Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/427
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorนรินธน์ นนทมาลย์th_TH
dc.contributor.authorชลธิดา เทพหินลัพth_TH
dc.contributor.authorกัลวรา ภูมิลาth_TH
dc.contributor.authorนริศรา เสือคล้ายth_TH
dc.contributor.authorน้ำเงิน จันทรมณีth_TH
dc.contributor.authorณัฐพงษ์ พรมวงษ์th_TH
dc.date.accessioned2022-08-10T08:44:40Z-
dc.date.available2022-08-10T08:44:40Z-
dc.date.issued2564-
dc.identifier.citationวารสารศึกษาศาสตร์ ปีที่ 14, ฉบับที่ 1 (ม.ค. - มิ.ย. 2564), หน้า 115-127th_TH
dc.identifier.issn1905-4653-
dc.identifier.urihttp://ir.stou.ac.th/handle/123456789/427-
dc.description.abstractการวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความต้องการของคณาจารย์เกี่ยวกับคุณลักษณะที่พึงประสงค์ของนิสิตมหาวิทยาลัยพะเยา และเปรียบเทียบความต้องการของคณาจารย์เกี่ยวกับคุณลักษณะที่พึงประสงค์ในแต่ละกลุ่มสาขาวิชา ผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ คณาจารย์มหาวิทยาลัยพะเยา จำนวน 83 คน จำแนกเป็น 3 กลุ่มสาขาวิชา คือ กลุ่มสาขาวิชาวิทยาศาสตร์สุขภาพ กลุ่มสาขาวิชาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี และกลุ่มสาขาวิชามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยวิธีการระดมสมอง โดยใช้แบบบันทึกในการระดมสมองเกี่ยวกับคุณลักษณะที่พึงประสงค์ของนิสิตมหาวิทยาลัยพะเยา และทำการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) คณาจารย์ทั้ง 3 กลุ่มสาขาวิชา มีความต้องการให้นิสิตมีคุณลักษณะที่พึงประสงค์ด้านทักษะทางอารมณ์และสังคมมากที่สุด รองลงมา คือ ทักษะเฉพาะวิชาชีพ และความมุ่งมั่น ตามลำดับ ส่วนคุณลักษณะที่พึงประสงค์ที่มีความต้องการให้นิสิตมีน้อยที่สุด คือ ทักษะทางนวัตกรรม และ 2) คณาจารย์แต่ละกลุ่มสาขาวิชามีความต้องการที่ตรงกันในสองลำดับแรกและลำดับสุดท้าย โดยสองลำดับแรก คือ ทักษะทางอารมณ์และสังคม และทักษะเฉพาะวิชาชีพ ส่วนลำดับสุดท้าย คือ ทักษะทางนวัตกรรมth_TH
dc.language.isootherth_TH
dc.publisherสาขาวิชาศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.subjectมหาวิทยาลัยพะเยา -- อาจารย์ -- ทัศนคติth_TH
dc.titleการสำรวจคุณลักษณะที่พึงประสงค์ของนิสิตมหาวิทยาลัยพะเยาตามความต้องการของคณาจารย์th_TH
dc.title.alternativeA survey of desirable characteristics of University of Phayao Students according to the instructors’ needsth_TH
dc.typeArticleth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were 1) to study the needs of instructors on the desired characteristics of University of Phayao students, and 2) to compare the needs of instructors on the desired characteristics of University of Phayao students in each discipline. The sample groups were 83 University of Phayao instructors from 3 different disciplines: Medical Sciences, Science and Technology, and Humanities and Social Sciences. Brainstorming is a major data collection technique. The research instrument was a brainstorming form regarding the desirable characteristics of University of Phayao students. The data were analyzed by content analysis. The results of the research revealed that 1) the instructors from all 3 disciplines agreed that students need to acquire soft skills as the desired characteristics the most followed by hard skills and determination respectively, and 2) the instructors from all 3 disciplines shared the needs in the first two highest items which are soft skills in the first place followed by hard skills as the second place. Moreover, they also ranked innovation skills as the last desired characteristicen_US
Appears in Collections:STOU Education Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
44218.pdfเอกสารฉบับเต็ม545.34 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons