Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.stou.ac.th/handle/123456789/448
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorพรภวิษย์ น้นทชัชวาลย์กุลth_TH
dc.contributor.authorธนรัชฏ์ ศิริสวัสดิ์th_TH
dc.contributor.authorสมคิด พรมจุ้ยth_TH
dc.date.accessioned2022-08-10T11:29:35Z-
dc.date.available2022-08-10T11:29:35Z-
dc.date.issued2564-
dc.identifier.citationวารสารศึกษาศาสตร์ ปีที่ 14, ฉบับที่ 1 (ม.ค. - มิ.ย. 2564), หน้า 141-152th_TH
dc.identifier.issn1905-4653-
dc.identifier.urihttp://ir.stou.ac.th/handle/123456789/448-
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์การเขียนสรุปความโดยการใช้เทคนิค SQ3RS และภูมิปัญญาท้องถิ่นพระนครศรีอยุธยาระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏพระนครศรีอยุธยา และ (2) ศึกษาเจตคติต่อภูมิปัญญาท้องถิ่นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏพระนครศรีอยุธยา กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏพระนครศรีอยุธยา ในภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2560 จำนวน 32 คน ได้จากการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ (1) แผนการจัดการเรียนรู้โดยการใช้เทคนิค SQ3RS และภูมิปัญญาท้องถิ่นพระนครศรีอยุธยา (2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์การเขียนสรุปความ และ (3) แบบวัดเจตคติต่อภูมิปัญญาท้องถิ่นพระนครศรีอยุธยา สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า (1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเขียนสรุปความหลังเรียนโดยการใช้เทคนิค SQ3RS และภูมิปัญญาท้องถิ่นพระนครศรีอยุธยา มีค่าเฉลี่ยมากกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ (2) นักเรียนมีเจตคติที่ดีต่อภูมิปัญญาท้องถิ่นth_TH
dc.language.isootherth_TH
dc.publisherสาขาวิชาศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชth_TH
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.subjectการเขียน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)th_TH
dc.titleผลการใช้เทคนิค SQ3RS และภูมิปัญญาท้องถิ่นพระนครศรีอยุธยาที่มีต่อผลสัมฤทธิ์การเขียนสรุปความและเจตคติต่อภูมิปัญญาท้องถิ่นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏพระนครศรีอยุธยาth_TH
dc.title.alternativeEffects of using SQ3RS technique and Phra Nakorn Si Ayutthaya local wisdom on conclusion writing learning achievement and attitude toward local wisdom area of Mathayom Suksa I Students of Phranakorn Si Ayutthaya Rajabhat University Demonstration Schoolth_TH
dc.typeArticleth_TH
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this research were 1) to compare the conclusion writing achievement of Mathayom Suksa I students from Phranakhon Si Ayutthaya Rajabhat University Demonstration School before and after learning with the use of SQ3RS technique and local wisdom of Phra Nakhon Si Ayutthaya; and 2) to study the students' attitudes towards the local wisdom. The sample comprised of 32 Mathayom Suksa I students from Phranakhon Si Ayutthaya Rajabhat University Demonstration School during the first semester of the academic year 2017, obtained by cluster random sampling. The employed research instruments included: (1) the learning management plan using SQ3RS technique and local wisdom of Phra Nakhon Si Ayutthaya; (2) the conclusion writing achievement test; and (3) the attitude test on local wisdom of Phra Nakhon Si Ayutthaya. Statistics for data analysis were the mean, standard deviation, and t-test. Research findings were as follows: 1) the post- conclusion writing achievement of Mathayom Suksa I students, who learned with the use of SQ3RS technique and local wisdom of Phra Nakhon Si Ayutthaya, was significantly higher than their pre-learning counterpart achievement at the .05 level; and 2) the students had good attitudes towards local wisdomen_US
Appears in Collections:STOU Education Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
44221.pdfเอกสารฉบับเต็ม573.48 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons