applicants and receiving transferred personnel from other work units; and there communications work, the head of educational media production and service work, and the electronic technician; (5) in the roles and function aspect, the center should be composed of three work sections: the administrative section which should put emphasis on performing public relations work For both the inside and outside work units, the academic section which should put emphasis on the role of designing and developing the instructional system, and the service section which should put emphasis on repair and maintenance of educational media and instructional materials; (6) in the solving of instructors’ problems and obstacles aspect, the center should assist instructors in solving the various problems and obstacles concerning the production and uses of instruction media; and (7)in the educational media and services aspect, the center should acquire all needed educational media, and conference room and facilities, and should provide the service for checking out the media and equipment via the internet. | en_US |
Appears in Collections: | Edu-Independent study |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
fulltext_128687.pdf | เอกสารฉบับเต็ม | 17.27 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License